Grabbräcke på sprayhood

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Grabbräcke på sprayhood

Inlägg av Vilse » sön 20 jun 2021, 16:09

Hejsan.

Finner mina inlägg från 2004 inför båtköpet och en del frågor jag haft genom åren, vad skönt att jag fortfarande kan känna igen en del signaturer och allt verkar vara som förut här. Min Shipman uppdateras ständigt. Segel, rigg, värmare, dieselmotor och i vår ett nytt elsystem. Kyla och varmvatten och snart är det bara bom med rev och ett nytt roderlager kvar... Nåväl...

Under alla dessa år har jag en nylonförstärkt kant i aktre båden att greppa i, men nu känner jag behov av grabbbeslag i främre bågen. Har sett en lösning med ett längsgående beslag mellan bågarna men förstår inte hur sprayhooden kan fällas ner? Har ni några förslag vilka varianter som finns. 8)



https://1drv.ms/u/s!AjBRFUKQUtEKip9Lomy ... w?e=1kJkVp

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Grabbräcke på sprayhood

Inlägg av Anders S » mån 21 jun 2021, 09:03

Vilse skrev:
sön 20 jun 2021, 16:09
Hejsan.

Finner mina inlägg från 2004 inför båtköpet och en del frågor jag haft genom åren, vad skönt att jag fortfarande kan känna igen en del signaturer och allt verkar vara som förut här. Min Shipman uppdateras ständigt. Segel, rigg, värmare, dieselmotor och i vår ett nytt elsystem. Kyla och varmvatten och snart är det bara bom med rev och ett nytt roderlager kvar... Nåväl...

Under alla dessa år har jag en nylonförstärkt kant i aktre båden att greppa i, men nu känner jag behov av grabbbeslag i främre bågen. Har sett en lösning med ett längsgående beslag mellan bågarna men förstår inte hur sprayhooden kan fällas ner? Har ni några förslag vilka varianter som finns. 8)



https://1drv.ms/u/s!AjBRFUKQUtEKip9Lomy ... w?e=1kJkVp
Välkommen tillbka!

När det gäller stödhantag till sprayhoodbågar är det vanligt med en extra ytterbåge. Denna fästs i den ordinarie bågen, och sedan får man utrymme för handen via distansbeslag.

Jag tror att du kan komma en bit med en båge (alu kan man böja själv), två fästen som sitter en bit upp på det befintliga röret, tre distanser och så litet syslöjd på sprayhooden (den behöver öppnas där distanserna sitter. Bågen följer sedan med då man viker ner sprayhooden, men handtaget sticker förstås upp litet högre än den fällda sprayhooden, men det kan man kanske ha glädje av.

Vår sprayhood (annan båt) har bågar, men man kan göra det enklare än så. Kapell & Annat (rekommenderas!) har diverse lösningar, kolla länken: https://kapell-annat.se/sprayhood/

Nu hoppas jag att du med "främre bågen" egentligen menar "aktre bågen" - att ordna något "mitt på" sprayhooden blir nog svårare.
Anders S

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Re: Grabbräcke på sprayhood

Inlägg av Vilse » ons 23 jun 2021, 14:59

Tack för tipset. Härligt att du finns kvar på Sailguide, har fått mycket impulser som jag tagit mig an från dig..

Skriv svar