sol vind och watten!

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

sol vind och watten!

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 14 jun 2021, 13:18

Medan jag ändå grubblar över allt: hur ser ni på detta med trådlösa vindinstrument versus såna med kabel?? Erfarenheter?

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: sol vind och watten!

Inlägg av Yapdiver » tis 15 jun 2021, 11:30

Min svärfar har en på sin Scanmar 33a och den fungerar så där, men det beror nog också på att avståndet mellan vindmätaren och mottagaren är precis på gränsen för vad den klarar av, så radio mottagningen är si så där ibland. Hade jag en båt med kortare mast skulle jag nog gå på trådlöst och om mottagaren kan sitta på ett ställe där den inte är synlig, annars kablerat alla dagar i veckan.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: sol vind och watten!

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 15 jun 2021, 18:37

Jaha! Min mast är 17 meter från durken och upp så det verkar vara på gränsen.....Trodde att de hade bättre räckvidd. Men det kanske finns mer eller mindre kraftfulla fabrikat? Vad har svärfar din för fabrikat?

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: sol vind och watten!

Inlägg av Yapdiver » ons 16 jun 2021, 09:56

Seymor B Fudd skrev:
tis 15 jun 2021, 18:37
Jaha! Min mast är 17 meter från durken och upp så det verkar vara på gränsen.....Trodde att de hade bättre räckvidd. Men det kanske finns mer eller mindre kraftfulla fabrikat? Vad har svärfar din för fabrikat?
Nexus/Garmin

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: sol vind och watten!

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 16 jun 2021, 12:22

Det är fabrikat jag funderat på. Men låter säkrare med kabel även om det är bökigt. Men sånt är ju båtlivet iofs.
Tänker i första hand på Advansea vars logg jag nu har. Visade sig nämligen att deras instrument har samma inmonterings hål/kablage som g:a Navman.
Och loggen fungerar utomordentligt bra; annan typ av givare än den gamla (eller Silva som jag en gång haft).

Skriv svar