Hej Jag tänkte byta avgaskrök på min D1-20. Fyra muttrar och en packning. Hur svårt kan det vara? När jag så skulle skrida till verket så fann jag att inga av mina verktyg var ens i närheten att passa i dessa trånga utrymmen. Det känns som att ända sätt att nå min krök är att lyfta ur motorn. Är det någon på forumet som testat att byta själv? Finns det något magiskt trick som man borde känna till?
Tacksam för svar.
Hälsningar
byte av avgaskrök på en VP D1-20
-
- Platinamedlem
- Inlägg: 169
- Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12
byte av avgaskrök på en VP D1-20
Glad Seglare
Re: byte av avgaskrök på en VP D1-20
Jag har gjort några sådana jobb på båtar. och ibland kan man klara det med förlängare till hylsnyckel, ibland med spärrnyckalar och litet (bokstavligen) fingertoppskänsla. Den radikala lösningen är att göra en lucka på lämplig plats, med en kantlist i lämpligt material kan man ofta använda den ursågade delen som bas. Men det kräver ju att man inte förstör något bärande.Glad_seglare skrev: ↑mån 14 jun 2021, 17:41Hej Jag tänkte byta avgaskrök på min D1-20. Fyra muttrar och en packning. Hur svårt kan det vara? När jag så skulle skrida till verket så fann jag att inga av mina verktyg var ens i närheten att passa i dessa trånga utrymmen. Det känns som att ända sätt att nå min krök är att lyfta ur motorn. Är det någon på forumet som testat att byta själv? Finns det något magiskt trick som man borde känna till?
Tacksam för svar.
Hälsningar
Men en extra armbåge (på varje arm), ovanligt långa armar, förmåga att tåla att vassa kanter plågar kroppsdelar och noll anlag för klaustrofobi är av värde.
Anders S
-
- Platinamedlem
- Inlägg: 169
- Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12
Re: byte av avgaskrök på en VP D1-20
Hej Anders
Tack för svar. Det blev professionell hjälp. Det kostar att åka på charterresa också. Nu är en ny krök på plats.
Hälsningar
Tack för svar. Det blev professionell hjälp. Det kostar att åka på charterresa också. Nu är en ny krök på plats.
Hälsningar
Glad Seglare