Problem med Nexus TH52 logg/tempgivare

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
tomashag
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 19 maj 2021, 20:30

Problem med Nexus TH52 logg/tempgivare

Inlägg av tomashag » tor 20 maj 2021, 18:47

För några år sedan började jag få problem med tempgivaren, den visade alldeles för mycket, typ 50 grader eller så. Jag brydde mig inte så mycket om det, man kan ju klara sig utan att veta vattentemperaruren. Nu för tiden visar den ----. Dock har jag fått ett värre problem, loggen har lagt av. Den visar bara 0.00. Jag skulle ta hem båten från vinterhamnen härom veckan och trodde då att något hade fastnat i impellern men efter att ha gått tolv timmar i 7 knop så är väl det inte så sannolikt. Ekolodet fungerar. Jag har alltså en TH52, en ekolodgivare (tydligen heter den också TH52), ett multiinstrument och en server. Jag trodde att log/temp-givaren också gick på bussen, man kan tydligen koppla in den direkt på ett multiinstrument om jag har fattat det rätt men spänningarna jag har mätt på serverns anslutning tyder verkligen inte på någon RS-485 : spänningen på stift 7 låg på 10 V och på stift 6 0.58 V. Man kan se en svagt flimrande LED vid givaringången. Något felmeddelande har jag inte sett. Vad kan man göra mer? Jag vill helst slippa att ta upp givaren och kolla. Visserligen har den tydligen en backventil men i alla fall...

tomashag
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 19 maj 2021, 20:30

Re: Problem med Nexus TH52 logg/tempgivare

Inlägg av tomashag » tor 20 maj 2021, 19:31

Jag glömde skriva att jag har testat kontakten från givaren in på servern.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Problem med Nexus TH52 logg/tempgivare

Inlägg av Ridax » tor 20 maj 2021, 20:50

Antar att du inte bor oå västkusten? För jag kan definitivt tänka mig att något satt sig i loggen och stoppat den tills den rensas mekaniskt.

tomashag
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 19 maj 2021, 20:30

Re: Problem med Nexus TH52 logg/tempgivare

Inlägg av tomashag » tor 20 maj 2021, 21:30

När jag tog upp båten i höstas till Rosättra där båten ligger på vintern på land så fungerade loggen. När den sedan blev sjösatt så låg den några dagar i sjön innan jag kom och hämtade den. Direkt då så såg jag att loggen inte fungerade så jag tycker det är ganska osannolikt att det sitter något skräp i impellern men man kan ju aldrig vara bombsäker förståss.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Problem med Nexus TH52 logg/tempgivare

Inlägg av Fredrik » fre 21 maj 2021, 07:52

Själv har jag båten på västkusten. Om jag låter båten ligga i vattnet oanvänd mer än 2 veckor tar jag alltid upp loggivaren och sätter i en blindplugg istället. Efter några veckor i vattnet på sommaren är det garanti på att loggen inte fungerar pga beväxning.

I ditt fall kan det nog vara något annat problem dock låter det som. När man just sjösatt båten borde det inte vara någon fara. Har du ingen blindplugg att sätta i hålet för givaren, så du kan ta upp givaren och undersöka den? Isåfall är det en enkel operation, är du snabb blir det ett par dl vatten som du får torka upp.
X-342 SWE 18 "Kexet"

tomashag
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 19 maj 2021, 20:30

Re: Problem med Nexus TH52 logg/tempgivare

Inlägg av tomashag » fre 21 maj 2021, 09:39

Är det ingen som vet om spänningarna som jag mätt är korrekta? Om de inte är det så är det ju ingen idé att jag tar upp givaren.

tomashag
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 19 maj 2021, 20:30

Re: Problem med Nexus TH52 logg/tempgivare

Inlägg av tomashag » sön 23 maj 2021, 12:36

Nu har jag tagit mod till mig och tagit upp givaren och gissa vad jag fann, jo ett av skovelbladen hade spruckit och plasten hade fläkts upp så att hjulet inte kunde rotera. Jag tror mig kunna fila bort den plasten som är i vägen så att hjulet kan rotera fritt igen för det går väl knappast att få tag i ett nytt hjul. Det verkar dessutom vara ganska svårt att byta om det inte går att skruva bort toppen på givaren.

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: Problem med Nexus TH52 logg/tempgivare

Inlägg av Yapdiver » sön 23 maj 2021, 17:53

tomashag skrev:
sön 23 maj 2021, 12:36
Nu har jag tagit mod till mig och tagit upp givaren och gissa vad jag fann, jo ett av skovelbladen hade spruckit och plasten hade fläkts upp så att hjulet inte kunde rotera. Jag tror mig kunna fila bort den plasten som är i vägen så att hjulet kan rotera fritt igen för det går väl knappast att få tag i ett nytt hjul. Det verkar dessutom vara ganska svårt att byta om det inte går att skruva bort toppen på givaren.
Bytte på min gamla logg med den här ersättaren;
https://www.hjertmans.se/produkter/elek ... -silvalogg

tomashag
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 19 maj 2021, 20:30

Re: Problem med Nexus TH52 logg/tempgivare

Inlägg av tomashag » sön 23 maj 2021, 21:25

Tyvärr så är den avsedd för TH43.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Problem med Nexus TH52 logg/tempgivare

Inlägg av Anders S » tis 25 maj 2021, 10:58

tomashag skrev:
sön 23 maj 2021, 21:25
Tyvärr så är den avsedd för TH43.
Det lär finnas: https://marine-electronic.ch/product/ne ... -triducer/

Jag har en litet gnagande misstanke att Nexus, då de blev Garmin, städade upp i sortimentet, och använde tredjepartsprodukter. 52 mm råkar vara en Raymarinestandard dessutom, och Raymarines tridata liknar Nexusvarianten rätt mycket.

Nu har du temp/logg-varianten, som jag förstår det ? Där ser paddelhjulet inte likadant ut som på den tredelade varianten. Men för 600 kronor i byteskostnad (om den nu passar, gamla Silva/nexus har två magneter, de nya har tydligen fyra) kan man väl putsa och fixa litet.
Anders S

tomashag
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 19 maj 2021, 20:30

Re: Problem med Nexus TH52 logg/tempgivare

Inlägg av tomashag » ons 26 maj 2021, 14:59

Konstigt att dom kallar den TH52 när den tydligen ska vara till en triducer. Om den nu skulle passa så får man väl dubbla farten när den har 4 magneter?

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Problem med Nexus TH52 logg/tempgivare

Inlägg av Ridax » ons 26 maj 2021, 19:16

Vem vill inte ha dubbla farten? :D

Skriv svar