Faktisk effekt på solpanel

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Matss65
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 22 aug 2018, 08:40

Faktisk effekt på solpanel

Inlägg av Matss65 » sön 06 jun 2021, 21:04

Jag har sedan ett par år haft en solpanel på 100W . Jag har tidigare reflekterar över att jag aldrig fått ut 8A laddning ur den med en enkel laddregulatotor. I år har jag uppgraderat till en NPPT regulator vilken man kan få ut en massa information blandannat får jag ut hur många watt man får ut i laddning. Idag när solen stod som högst och jag hade gjort ren den från pollen och riktat den vinkelrätt mot solen fick jag ut 65W. Bsttegoladdningen låg då på ca 70% med 3 st 115Ah batterier. Är det rimlig på en 100 w panel eller är det fel på min. Borde jag inte ligga åtminstone nära 100W. Någon som har ett bra svar på detta, helst inga killgissningar!!

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: Faktisk effekt på solpanel

Inlägg av Yapdiver » mån 07 jun 2021, 04:51

Mätte du spänningen innan eller efter laddregulatorn?

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Faktisk effekt på solpanel

Inlägg av Ridax » mån 07 jun 2021, 08:57

Kan i alla fall säga att dina förväntningar på 8A från en 100W panel med "enkel" laddregulator är helt orealistiska. De flesta paneler levererar runt 18V och alltså max ca 5.5A. Med en MPPT regulator med DC/DC omvandling skulle du teoretiskt kunna få runt 7A.

Matss65
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 22 aug 2018, 08:40

Re: Faktisk effekt på solpanel

Inlägg av Matss65 » mån 07 jun 2021, 09:51

Flyttade inlägget till att svara på citatet
Senast redigerad av 1 Matss65, redigerad totalt 0 gånger.

Matss65
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 22 aug 2018, 08:40

Re: Faktisk effekt på solpanel

Inlägg av Matss65 » mån 07 jun 2021, 10:02

Yapdiver skrev:
mån 07 jun 2021, 04:51
Mätte du spänningen innan eller efter laddregulatorn?
Jag mätte ingen spänning. Som jag skrev räknar regulatorn själv ut effekten som visas på displayen liksom strömmen eller spänningen eller det man väljer att visa via lite knapptryckningar.

Matss65
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 22 aug 2018, 08:40

Re: Faktisk effekt på solpanel

Inlägg av Matss65 » mån 07 jun 2021, 10:02

Ridax skrev:
mån 07 jun 2021, 08:57
Kan i alla fall säga att dina förväntningar på 8A från en 100W panel med "enkel" laddregulator är helt orealistiska. De flesta paneler levererar runt 18V och alltså max ca 5.5A. Med en MPPT regulator med DC/DC omvandling skulle du teoretiskt kunna få runt 7A.
Rent teorertisk borde man jag kunna få ut 8.3 ampere förutsatt att jag får ut 100 watt från en 100 watts solpanel via en MPPT laddare, enkel ohms lag. Min fråga lyder varför jag inte får ut mer än 65 watt dvs 5.45A under de förhållanden jag beskrev. Kan du också förklara hur du kommit fram till 7A, 100 /12 = 8.3. Antar att du menar att även en MPPT ligger en bit under 100 % i verkningsgrad dvs ca 84%. Den laddare jag har är en Epever Triron 2210N och den sägs ha 98% verkningsgrad.

En liten fundering är om laddaren inte krämar på för fullt när batteriets laddtillstånd är så pass högt som 70% utan att det är när det sjunker till tex neråt 55-60%

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Faktisk effekt på solpanel

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 07 jun 2021, 10:29

Havandes precis grävt i ämnet p gr av bristande laddning från mina paneler rekommenderar jag att du mäter den spänning som din 100W panel ger.
Optimalt skall den väl för ny panel ligga på drygt 21 V. Så trodde jag min panel skulle ge men uppmätning visade 16,5V typ.....Och då minns jag åldern på panelen 25 år.....Laddströmmen som sen skickas in i batteriet är beroende av hur mycket ström batteriet behöver. Jag har nu sammanlagt 110W (2x55W där max ström per panel är 2,84A) men eftersom batterierna nu verkar fullt laddade är det bara en underhållsström som går in, typ 0,2-5 A (o spänningen därvid typ 13,3V). Enl den Blåtandsförsedda regulatorns app så kom inledningsvis 1,4 A in från panel; ut till batteriet gick 1,9A. Men då låg utgångsspänningen i Fbat-banken på 12,6 drygt. Mätte dessutom med Battmeter II + manuell mätning med bra multimeter.
Kolla in detta: MPPT-teknik: klippt från sajten: https://24volt.eu/mppt.php
MPPT står för Maximum Power Point Tracker och det är en teknik som används för att eliminera spänningsförluster mellan solpanel och batteri. Man brukar tala om effektökningar upp till 35 procent med hjälp av MPPT-regulatorer, men det betyder inte att regulatorn trollar fram extra energi ur solpanelen, utöver den angivna effekten.
En solpanel med effekten 100 watt ger normalt bara 65-85 watt
Varför ger inte solpanelen 100 watt? Anledningen till det går att finna med hjälp av Ohms lag och det är batteriet som är boven i det hela. En solpanel med toppeffekten 100 watt ger normalt 17 volt och 6 ampere, vilket blir ca: 100 watt, men vad händer när man ansluter den till ett batteri med spänningen 12,5 volt? Enligt Ohms lag (P = U x I) blir effekten 12,5 x 6 = 75 watt. Har man ett batteri som tål djupurladdning och som kanske ska börja laddas från en spänning på bara 10,5 volt blir det ännu värre.
MPPT-regulator är räddningen
Vad MPPT-regulatorn gör är att den jämför solpanelens och batteriet spänning och beräknar den punkt där maximal ström erhålles och anpassar spänningen till batteriet efter detta. Vid batteriladdning är det ström in i batteriet som räknas och inget annat och minst förluster får man om laddspänningen bara ligger strax över batterispänningen. Med tanke på det vore det bäst om solpanelen gav ca: 14,5 volt och inte 17 volt. Att solpanelen ger en spänning på 17 volt, beror framförallt på dess känslighet för värme och eftersom spänningen sjunker vid stigande temperatur hos solcellerna är det nödvändigt att ha en viss marginal, annars finns risk att solpanelens spänning sjunker till samma nivå som batterispänningen och då slutar den ladda.


Så är det med det!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Faktisk effekt på solpanel

Inlägg av Anders S » mån 07 jun 2021, 12:25

Matss65 skrev:
mån 07 jun 2021, 10:02
Ridax skrev:
mån 07 jun 2021, 08:57
Kan i alla fall säga att dina förväntningar på 8A från en 100W panel med "enkel" laddregulator är helt orealistiska. De flesta paneler levererar runt 18V och alltså max ca 5.5A. Med en MPPT regulator med DC/DC omvandling skulle du teoretiskt kunna få runt 7A.
Rent teorertisk borde man jag kunna få ut 8.3 ampere förutsatt att jag får ut 100 watt från en 100 watts solpanel via en MPPT laddare, enkel ohms lag. Min fråga lyder varför jag inte får ut mer än 65 watt dvs 5.45A under de förhållanden jag beskrev. Kan du också förklara hur du kommit fram till 7A, 100 /12 = 8.3. Antar att du menar att även en MPPT ligger en bit under 100 % i verkningsgrad dvs ca 84%. Den laddare jag har är en Epever Triron 2210N och den sägs ha 98% verkningsgrad.

En liten fundering är om laddaren inte krämar på för fullt när batteriets laddtillstånd är så pass högt som 70% utan att det är när det sjunker till tex neråt 55-60%
I ett tidigare liv arbetade jag med sk "benchmarking", och en av "sanningarna" därvid var att "med tillräckligt riggade tester kan alla vinna, men inte samtidigt"...

Vi kan anta att den nominella 100-wattaren kan ha klarat av detta då den...

1. var alldeles ny
2. Den inte störs av en dc-dc-omvandling till "batterispänning" utan effekten är "teoretisk", baserad på maximal spänning utan regulator.
3. Solinstrålningen är bästa möjliga (det är den inte i Sverige, utan bara på ställen där solen står i zenith och atmosfären bromsar så litet som möjligt. https://sv.wikipedia.org/wiki/Solinstr%C3%A5lning

Jag tycker inte att ca 5.5 A då du ger panelen "bästa förutsättningar på båten" och laddar batterier som antagligen är bra laddade låter orimligt eller "fel". En väldigt enkel grovkoll är vad en bra "smart batteriladdare" ger på samma batterier, eftersom den också laddar försiktigare ju närmare man kommer batteriets toppvärde. En bra regulator har inte bara som jobb att kräma ur max ur batterierna, utan också att inte koka sönder batteribanken.
Anders S

kblomster
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 13 maj 2019, 19:56

Re: Faktisk effekt på solpanel

Inlägg av kblomster » mån 07 jun 2021, 15:14

Matss65 skrev:
mån 07 jun 2021, 10:02
Ridax skrev:
mån 07 jun 2021, 08:57
Kan i alla fall säga att dina förväntningar på 8A från en 100W panel med "enkel" laddregulator är helt orealistiska. De flesta paneler levererar runt 18V och alltså max ca 5.5A. Med en MPPT regulator med DC/DC omvandling skulle du teoretiskt kunna få runt 7A.
Rent teorertisk borde man jag kunna få ut 8.3 ampere förutsatt att jag får ut 100 watt från en 100 watts solpanel via en MPPT laddare, enkel ohms lag. Min fråga lyder varför jag inte får ut mer än 65 watt dvs 5.45A under de förhållanden jag beskrev. Kan du också förklara hur du kommit fram till 7A, 100 /12 = 8.3. Antar att du menar att även en MPPT ligger en bit under 100 % i verkningsgrad dvs ca 84%. Den laddare jag har är en Epever Triron 2210N och den sägs ha 98% verkningsgrad.

En liten fundering är om laddaren inte krämar på för fullt när batteriets laddtillstånd är så pass högt som 70% utan att det är när det sjunker till tex neråt 55-60%
Solpanelen arbetar inte vid exakt 12 V utan betydligt högre, och det är därför man behöver en regulator. I databladet för panelen bör det framgå vad dess optimala spänning är, oftast betecknad V(mp). Vid denna spänning ger solpanelen största effekt vid optimala förhållanden (multiplikationen spänning gånger ström ger högst resultat). Om den ger 5.4 A vid 18 V så har du dina 100W in till regulatorn. Se texten Seymor B Fudd citerade.

Matss65
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 22 aug 2018, 08:40

Re: Faktisk effekt på solpanel

Inlägg av Matss65 » ons 09 jun 2021, 07:14

Tack för alla svar! Det tycks alltså vara så att MPPT laddaren trots sina smarta funktioner inte lycktas omvandla hög spänning/ låg ström till lägre spänning/högre ström och på det viset behålla konsant effekt på det sätt som beskrivs i både datablad och annan information om dess principfunktion.

Det kan dock också vara så att jag hade för hög laddtilstånd i batterierna för att laddaren skulle ge ifrån sig max ström. Om batterierna hade varit djupurladdade kanske jag hade sett ett annat resultat. Det är å andra sidan ett test man inte vill utföra eftersom det tär på batterierna.

Ha en skön sommar med mycket sol allihopa

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Faktisk effekt på solpanel

Inlägg av marede » ons 09 jun 2021, 21:16

Matss65 skrev:
ons 09 jun 2021, 07:14
Ha en skön sommar med mycket sol allihopa
I höst får vi följa upp och se hur det watt :mrgreen:
//Martin
Najad 34 HR -77

Skriv svar