byte av avgaskrök på en VP D1-20

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

byte av avgaskrök på en VP D1-20

Inlägg av Glad_seglare » mån 14 jun 2021, 17:41

Hej Jag tänkte byta avgaskrök på min D1-20. Fyra muttrar och en packning. Hur svårt kan det vara? När jag så skulle skrida till verket så fann jag att inga av mina verktyg var ens i närheten att passa i dessa trånga utrymmen. Det känns som att ända sätt att nå min krök är att lyfta ur motorn. Är det någon på forumet som testat att byta själv? Finns det något magiskt trick som man borde känna till?

Tacksam för svar.

Hälsningar
Glad Seglare

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: byte av avgaskrök på en VP D1-20

Inlägg av Anders S » mån 14 jun 2021, 18:11

Glad_seglare skrev:
mån 14 jun 2021, 17:41
Hej Jag tänkte byta avgaskrök på min D1-20. Fyra muttrar och en packning. Hur svårt kan det vara? När jag så skulle skrida till verket så fann jag att inga av mina verktyg var ens i närheten att passa i dessa trånga utrymmen. Det känns som att ända sätt att nå min krök är att lyfta ur motorn. Är det någon på forumet som testat att byta själv? Finns det något magiskt trick som man borde känna till?

Tacksam för svar.

Hälsningar
Jag har gjort några sådana jobb på båtar. och ibland kan man klara det med förlängare till hylsnyckel, ibland med spärrnyckalar och litet (bokstavligen) fingertoppskänsla. Den radikala lösningen är att göra en lucka på lämplig plats, med en kantlist i lämpligt material kan man ofta använda den ursågade delen som bas. Men det kräver ju att man inte förstör något bärande.

Men en extra armbåge (på varje arm), ovanligt långa armar, förmåga att tåla att vassa kanter plågar kroppsdelar och noll anlag för klaustrofobi är av värde.
Anders S

Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Re: byte av avgaskrök på en VP D1-20

Inlägg av Glad_seglare » tis 22 jun 2021, 20:06

Hej Anders

Tack för svar. Det blev professionell hjälp. Det kostar att åka på charterresa också. Nu är en ny krök på plats.

Hälsningar
Glad Seglare

Skriv svar