Fabola Campus 650 Sänkköl

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
p@arkape.com
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 26 jun 2021, 19:55

Fabola Campus 650 Sänkköl

Inlägg av p@arkape.com » lör 26 jun 2021, 20:03

Vi har nyligen köpt en Fabola Campus 650, och håller som bäst på att lära oss mer om den.
Vi har haft Folkbåt Mamba och hyrt många olika båtar.
Sänkkölen är tung och svår att hissa och sänka smidigt, iallafall med de tampar och block som fanns med båten när vi köpte den.
Är det någon som kommit på hur man kan förenkla dessa manövrar?
mvh Peder

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Fabola Campus 650 Sänkköl

Inlägg av Nils_D » tis 27 jul 2021, 07:23

p@arkape.com skrev:
lör 26 jun 2021, 20:03
Vi har nyligen köpt en Fabola Campus 650, och håller som bäst på att lära oss mer om den.
Vi har haft Folkbåt Mamba och hyrt många olika båtar.
Sänkkölen är tung och svår att hissa och sänka smidigt, iallafall med de tampar och block som fanns med båten när vi köpte den.
Är det någon som kommit på hur man kan förenkla dessa manövrar?
mvh Peder
Utan en bild på hur konstruktionen ser ut är det svårt att komma med konkreta råd, men när det gäller utrustning som består av linor och block på en båt brukar man ju alltid kunna förbättra dessa genom att byta till fler och bättre block och ibland också göra andra ändringar, som t.ex. att byta flerskiviga block till kaskad. Så gör man ju ofta om man vill ha mer kraft och precision i akterstaget, men där finns det ju å andra sidan mer utrymme i höjden än vad jag gissar finns i en Campus 650.

Beklagar om jag inte kan ge dig mer specifika förslag, men om du laddar upp en bild tror jag det inte bara är jag utan också andra på forumet som gärna guggar geniknölarna för att komma på bättre lösningar.

Rikard
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 10 aug 2021, 19:39

Re: Fabola Campus 650 Sänkköl

Inlägg av Rikard » tis 10 aug 2021, 22:29

Vi har en Campus 650 mk 2 som vi haft ett par år. Jag har gjort ett nytt spel till kölen med nya trippelblock. Det nedre trippelblocket har hundsvott och skotlås. Spelet fungerar nu bra och lyfter kölen lätt.

Dock har vi problemet att kölen fastnar mot insidan på költrumman akterut. När vi ska ta upp kölen måste vi ge det en knuff förut för att få upp den övre delen av kölen ur trumman. Jag undrar om andra har detta problem också. Mitt intryck är att fästet för det övre blocket till kölen sitter för långt akterut och att kölen därför lutar för mycket akterut när man halar upp den. Jag undrar om någon justerat detta eller har andra tips på hur man kan komma tillrätta med det.

Skriv svar