Ersätta slitna våder i segel?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Ersätta slitna våder i segel?

Inlägg av Ridax » tor 20 maj 2021, 21:01

Jag har ett storsegel med de två översta våderna solslitna. Men segelmakaren säger att man inte kan byta ut våderna för då förändras egenskaperna mot vad som var tänkt? Istället ville han sy på nya våder på de gamla.

Tycker att det borde bli tungt och tjockt och om något förändra egenskapen? Är det det vedertagna sättet att fixa nytt liv åt solslitna segel?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ersätta slitna våder i segel?

Inlägg av Anders S » tis 25 maj 2021, 11:03

Ridax skrev:
tor 20 maj 2021, 21:01
Jag har ett storsegel med de två översta våderna solslitna. Men segelmakaren säger att man inte kan byta ut våderna för då förändras egenskaperna mot vad som var tänkt? Istället ville han sy på nya våder på de gamla.

Tycker att det borde bli tungt och tjockt och om något förändra egenskapen? Är det det vedertagna sättet att fixa nytt liv åt solslitna segel?
Byta våder lär (helt riktigt) inte fungera, ny duk av tillräcklig styrka blir inte bra ihop med "trött" gammal duk. Tanken är förstås att använda lättare duk för att förstärka och sy ett nytt akterlik på detta och hoppas att det blir en bättre kompromiss.

Jag hade inte gått den vägen om det inte blir snorbilligt eller är enda sättet att segla i sommar. Begagnat, kanske litet omsytt, segel låter vettigare.
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ersätta slitna våder i segel?

Inlägg av Ridax » tis 25 maj 2021, 18:58

Jag har en snorbilligt Viggen-stor där jag nyss bytte repliket... Skall testa att köra med den, men inte helt övertygad om att den blev jättebra. Skall ta och titta lite mer aktivt efter segel, men de flest verkar köra slut på sina segel i den här storleksklassen.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Ersätta slitna våder i segel?

Inlägg av Peter_K » ons 26 maj 2021, 12:03

Ridax skrev:
tis 25 maj 2021, 18:58
Skall ta och titta lite mer aktivt efter segel, men de flest verkar köra slut på sina segel i den här storleksklassen.
Har du övervägt att investera i nytt?
Gillar du båten och skall behålla den är det ett alternativ.
Alla borde ha skägg

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ersätta slitna våder i segel?

Inlägg av Ridax » ons 26 maj 2021, 19:10

Ett nytt segel kostar mer än jag betalade för hela båten inkl. transport (landvägen) från Vänern till Göteborgs skärgård. Det var några år sedan jag seglade så detta är mest ett pysselprojekt för att känna om det är skoj med denna storlek. Skulle jag tycka det var jättekul och ville satsa mer pengar på segling så skulle jag köpa en Beneteau First 21 eller en Mini Transat 650. Inte lägga ner en massa pengar på nya segel till en båt som inte är så jättebra i sig.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Ersätta slitna våder i segel?

Inlägg av Peter_K » tor 27 maj 2021, 06:00

Ridax skrev:
ons 26 maj 2021, 19:10
Ett nytt segel kostar mer än jag betalade för hela båten inkl. transport (landvägen) från Vänern till Göteborgs skärgård. Det var några år sedan jag seglade så detta är mest ett pysselprojekt för att känna om det är skoj med denna storlek. Skulle jag tycka det var jättekul och ville satsa mer pengar på segling så skulle jag köpa en Beneteau First 21 eller en Mini Transat 650. Inte lägga ner en massa pengar på nya segel till en båt som inte är så jättebra i sig.
Jo, visst kan det vara tufft att köpa segel som är dyrare än båten, men gillar man den och skall ha kvar den några år kan det vara värt det. Man får slå ut kostnaden och nöjet över de åren man har båten. Kolla vad import-segelmakarna tar för en dacronstor, t ex Narwal eller Tuss, det är framför allt på små segel skillnaden mot svensksytt är som störst.
Alla borde ha skägg

Skriv svar