Avisolera rostfritt från aluminium vid byte av vinsch

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Avisolera rostfritt från aluminium vid byte av vinsch

Inlägg av marede » ons 19 maj 2021, 19:05

Jag har äntligen kommit till skott. Dags att byta ut den för fingrarna läskiga vajervinschen. Den är bortmonterad men jag återanvänder fästet. Det behöver dock städas iordning efter 45 års aluminium/rostfri-mix. Jag tänker mig slipa ner plattan och sedan lacka med hammarlack eller liknande.

Räcker lacken som isolering mot den nya rostfria vinschen, eller behöver man lägga även annat emellan?

Vinschen ska bultas fast med fem M6, rostfri A4. Hur gör man här för att isolera, går det ens? Monellnit känns inte rimligt :lol:

20210519_194722.jpg
Gamla vajervinschen
20210519_194758.jpg
Aluminiumfäste
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Avisolera rostfritt från aluminium vid byte av vinsch

Inlägg av marede » tor 20 maj 2021, 11:31

Återkopplar med tips jag fått från andra håll (olika riggare och butiker jag kontaktat).

De flesta verkar vara överens om att det räcker med väldigt lite för att avisolera. Allt från att lacka ytan, till gaffatejp, till plastskiva.
I bulthålen verkar det räcka med att få in pasta som håller vatten och syre borta. Tips jag fått är CRC Ceramic Paste, Tef-Gel, Loctite, och vanligt fett.
Men det vore intressant att höra hur andra här eventuellt gjort.

Just nu lutar jag åt att smeta in bultarna i CRC Ceramic Paste. På baksidan av aluminiumplattan avisolerar jag med en nylonbricka mellan aluminiumplatta och rostfri bricka, sedan låsmutter. Aluminiumplattans framsida lackar jag med Rust-Oleum CombiColor (Bauhaus variant av hammarlack), och om jag hittar en lämplig plastskiva jag kan skära till så får det hamna även en sådan mellan lacken och vinschen. [Edit] Det blir nog en gummiduk istället för plastskiva.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Avisolera rostfritt från aluminium vid byte av vinsch

Inlägg av Anders S » tor 20 maj 2021, 18:41

Jag tycker det ser ut som den gamla winchen var av brons, en metall som aluminium inte gillar. Men det är enkelt att isolera den nya från plattan. Kanske äter du glass? 2liters glassbyttor kan plundra på locket, och det materialet kan användas för att göra en stabil isolerande packning (och, kan jag berätta, mycket annat). Poängen med en "stum" pckning är att åtdragningsmomentet blir litet mer kontrollerat. Givetvis skall locket till Kolaknäcksorbetfudge De Luxe inte göras större än basen på nya winchen, någon måtta får det vara. Selden säljer en stilig winchplatta, och där är det redan från början en isolerpckning monterad, det skall man nog ha.

Vad gäller korrosionen, laga med epoxyspackel av den hårda sorten. Sedan, slipa jämnt och måla med en primer. Kanske går fulskadorna utanför nya winchbasen, då kan man göra en packning av en bit sk "polywood", snyggt fasad, lagom stor för att dölja skador/lagning. (Lagningen ger ingen direkt styrka, men en slät yta).

Rostfria skruvar går utmärkt. Det finns nylonbrickor med en liten krage, som helt isolerar skruvförbandet, men syrafst skruv hade jag inte oroat mig för sådär väldigt.
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Avisolera rostfritt från aluminium vid byte av vinsch

Inlägg av Fredrik » fre 21 maj 2021, 07:56

Eller så drar du ned fallet och sätter winschen på taket istället!
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Avisolera rostfritt från aluminium vid byte av vinsch

Inlägg av marede » fre 21 maj 2021, 08:25

Anders S skrev:
tor 20 maj 2021, 18:41
Jag tycker det ser ut som den gamla winchen var av brons, en metall som aluminium inte gillar. Men det är enkelt att isolera den nya från plattan. Kanske äter du glass? 2liters glassbyttor kan plundra på locket, och det materialet kan användas för att göra en stabil isolerande packning (och, kan jag berätta, mycket annat). Poängen med en "stum" pckning är att åtdragningsmomentet blir litet mer kontrollerat. Givetvis skall locket till Kolaknäcksorbetfudge De Luxe inte göras större än basen på nya winchen, någon måtta får det vara. Selden säljer en stilig winchplatta, och där är det redan från början en isolerpckning monterad, det skall man nog ha.

Vad gäller korrosionen, laga med epoxyspackel av den hårda sorten. Sedan, slipa jämnt och måla med en primer. Kanske går fulskadorna utanför nya winchbasen, då kan man göra en packning av en bit sk "polywood", snyggt fasad, lagom stor för att dölja skador/lagning. (Lagningen ger ingen direkt styrka, men en slät yta).

Rostfria skruvar går utmärkt. Det finns nylonbrickor med en liten krage, som helt isolerar skruvförbandet, men syrafst skruv hade jag inte oroat mig för sådär väldigt.
Tack för fin input!

Ja, brons kanske det snarare är. Det satt en tunn genomskinlig packning av plast emellan.

Bra tips om glassförpackningar. Nu blir jag ju nyfiken på vad mer du använder det materialet till :D
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Avisolera rostfritt från aluminium vid byte av vinsch

Inlägg av marede » fre 21 maj 2021, 08:28

Fredrik skrev:
fre 21 maj 2021, 07:56
Eller så drar du ned fallet och sätter winschen på taket istället!
Jag har funderat så innan och det är delvis därför jag inte bytt vinschen och fallen förrän nu. Men nej det är inget alternativ i det här läget, det blir för omfattande.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Avisolera rostfritt från aluminium vid byte av vinsch

Inlägg av Anders S » tis 25 maj 2021, 10:47

Fredrik skrev:
fre 21 maj 2021, 07:56
Eller så drar du ned fallet och sätter winschen på taket istället!
Det kan man göra, men enbart fallet är inte så stor glädje med. Så gjorde jag (i ett anfall av fixarglädje) på min gamla Shipman (många jular sedan) och lärde mig vips att då måste man ha revning och dirk i sittbrunnen, också. Skälet är såklart att man ser bra dum ut när man skall häkta i revkroken i halshornet och samtidigt sträcka upp fallet - inte ens aparmar räcker till detta... Att sedan få gå fram till masten igen för att sträcka revbroken är ju bara bra för att utveckla sjöben (ihop med aparmar, mycket tjusigt). :-)

Så antingen allt (välordnat) till brunnen, eller allt (storsegelrelaterat) vid masten.
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Avisolera rostfritt från aluminium vid byte av vinsch

Inlägg av marede » tis 25 maj 2021, 11:51

Anders S skrev:
tis 25 maj 2021, 10:47
Fredrik skrev:
fre 21 maj 2021, 07:56
Eller så drar du ned fallet och sätter winschen på taket istället!
Det kan man göra, men enbart fallet är inte så stor glädje med. Så gjorde jag (i ett anfall av fixarglädje) på min gamla Shipman (många jular sedan) och lärde mig vips att då måste man ha revning och dirk i sittbrunnen, också. Skälet är såklart att man ser bra dum ut när man skall häkta i revkroken i halshornet och samtidigt sträcka upp fallet - inte ens aparmar räcker till detta... Att sedan få gå fram till masten igen för att sträcka revbroken är ju bara bra för att utveckla sjöben (ihop med aparmar, mycket tjusigt). :-)

Så antingen allt (välordnat) till brunnen, eller allt (storsegelrelaterat) vid masten.
Huvudet på spiken :)

Det är en av anledningarna till att jag behåller lösningen med vinsch på masten. Jag behöver utöver det du nämnde ovan helst även dra ner linan från rodkicken, och har jag allt detta så är det väl stiligt att även få ner linan för bomuthalet tänker jag.

Jag har fast vindruta som gör att jag i så fall behöver fixa rörgenomföring för sex linor under denna. Vidare behöver jag se över mastfoten för ledning av linor, och jag behöver montera brytblock. För att få ner revlinorna och bomuthalet behöver jag se över dragningen ända från bommen då jag nu har vinsch och avlastare för dessa linor på bommen. För att få till en bra yta för vinschen och avlastare bakom vindrutan behöver jag dessutom bygga om i sittbrunnen då platsen inte är plan, samma sak på insidan. Plus nya linor eftersom de jag har inte räcker ända till sittbrunnen.

Rent bortsett från att jag behöver köpa en väldans massa extra för att få till allt detta så vill jag undvika fler hål i däcket som potentiella läckagepunkter.

Och jag kan ge mig den på att när jag väl fått allt på plats och ska reva i gränslandet mellan bris och kuling så kommer det strula nånstans vilket ändå gör att jag behöver ränna fram till masten och slita.
Anders S skrev:
tis 25 maj 2021, 10:47

Det kan man göra, men enbart fallet är inte så stor glädje med. Så gjorde jag (i ett anfall av fixarglädje)
Pun intended? :mrgreen:
//Martin
Najad 34 HR -77

Skriv svar