[Löst] Yanmar YSB8 startar inte

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
viktore
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 07 jun 2021, 21:00

[Löst] Yanmar YSB8 startar inte

Inlägg av viktore » mån 07 jun 2021, 22:00

Hej!

Vi seglade hem vår segelbåt för tre veckor sedan. Vi gick mycket för motor för att vi hade långt att gå och motvind.

Helgen efter var vi ute och motorn startade inte. Tändningen går på och den tjuter och när man trycker in startknappen så får tjutet en liten annan ton. Men från motorn hörs bara ett litet klick.

Det vi har testat:
- Nytt startbatteri
- Att spänning når fram till startmotorn (12.8V)
- Att "tjuvkoppla" startmotorn. Det gnistrande lite och en gång så började något snurra men så fort vi bröt tjuvkopplingen så dog den. Efter det så hände inget utan det blev bara små gnistor.
- Efter att vi tjuvkopplat så slutade motorn också att klicka när vi tryckte på knappen så det lät inte alls.
- Mäta att det blir spänning på startmotorn när startknappen trycks in
- Att dra runt motorn manuellt med ventilerna lyfta. Funkar och drevet snurrar så motorn i sig verkar inte kärvat fast

Tankar om vad det kan vara? Tips på hur man kan felsöka?
Senast redigerad av 1 viktore, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Yanmar YSB8 startar inte

Inlägg av Anders S » mån 07 jun 2021, 22:41

viktore skrev:
mån 07 jun 2021, 22:00
Hej!

Vi seglade hem vår segelbåt för tre veckor sedan. Vi gick mycket för motor för att vi hade långt att gå och motvind.

Helgen efter var vi ute och motorn startade inte. Tändningen går på och den tjuter och när man trycker in startknappen så får tjutet en liten annan ton. Men från motorn hörs bara ett litet klick.

Det vi har testat:
- Nytt startbatteri
- Att spänning når fram till startmotorn (12.8V)
- Att "tjuvkoppla" startmotorn. Det gnistrande lite och en gång så började något snurra men så fort vi bröt tjuvkopplingen så dog den. Efter det så hände inget utan det blev bara små gnistor.
- Efter att vi tjuvkopplat så slutade motorn också att klicka när vi tryckte på knappen så det lät inte alls.
- Mäta att det blir spänning på startmotorn när startknappen trycks in
- Att dra runt motorn manuellt med ventilerna lyfta. Funkar och drevet snurrar så motorn i sig verkar inte kärvat fast

Tankar om vad det kan vara? Tips på hur man kan felsöka?
Innan du skruvar dig svart och oljig, kolla så att startlåset inte korroderat - ett vanligt Yanmarproblem! Lagningen är ett relä till startmotorn, kontakten i startlåset är i klenaste laget, särskilt över tid.


Sedan får du felsöka startmotorn. Det finns två principer för startmotorer, sk "dragmagnet" och Bendixdrev. Har startmotorn en dragmagnet (solenoid) drar denna dels fram drevet till svänghjulet, dels gör ett inbyggt relä att startmotorn snurrar.

Bendixdrev löper i en spiralhylsa och roterar sig fram mot svänghjulet.

Jag TROR att din Yanmar (som min) har en solenoid, och där kan det vara olika problem, inga direkt enkla att fixa själv. Att "tjuvkoppla" gör ingen nytta om dragmagneten inte fungerar rätt. Då jag drabbades borrade jag ett hål och använde en mejsel för att pressa dragmagneten i läge, inget för den som inte vet precis hur man gör...

Skruva loss startmotorn (om du kommer åt) så kan en elektrisk verkstad testa. En begagnad (eller utbytes-motor) kan vara enklaste lösningen, men verifiera att startmotorn är trasig innan du köper.
Anders S

viktore
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 07 jun 2021, 21:00

Re: Yanmar YSB8 startar inte

Inlägg av viktore » tis 08 jun 2021, 07:26

Anders S skrev:
mån 07 jun 2021, 22:41

Innan du skruvar dig svart och oljig, kolla så att startlåset inte korroderat - ett vanligt Yanmarproblem! Lagningen är ett relä till startmotorn, kontakten i startlåset är i klenaste laget, särskilt över tid.
Tack för svar! Du verkar kunna dina saker men för någon som inte har så bra koll, hur felsöker jag startlåset?
Anders S skrev:
mån 07 jun 2021, 22:41

Sedan får du felsöka startmotorn. Det finns två principer för startmotorer, sk "dragmagnet" och Bendixdrev. Har startmotorn en dragmagnet (solenoid) drar denna dels fram drevet till svänghjulet, dels gör ett inbyggt relä att startmotorn snurrar.

Bendixdrev löper i en spiralhylsa och roterar sig fram mot svänghjulet.

Jag TROR att din Yanmar (som min) har en solenoid, och där kan det vara olika problem, inga direkt enkla att fixa själv. Att "tjuvkoppla" gör ingen nytta om dragmagneten inte fungerar rätt. Då jag drabbades borrade jag ett hål och använde en mejsel för att pressa dragmagneten i läge, inget för den som inte vet precis hur man gör...

Skruva loss startmotorn (om du kommer åt) så kan en elektrisk verkstad testa. En begagnad (eller utbytes-motor) kan vara enklaste lösningen, men verifiera att startmotorn är trasig innan du köper.
Ja den har en solenoid. Ja då kanske det blir att köpa en ny ifall det inte är startlåset som är problemet. Har den strulat en gång så kanske den kommer att strula igen i framtiden.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Yanmar YSB8 startar inte

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 08 jun 2021, 10:52

Som Anders S skriver är det nog ett "klassiskt" fel på Yanmar-motorer, dvs på det elektriska. Rätt länge hade jag samma problem med den gamla motorn 2GM20F från 1986. Nytt tändlås gjorde egentligen inte saken bättre. Så efter ett antal byten av startkontakten som var separat drog jag helt enkelt en ny sladd direkt från batteriet till låset och sen en till solenoiden från startkontakten. Själva startmotorn hade jag bytt innan eftersom solenoiden (som Anders S skriver, dragmagnet alltså) inte slog till oavsett ström (och det var inte så svårt egentligen även om trångt och allmänt obekvämt). Därefter var det inga problem. Och innan var det två!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Yanmar YSB8 startar inte

Inlägg av Anders S » tis 08 jun 2021, 15:08

viktore skrev:
tis 08 jun 2021, 07:26
hur felsöker jag startlåset?
Ett enkelt sätt är att kolla vilka trådar som kopplar in startmotorn, och sedan "tjuvkoppla" dem. Startar motorn då är det dålig kontakt i startlåset (det går rätt så stor ström genom solenoiden/dragmagneten) och då kopplar man in ett relä på vägen på vanligt sätt, ungefär som ett extraljus till bilen.

Är startlåset "nästan OK" kan man kanske smörja upp det med 5-56 (typ), för ett relä drar mycket mindre ström och då kan startlåset hålla länge.

Om det är startmotorn kan den ha fel på dragmagneten, fel på kontaktorn, slitna motorkol eller (inte så troligt) generalhaveri. Därför skall du kolla vad som är fel (om det är fel) innan du köper nytt (eller begagnat, kanske rimligare på en gammal motor).
Anders S

viktore
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 07 jun 2021, 21:00

Re: Yanmar YSB8 startar inte

Inlägg av viktore » tis 08 jun 2021, 15:20

Anders S skrev:
tis 08 jun 2021, 15:08

Ett enkelt sätt är att kolla vilka trådar som kopplar in startmotorn, och sedan "tjuvkoppla" dem. Startar motorn då är det dålig kontakt i startlåset (det går rätt så stor ström genom solenoiden/dragmagneten) och då kopplar man in ett relä på vägen på vanligt sätt, ungefär som ett extraljus till bilen.
Aha, tack! Jag testade att tjuvkoppla över de två poler som går in i solenoiden kanske 10 gånger och det gnistrade lite men hände inget förutom en gång då något började snurra (inte huvudmotorn) men sen när jag bröt tjuvkopplingen så stannade den och sen lyckades jag inte få igång den igen. Så då låter det som att problemet ligger i startmotorn i sig? Ska plocka ur den och felsöka.
Seymor B Fudd skrev:
tis 08 jun 2021, 10:52
Som Anders S skriver är det nog ett "klassiskt" fel på Yanmar-motorer, dvs på det elektriska. Rätt länge hade jag samma problem med den gamla motorn 2GM20F från 1986. Nytt tändlås gjorde egentligen inte saken bättre. Så efter ett antal byten av startkontakten som var separat drog jag helt enkelt en ny sladd direkt från batteriet till låset och sen en till solenoiden från startkontakten. Själva startmotorn hade jag bytt innan eftersom solenoiden (som Anders S skriver, dragmagnet alltså) inte slog till oavsett ström (och det var inte så svårt egentligen även om trångt och allmänt obekvämt). Därefter var det inga problem. Och innan var det två!
Okej, skönt att höra att det inte är allt för blodigt att plocka ur startmotorn.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Yanmar YSB8 startar inte

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 08 jun 2021, 18:44

Som Anders S skriver kan man ju tjuvkoppla. Jag gjorde så med en sån där gammal anordning jag hade från när jag donade med bilarna i familjen; som man kunde använda för att starta utan att sitta i förarsätet - genom att koppla krokodilklämmor på lämpligt sätt. Har jag fortfarande med mig i båten. Man vet aldrig......Men nu har du kollat så - ut med rasket!

viktore
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 07 jun 2021, 21:00

Re: Yanmar YSB8 startar inte

Inlägg av viktore » lör 12 jun 2021, 20:30

Lyckades inte att få något att funka så blev en ny startmotor och nu går hon igen!

Skriv svar