Båtfixare Stockholm/Värmdö

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Omega28
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 11 jun 2021, 21:12

Båtfixare Stockholm/Värmdö

Inlägg av Omega28 » fre 11 jun 2021, 21:40

Hej
Som nybliven båtägare med tummen mitt i hand undrar jag om någon har tips på en ”båtfixare” som kan hjälpa oss att åtgärda en ”fixlista” typ:
- fixa en läckande fotpump
- se över elektronik vid motorpanelen
- fixa ny isolering till motorrum

Båten finns på Bullandö

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Båtfixare Stockholm/Värmdö

Inlägg av Peter_K » fre 11 jun 2021, 21:58

”Behöver du service på motor eller båt, finns Brohäll Marin i varvshuset mellan kaj 2 och kaj 3. De hjälper dig med alla former av reparationer och nyinstallationer och har över 5.000 originaldelar i lager.”
https://www.bullandomarina.se/utbud/
Alla borde ha skägg

Omega28
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 11 jun 2021, 21:12

Re: Båtfixare Stockholm/Värmdö

Inlägg av Omega28 » ons 16 jun 2021, 16:37

Brohäll tar 1590:-/timmen i arbetskostnad så det blir snabbt mycket pengar. Men det kanske är där priserna ligger ...

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Båtfixare Stockholm/Värmdö

Inlägg av Peter_K » ons 16 jun 2021, 16:51

Omega28 skrev:
ons 16 jun 2021, 16:37
Brohäll tar 1590:-/timmen i arbetskostnad så det blir snabbt mycket pengar. Men det kanske är där priserna ligger ...
Även om du hittar någon som tar lite lägre, så kommer dig debitera kostnaden för resa till/från båten så kostanden hamnar nog i samma postnummer.

Har du övervägt att utföra arbetet själv?
Inget av det du räknar upp är direkt raketforskning (byta fotpump, se över lite el samt skrapa lim och limma isolering), och har man en gammal båt är det mycket ”göra själv” man får räkna med om man inte vill bli ruinerad.
Alla borde ha skägg

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Båtfixare Stockholm/Värmdö

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 16 jun 2021, 17:14

Håller absolut med. De flesta av oss som har båt kunde förmodligen inget om båtprylar från början. Skulle jag lagt ut på nån det jag har gjort vore jag antagligen ruinerad vid det här laget eller så hade jag uppnått den punkt när det inte var rimligt/roligt längre. Det som på modern svenska kallas "tipping point". Sen är det ju så att man som amatör grubblar i 2 timmar och jobbar i 30 minuter typ.
Men man får ha tålamod; t ex: fotpump skulle jag inte lappat utan köpt ny. Vilket jag ju har gjort nån gång bara för att upptäcka att skruvhålen efter den gamla inte hamnade där dom nya borde vara var trots att pumpen så likadan ut. Isolering i motorrum? Numera finns självklistrande men den gamla måste tas bort (inte glömma mäta den/göra mall) och det är ett skitjobb....
Som Peter K skriver - inte raketforskning. Tålamod, uthållighet, ge sig tillåtelse att skrika "jävla skit" eller "måste det alltid vara så förbannat knöligt" - ibland hjälper också. Att läsa på, skaffa sig manualer, bruksanvisningar och om inget hjälper anlita ett forum som detta :wink:
Vill faktiskt påstå att det blir ett sätt att leva. Om man nu är lagd för det. Jag skulle sannolikt skruvat lika mycket vore jag miljardär. Nä det skulle jag inte för jag hade inte hunnit - så mycket kosing kräver rimligen 150% arbetsinsats, åtm inledningsvis.
För vi är ju samma fast olika. Har ett brödrapar som kompisar. Den ene vill bara segla. Den andra vill meka mixtra o dona.O båda trivs. Den förste därför att den andre har fixat det som behövdes.
Amen.

kblomster
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 13 maj 2019, 19:56

Re: Båtfixare Stockholm/Värmdö

Inlägg av kblomster » tor 17 jun 2021, 09:58

Nu kanske jag är lite hård här, men ändock. Om man har en båt - särskilt en lite äldre båt - och inte är gjord av pengar, så bör man ha (eller i alla fall försöka odla) ett intresse för att "fixa". Det är en jäkla massa jobb med att underhålla en båt, allt från att laga skador i plast och trä och montera allt möjligt jox till att underhålla motorer och felsöka elektronik. Om man inte alls är road av detta så blir det antingen väldigt dyrt eller så blir båtägandet ganska träligt. Fixarsäsongen (mars-maj och september-oktober, typ) är lika lång som seglarsäsongen eller längre. Man måste ju inte göra allt själv, särskilt inte mer invecklade grejer (fixa en motorpanel till exempel, om man inte är road av elektronik), men t.ex. byta en fotpump och isolera motorrummet är typiska grejer som även en person med tummen mitt i handen bör kunna klara. Övning ger också färdighet, och att kunna fixa själv är faktiskt roligt. "Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse", som Karl-Bertil Jonsson säger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Båtfixare Stockholm/Värmdö

Inlägg av Anders S » fre 18 jun 2021, 08:00

Ta det litet lätt med alltför starka åsikter om de som inte "kan själv". Frågan kan ställas av någon som precis köpt en båt och någon skall fixa upptäckta fel, precis sålt en båt och köparen vill ha fel ordnade, någon som vill ha en rimlig prisuppgift på en reparation eller helt enkelt av någon som verkligen inte "kan själv".

Sedan har tummar den egenheten att även om de växer ut från handflatans mitt, så flyttar de sig till rätt plats med övning.

Det enda problemet värt fackkunskap torde vara elpanelen till motorn. Man vill ju verkligen att motorn skall starta, larmen skall larma då det är befogat och att laddningen fungerar.

Motorrumsisolering är inte nödvändig och kan vänta, vattenpump (fotpump) är enkelt.

Annars är nyckeln till att vi (i Sverige) kan ha båt fastän vi är "vanliga människor", dels att GDS-traditionen är stark i fritidsbåtsvängen och dels att så många båthamnar drivs hel- eller halvideellt. Annat är det i i resten av Europa.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Båtfixare Stockholm/Värmdö

Inlägg av Seymor B Fudd » lör 19 jun 2021, 12:30

Kan väl tillägga att detta med att skruva själv också har en bakgrund i för just mig att jag inte skulle haft råd annars, under många år i början. Ärvde hemifrån detta om "pengar och pengars värde". Far min skruvade hela sitt liv och en stor anledning var detta med pengar. Sen visade det sig att i både honom och senare mig själv så bodde en konstruktionsnisse.....som hade/har stort utbyte av att grubbla grubbla, tänka ut mer eller mindre fiffiga lösningar.
Trots en helt annan egen ekonomi än föräldraskapet har jag dock förstått att jag är inte snål men rätt gniden. Och det underlättar skruvandet.
Ursvensken är möjligen som Mikael Niemi beskriver i "Populär musik i Vittula"?? Envar sin egen projektledare!
Men jag vet människor som lägger massvis med pengar på ny båt och aldrig rör en skruv eller ens bottenmålar. Chaqun à son gout som fransmännen säger.

josefoak
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 12 jul 2021, 14:02

Re: Båtfixare Stockholm/Värmdö

Inlägg av josefoak » mån 26 jul 2021, 16:38

Mälarvarvet AB, det självklara valet för alla typer av fartygsreparationer i Stockholmsregionen. Stockholms äldsta varv, är ett komplett servicevarv för underhåll, reparationer och ombyggnader av alla typer av fartyg.

Skriv svar