Strömtålighet hos dragbrytare

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Strömtålighet hos dragbrytare

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 09 jun 2021, 21:47

Hej igen.
Jo nu när jag fått till det med solceller o allt annat strax så en fråga: Tänk er en enkel dragkontakt/strömbrytare - en sån där man kan montera genom typ 16 mm mahogny och skruva fast framifrån! Hur mycket ström vågar man låta den bryta? Jag hade ev tänkt ha den för att koppla bort solcellerna som ju max kan bortåt 6 A (men då skall batterierna vara i mycket dåligt skick eller så har jag värmare, kyl, vattenpump, VHF, radio o hele baletten på)-men sannolikt under 3 A för det mesta och trol max 2 (apropås diskussionen om verklig effekt hos solceller).
Hade innan en Plastimo kretsdelare (1, 2, 1+2, O) men dels var det glapp dels drog den faktiskt bortåt 200 mA (så där satt väl en mindre diod i den??)kopplad till solpanelerna. O det var väl overkill.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Strömtålighet hos dragbrytare

Inlägg av Anders S » tor 10 jun 2021, 17:39

Seymor B Fudd skrev:
ons 09 jun 2021, 21:47
Hej igen.
Jo nu när jag fått till det med solceller o allt annat strax så en fråga: Tänk er en enkel dragkontakt/strömbrytare - en sån där man kan montera genom typ 16 mm mahogny och skruva fast framifrån! Hur mycket ström vågar man låta den bryta? Jag hade ev tänkt ha den för att koppla bort solcellerna som ju max kan bortåt 6 A (men då skall batterierna vara i mycket dåligt skick eller så har jag värmare, kyl, vattenpump, VHF, radio o hele baletten på)-men sannolikt under 3 A för det mesta och trol max 2 (apropås diskussionen om verklig effekt hos solceller).
Hade innan en Plastimo kretsdelare (1, 2, 1+2, O) men dels var det glapp dels drog den faktiskt bortåt 200 mA (så där satt väl en mindre diod i den??)kopplad till solpanelerna. O det var väl overkill.
Modellen kanske kan tåla 10A. Det är vad Biltema påstår om en typisk variant.

Sedan är frågan om vad brytaren kan bryta respektive vad den tål i inkopplat läge. I min värld anger man brytförmåga.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Strömtålighet hos dragbrytare

Inlägg av Seymor B Fudd » fre 11 jun 2021, 10:08

Anders S - tack för svar. Ja den genomsnittliga belastningen rört sig väl om max 2A på en dag. Ligger man på svaj så kan det väl gå upp mot 5 max men det är ju troligast under korta perioder. De allra flesta dygn är båten ansluten via landström - under semestertid. Så jag tolkar ditt svar som att de borde fungera. Å andra sidan är den ju ansluten till batterierna och de kan ju ibland få ta emot mer än 6 A, när motorn startas t ex - men det kanske inte har nån betydelse - är ju så synnerligen kort tid. O int begrip jag om den i så fall blir berörd.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Strömtålighet hos dragbrytare

Inlägg av Anders S » fre 11 jun 2021, 10:27

Seymor B Fudd skrev:
fre 11 jun 2021, 10:08
Anders S - tack för svar. Ja den genomsnittliga belastningen rört sig väl om max 2A på en dag. Ligger man på svaj så kan det väl gå upp mot 5 max men det är ju troligast under korta perioder. De allra flesta dygn är båten ansluten via landström - under semestertid. Så jag tolkar ditt svar som att de borde fungera. Å andra sidan är den ju ansluten till batterierna och de kan ju ibland få ta emot mer än 6 A, när motorn startas t ex - men det kanske inte har nån betydelse - är ju så synnerligen kort tid. O int begrip jag om den i så fall blir berörd.
Rimligt förenklat:

Strömbrytare har två värden. Det ena är vad de kan bryta, det andra är vad de kan leda. Ledningsförmågan är vanligen större än brytförmågan.

Tänk gammaldags brytarspetsar, som oavbrutet bröt strömmen till tändspolen, varvid de till slut fick "sår" och osäker funktion. Tidigare nämndes Yanmar startlås, som brukar bli slitna på liknande sätt, eftersom de sluter och bryter rätt stora strömmar.

Är du pessimist, räkna med att strömbrytaren tål 10A i drift. Du lär ju inte bryta höga strömmar med den till vardags.

Min Wallas har ett märkligt fel, den behöver en "norsk reset" emellanåt för att fungera väl. Den drar mycket mer än 10A, men det går utmärkt att ha en generisk brytare av "Biltematyp" för att "släcka" den rudimentära elektronhjärnan i apparaten så den, likt Fågel Fenix, startar om och fungerar vid nästa tillslag.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Strömtålighet hos dragbrytare

Inlägg av Peter_K » fre 11 jun 2021, 11:30

Får jag nyfiket fråga - varför vill du kunna koppla ifrån solpanelerna med en brytare..?
Alla borde ha skägg

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Strömtålighet hos dragbrytare

Inlägg av Seymor B Fudd » fre 11 jun 2021, 16:23

Haver vi ju diskuterat detta i tidigare poster och tänkte jag med det att ibland har jag fått en känsla av att jag haft för mycket ström ( :o ) in så jag har liksom lekt med tanken att kunna vara måttlig med laddningen. Dito landströms-laddaren som jag nu satt med möjlighet att kunna stänga av. Den gamla Mobitronicen hade en på/av knapp.
Dvs när jag ligger i hemmahamnen har jag aldrig kabel från land - solpanelerna står för laddningen. Det verkar jag vara ensam om min hamn iaf. De allra flesta har anslutit sig till elnätet.
Kanske helt tossigt tänkt - denna min tanke efter att det sägs att man skall inte ladda elbilar 100%, inte låta smartfånen ligga ladda under natten osv.
Batterier skulle må bäst med lagom in och lagom ut s a s.
Detta problem hade jag inte när jag började segla - då var det alltid för litet Watt att ta ut....

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Strömtålighet hos dragbrytare

Inlägg av Peter_K » fre 11 jun 2021, 18:47

Fast om du köper en någorlunda modärn laddregulator (dvs de flesta av ett välbekant fabrikat och en hel hög kines-märken) till dina paneler så löser det sig, de har olika lägen där de först ”mosar” in all el den kan i batterierna (bulk), sedan går den över i en lite fas där den toppar upp batterierna, för att sist lägga sig i ett läge där den ger en liiiten laddning som batterierna bara mår bra av.

En laddningsregulator utan panelerna DRAR däremot kräm, och tömmer sakta dina batterier, vilket skadar dina batterier.

Jag kopplar aldrig ur mina paneler, inte ens vintertid, utan den ljusa semitransparenta pressen räcker för att batterierna skall må bra. Jag har alltid fulladdade batterier när jag kommer till båten, och vår klubb saknar möjligheter att ladda på bryggan.
Bilagor
E24F6B8A-F948-4924-A33C-D8290357736A.png
Alla borde ha skägg

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Strömtålighet hos dragbrytare

Inlägg av Seymor B Fudd » lör 12 jun 2021, 11:08

Tack för inspel! Ja, jag har alltid plägat göra som du - har också transparent presenning och tills i år har min batterier varit fulladdade varje vår.
Men så visade det sig efter ytterst många turer att bristen på laddning i år berodde på att den äldsta panelen dött under vintern, dvs det har nog varit ett långt sjukdomsförlopp som jag helt enkelt inte observerat (som kräftor som värms upp och till slut kokas).
Nu är det åtgärdat - nya paneler och jättebra regulator insatt - Blue Power Smart Victronics 75/10.
Så summan av kardemumman blir att jag låter panelerna stå på - via strömställaren :mrgreen: :wink:
Allt verkar nu fungera! Men när jag jag satte på den likaledes nya landströmsladdaren (Victronics Blue Power Smart 15A) så visar Battmeter II -0,5 A när appen visar att batteriet får +0,8. Samma Battmeter som visar rätt när jag laddar med solcellerna. Så tillbaka till ritbordet..... :roll:

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Strömtålighet hos dragbrytare

Inlägg av Peter_K » lör 12 jun 2021, 11:16

Jag börjar undra om din batterimätare sitter på rätt ställe… har själv ingen större erfarenhet av en sådan, då jag bara har en enkel voltmeter, men det känns som om den inte får med allt som går in eller ut.

För det är inte så att appen visar hur mycket solpanelerna laddar, och batterimätaren visar hur stor förbrukning/laddning är totalt?
Alla borde ha skägg

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Strömtålighet hos dragbrytare

Inlägg av Seymor B Fudd » lör 12 jun 2021, 18:58

Utreder frågan och kommer igen! Denna Battmeter II har funkat OK tidigare och mäter som du säger Fbat spänning samt om det går ström till eller från Fbatkretsen (+ ett antal andra parametrar som kan framräknas via dessa två värden).Appen visar ju bara in strömmen (från regulatorn) s a s. Men i sammanhanget borde det vara ungefär lika ändå eftersom inga förbrukare är på.
Har tillskrivit Odelco om kopplingsschema.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Strömtålighet hos dragbrytare

Inlägg av Anders S » sön 13 jun 2021, 08:56

Den rimliga gissningen är ju att någon strömkälla (troligen batteriladdaren) är kopplad "vid sidan av" mätkretsen. Jag vet inte hur Battmeter II är konfigurerad, men jag gissar att det handlar om en mätshunt där skillnadssignalen ger input till in/ut-mätningen.

Det behövs bara en liten tankelapsus eller felkopplad (för dig okänd) ledning till någon förbrukare för att skummiteter skall uppstå. Batterimonitorer (min är en BM1) mäter på minusreturen för att fånga "allt".

Jag upptäckte för många år sedan hur akterlanternan tändes då kylboxen slog till. Allt spårades till det faktum att det fanns säkringar även i minuskretsen (rekommenderas bara i mycket speciella fall), och denna hade ärgat. (Principen: Om en säkring är "bra" bör två vara bättre...).
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Strömtålighet hos dragbrytare

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 14 jun 2021, 09:55

Gjorde en förfrågan hos Odelco och fick snabbt och informativt svar! Nämligen det att minuskabeln till laddaren (bör ju även vara solcellsströmmens minus) skall gå till systemets minus, i detta fall alltså Sbat-! Inte fixat det ännu men rent principiellt så. I alla år har jag allså haft felkopplat.....och tyckt att Battmetern fungerat bra...undrar ju vad det är jag mätt :roll:
Jag som trott att höjden av fiffighet var att ha diagonalkopplat i Fbatbanken. Men systemminus är alltid system minus sen kan det variera var plussen kommer. Precis som du skriver.....Suck. Friskt koppplat hälften brunnit. :mrgreen:

Skall inte säga att det var enklare förr. När jag köpte Comfort 32:an av kommendörkaptenen fungerade allt bra. Enda extraprylen var en dieselvärmare. Kompass räckte för honom. Han tog antagligen solhöjden titt som tätt. Men sen ville jag ha ekolod, Deccanavigator you name it. Och det satt en modern laddningsregulator TWC! Men när jag kopplade in ett batteri till dog generatorn synnerligen olägligt vid några tillfällen. Min utredning visade att det fanns bara en krets, bestående av då först 2 batterier och sen alltså tre som således var parallellkopplade och att ladda allt detta - si det klarade inte 35A generatorn av. Och när jag sålunda gjorde om det upptäcktes att det var "plusjordat" och när jag ändrade på det fungerade inte TWC:n för den stämde ju med det g:a systemet. Så, in med en Septor 75. Och i den nya generatorn fanns det inbyggt regulator. Och jag kände mig såå duktig....

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Strömtålighet hos dragbrytare

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 15 jun 2021, 18:41

Uppdraget fullbordat! En komplicerande sak var att manualen till Battmeter II uppvisade en shunt som jag icke har! Däremot återfanns "min" shunt" i manualen för Battmeter 3. Blev därigenom också möjligt att räkna ut vad alla ledningar hade för syfte - matningsspänning t ex till skillnad från batterispänningen utan matning osv....Alltid lär man sig något nytt.

Skriv svar