Mäta vind data anläggning?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Mäta vind data anläggning?

Inlägg av Seymor B Fudd » lör 12 jun 2021, 19:03

Ja och så var det nu vinddatan.....den är förvisso 18 år gammal (bytte displayen 2008) men fungerade när jag lade upp båten....
Propellern snurrar, ström går fram till givarkabeln, alla anslutningar dubbelkollade och OK. Displayen tänds men visar bara några siffra (samma hela tiden), ingen avläsning av vindhastighet eller riktning.
Kan man möjligen mäta sig fram?? Motstånd etc??
Verkar som en viss Mr har fått blodad tand....efter tidigare nederlag :wink:

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Mäta vind data anläggning?

Inlägg av Ridax » sön 13 jun 2021, 05:57

Modell?

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Mäta vind data anläggning?

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 13 jun 2021, 11:14

F,låt :oops: Det är en Navman 3100 med små många ledningar: skärm/brun/gul/grön/röd/vit. Har dubbelkollat. Vanligt fel är att skärmen (den tvinnade)halkat ur. Är ju pyttedimensioner men jag lyckades hos Elfa (innan dom kunde sammanblandas med hyllElfa)för länge länge sen hitta pytte anslutningar.
Kan ju vara både givaren (som jag såklart inte kommer åt nu) och displayen (som är bytt en gång 2008 men då var det bara blurr på den), nu syns tydligt en siffra (som jag inte vet hur den kommit dit), ett helt felaktigt gradtal men inga värden för vindstyrka alls. Allt funkade som sagt förra säsongen och ingenting har rörts :roll:

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Mäta vind data anläggning?

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 24 jun 2021, 10:16

Kollade med dem som hade agenturen för Navman tidigare men det fanns ingen kunskap om huruvida det gick att mäta. Navman som fabrikat har gått i graven eller snarare sjunkit till botten. Advansea - tydligen ovanligt märke här men säljes av Navinordic - har samma anslutningar så det blir att byta till det. Nästa säsong. Jag har mycket god erfarenhet av deras logg. Plastimo är väl "huvudman" för märket. Känns väldigt rejäla grejer och borde väl kunna vara utmanare till allestädes förekommande Garmin (som ju köper upp och lägger ner). Navmangrejerna har annars hållit väldigt bra. Läser ju om Nexushelvetet här och har tidigare dåliga erfarenheter av Silva.
Men rent principiellt tycker jag att man borde kunna kolla; kan ju inte vara raketforskning. Jag vet som sagt att ström går fram. Skall finnas ett kretskort i själva mastgivaren.

Skriv svar