Batteristatus och kontroll

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Batteristatus och kontroll

Inlägg av Anders S » tis 25 maj 2021, 10:40

marede skrev:
sön 23 maj 2021, 12:59
Nu har jag testat alla tre batterier i banken. Men jag är osäker på vad jag kan läsa ut ur resultatet avseende deras skick?
Batteri 2 avviker från de andra två, och det är också detta batteri som indikerade i kontrollfönstret att något inte var som det skulle, och som jag fick fylla på med en liter vatten.

Alla batterier kördes med rekonditioneringsprogram, därefter var de losskopplade och i vila i minst 17 timmar.

Batteri 1
12,95V vilospänning
(55W lampa belastar batteriet i fyra timmar)
12,42V direkt efter bortkoppling av lampa
12,49V efter 3 timmar i vila
12,65V efter mer än ett dygn i vila

Batteri 2
13,06V vilospänning
(55W lampa belastar batteriet i fyra timmar)
12,02V direkt efter bortkoppling av lampa
12,45V efter 3 timmar i vila
12,49V efter mer än ett dygn i vila

Batteri 3
12,90V vilospänning
(55W lampa belastar batteriet i fyra timmar)
12,44V direkt efter bortkoppling av lampa
12,62V efter 3 timmar i vila
12,63V efter mer än ett dygn i vila

Kan man läsa ut något av batteriernas kvarstående kapacitet utifrån detta?
Det ser ut som två batterier (de "ungefär jämna") är litet piggare och misstanken är förstås att det delvis torra batteriet har sulfaterat på de "torra" ytorna. Nu är inte alltid allt förlorat för det, en möjlighet att prova är att ladda det trötta batteriet (2:an) med en vanlig garageladdare (glöm inte att toppa upp det), dvs ladda "litet för mycket". Din smarta laddare kommer att läsa av toppspänningen och sluta ladda då den friska delen av batteriet (plattorna som varit våta) är fulladdade. Litet förenklat, 2:an ser ut (för mig och batteriladdaren) som ett kapacitetsmässigt litet mindre batteri än de två andra, och kanske annorlunda beteende.
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Batteristatus och kontroll

Inlägg av marede » tis 25 maj 2021, 12:08

tomashag skrev:
tis 25 maj 2021, 08:26
Vad menas med rekonditioneringsprogram?
Det är min laddare (victron energy blue smart) som har ett laddningsprogram de kallar för RECONDITION, eller som det står i den svenska manualen

"Rekonditionering
Ett bly-syra batteri som har laddats otillräckligt eller som har blivit urladdat under dagar eller veckor kommer att försämras på grund av sulfatering. Om upptäckt i tid kan sulfateringen ibland delvis reverseras genom att ladda batteriet med en låg ström upp till en högre spänning.
"

Det är inte specifikt för just denna laddare eller detta märke utan det finns på många (de flesta?) idag.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Batteristatus och kontroll

Inlägg av marede » tis 25 maj 2021, 12:15

marede skrev:
sön 16 maj 2021, 09:24
...
Panel ansluten även på vintern, även om den inte ger lika mycket under den halvan av året under en genomskinlig presenning så har jag heller inga förbrukare mer än just regulatorns egenförbrukning (Epever Tracer). Dock ligger regulatorn ansluten på just detta batteri med både plus och minus. Kan detta vara orsaken till skillnaden på batteriernas status?
...
Jag börjar luta åt att min regulator för solpanelen ligger på konstant FLOAT vilket håller batterierna vid konstant spänning och fulladdade, istället för STORAGE som håller batterierna vid reducerad konstant spänning för att begränsa gasbildning och korrosion i de positiva plattorna.

Åtminstone de resterande veckorna på året, utöver de semesterveckor då båten används, så borde jag ju växla över till detta laddläge. Det (samt att laddaren dumt nog är inkopplad på bara det ena batteriets poler) kan ju förklara varför det ena batteriet tappat en liter vatten och nära halva sin kapacitet :oops:
//Martin
Najad 34 HR -77

kblomster
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 13 maj 2019, 19:56

Re: Batteristatus och kontroll

Inlägg av kblomster » sön 30 maj 2021, 18:52

Nu har även jag fyllt vatten i mitt batteri av samma typ. Fyllde en liter vilket var ganska lagom. Även för mig blev "ögat" svart. Har ingen riktig laddare till hands (har inte landström i båten alls) så jag kopplade bara tillbaka solpanelens laddningsregulator och den gick direkt till samma läge som innan fyllningen, dvs float på 13.5v, som om inget hade hänt. Tror inte den har nåt storage-läge men den går att ställa in manuellt om man vill så det kanske kan vara nåt för vintern (brukar lämna husbatteriet i båten, solpanelen under genomskinlig pressening duger för att hålla liv i batteriet så det inte fryser). Hade inte tid att prova någon last denna gång dock, så vi får väl se vad som händer.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Batteristatus och kontroll

Inlägg av marede » sön 30 maj 2021, 19:31

kblomster skrev:
sön 30 maj 2021, 18:52
Nu har även jag fyllt vatten i mitt batteri av samma typ. Fyllde en liter vilket var ganska lagom. Även för mig blev "ögat" svart. Har ingen riktig laddare till hands (har inte landström i båten alls) så jag kopplade bara tillbaka solpanelens laddningsregulator och den gick direkt till samma läge som innan fyllningen, dvs float på 13.5v, som om inget hade hänt. Tror inte den har nåt storage-läge men den går att ställa in manuellt om man vill så det kanske kan vara nåt för vintern (brukar lämna husbatteriet i båten, solpanelen under genomskinlig pressening duger för att hålla liv i batteriet så det inte fryser). Hade inte tid att prova någon last denna gång dock, så vi får väl se vad som händer.
Intressant att du också fick svart öga. Undrar vad det innebär...

Jag pratade med Svenska supporten på Victron Energy för att fråga om deras MPPT-laddare (som jag funderade på att testa) har samma storage-funktion som deras AC-laddare har. Jag kunde nämligen inte hitta något om det i deras manual för solpanelladdaren. De svarade enligt följande:
Det stämmer att MPPTerna inte har något storrage läge. Detta beror på att de inte ligger och underhållsladdar batteriet kontinuerligt utan är helt av en stor del av dygnet, vilket gör att du inte riskerar batteriet.

Jag har nu flyttat min kabel från regulatorn så att jag laddar diagonalt över hela banken, jag tänker testa om det gör någon skillnad. Eventuellt byter jag alla tre batterier till fräscha då de vad jag tror nu bara har kvar mellan 50-80% (baserat på resultat från min provbelastning).

Eventuellt sätter jag en brytare mellan regulator och bank så jag kan koppla från laddningen större delen av tiden som båten inte används, så kan jag koppla in den då och då för att toppa upp.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Batteristatus och kontroll

Inlägg av Anders S » sön 30 maj 2021, 21:50

marede skrev:
sön 30 maj 2021, 19:31
kblomster skrev:
sön 30 maj 2021, 18:52
Nu har även jag fyllt vatten i mitt batteri av samma typ. Fyllde en liter vilket var ganska lagom. Även för mig blev "ögat" svart. Har ingen riktig laddare till hands (har inte landström i båten alls) så jag kopplade bara tillbaka solpanelens laddningsregulator och den gick direkt till samma läge som innan fyllningen, dvs float på 13.5v, som om inget hade hänt. Tror inte den har nåt storage-läge men den går att ställa in manuellt om man vill så det kanske kan vara nåt för vintern (brukar lämna husbatteriet i båten, solpanelen under genomskinlig pressening duger för att hålla liv i batteriet så det inte fryser). Hade inte tid att prova någon last denna gång dock, så vi får väl se vad som händer.
Intressant att du också fick svart öga. Undrar vad det innebär...

Om man har ett batteri som behöver vatten, fyller man ju på... vatten.

Densitometern (fint ord för grön/svart/vit kula) visar "laddat" respektive "oladdat" (och "helt slut") med ledning av syradensiteten. Rent vatten är ungefär 1.00, ett fulladat batteri ligger på ca 1.25, ett urladdat på 1.10.

Fram till det man laddat batteriet (med den verkan det kan ha på ett slitet, torrlagt batteri) ändras inte densiteten på det nypåhällda vattnet, ej heller blandas ny (dvs, vatten) och gammal "batterisyra" något vidare (en period med kryss och litet sjöhävning hjälper litet :-) )
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Batteristatus och kontroll

Inlägg av marede » sön 30 maj 2021, 22:12

Anders S skrev:
sön 30 maj 2021, 21:50
marede skrev:
sön 30 maj 2021, 19:31
kblomster skrev:
sön 30 maj 2021, 18:52
Nu har även jag fyllt vatten i mitt batteri av samma typ. Fyllde en liter vilket var ganska lagom. Även för mig blev "ögat" svart. Har ingen riktig laddare till hands (har inte landström i båten alls) så jag kopplade bara tillbaka solpanelens laddningsregulator och den gick direkt till samma läge som innan fyllningen, dvs float på 13.5v, som om inget hade hänt. Tror inte den har nåt storage-läge men den går att ställa in manuellt om man vill så det kanske kan vara nåt för vintern (brukar lämna husbatteriet i båten, solpanelen under genomskinlig pressening duger för att hålla liv i batteriet så det inte fryser). Hade inte tid att prova någon last denna gång dock, så vi får väl se vad som händer.
Intressant att du också fick svart öga. Undrar vad det innebär...

Om man har ett batteri som behöver vatten, fyller man ju på... vatten.

Densitometern (fint ord för grön/svart/vit kula) visar "laddat" respektive "oladdat" (och "helt slut") med ledning av syradensiteten. Rent vatten är ungefär 1.00, ett fulladat batteri ligger på ca 1.25, ett urladdat på 1.10.

Fram till det man laddat batteriet (med den verkan det kan ha på ett slitet, torrlagt batteri) ändras inte densiteten på det nypåhällda vattnet, ej heller blandas ny (dvs, vatten) och gammal "batterisyra" något vidare (en period med kryss och litet sjöhävning hjälper litet :-) )
Aha, du tänker att det svarta egentligen är blått... "oladdat". Så kan det ju vara. Jag såg bara beskrivningen med grönt/blått/vitt och reflekterade inte över att svagt blått i halvtaskigt ljus säkert san se svart ut.

22 mil på landsväg i min bil är ungefär det samma som en period med kryss och lite sjöhävning :D så det borde vara blandat i mina.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Batteristatus och kontroll

Inlägg av marede » tis 01 jun 2021, 11:56

Anders S skrev:
tis 25 maj 2021, 10:40
marede skrev:
sön 23 maj 2021, 12:59
Nu har jag testat alla tre batterier i banken. Men jag är osäker på vad jag kan läsa ut ur resultatet avseende deras skick?
Batteri 2 avviker från de andra två, och det är också detta batteri som indikerade i kontrollfönstret att något inte var som det skulle, och som jag fick fylla på med en liter vatten.

Alla batterier kördes med rekonditioneringsprogram, därefter var de losskopplade och i vila i minst 17 timmar.

Batteri 1
12,95V vilospänning
(55W lampa belastar batteriet i fyra timmar)
12,42V direkt efter bortkoppling av lampa
12,49V efter 3 timmar i vila
12,65V efter mer än ett dygn i vila

Batteri 2
13,06V vilospänning
(55W lampa belastar batteriet i fyra timmar)
12,02V direkt efter bortkoppling av lampa
12,45V efter 3 timmar i vila
12,49V efter mer än ett dygn i vila

Batteri 3
12,90V vilospänning
(55W lampa belastar batteriet i fyra timmar)
12,44V direkt efter bortkoppling av lampa
12,62V efter 3 timmar i vila
12,63V efter mer än ett dygn i vila

Kan man läsa ut något av batteriernas kvarstående kapacitet utifrån detta?
Det ser ut som två batterier (de "ungefär jämna") är litet piggare och misstanken är förstås att det delvis torra batteriet har sulfaterat på de "torra" ytorna. Nu är inte alltid allt förlorat för det, en möjlighet att prova är att ladda det trötta batteriet (2:an) med en vanlig garageladdare (glöm inte att toppa upp det), dvs ladda "litet för mycket". Din smarta laddare kommer att läsa av toppspänningen och sluta ladda då den friska delen av batteriet (plattorna som varit våta) är fulladdade. Litet förenklat, 2:an ser ut (för mig och batteriladdaren) som ett kapacitetsmässigt litet mindre batteri än de två andra, och kanske annorlunda beteende.
Av någon anledning hade jag missat denna feedback, tack Anders!

Jag var inne på liknande resonemang efter en del fundering och läsning på Sutars hemsida, och kom fram till att jag (förmodligen) borde ha nånstans kring 85-90% kvar av kapaciteten på batteri 1 och 3, och ca 70% kvar för batteri 2. Men det beror lite på hur jag ska tolka spänningsvärdena eftersom min vilospänning ligger kring 13V och det normalt anges 12,7V som vilospänning för fulladdat batteri. Jag parallellflyttade skalan för fullt/tomt batteri så att vilospänning fulladdat blev 12,95V istället för 12,7V och helt tomt blev 11,95V istället för 11,7V, och så jämförde jag spänningen efter belastning (men i vila) mot vad den teoretiskt borde vara om man belastat motsvarande på ett helt nytt batteri.
Batterikapacitet.JPG
Nu läste jag precis på Tudors hemsida om stratifiering (syraskiktning) som innebär att elektrolytens densitet är högre i botten av batteriet än vad den är upptill, och det märks genom att batteriet har hög vilospänning, ofta över 13 V. Fenomenet uppstår p g a att den svavelsyra som bildas vid laddningen har hög densitet och sjunker neråt i elektrolyten. Stratifieringen försvinner om batteriet laddas vid förhöjd spänning (15,5–16 V), vilket leder till att det bildas gas som virvlar runt i elektrolyten och blandar om syran. Eftersom stratifiering är ett tillstånd som måste hävas eftersom det i annat fall kommer att leda till sulfatering och bestående skador har moderna batteriladdare ett laddningsförlopp med förhöjd spänning i slutskedet av laddningen.

Det är inte otänkbart att det är stratifiering jag har problem då jag ofta mäter 12,95-13,05V i vila på mina batterier.

Nu har jag ju ingen "vanlig garageladdare" att tillgå Men jag har kört två olika (smarta) laddare med rekonditioneringsprogram utan märkbar framgång, men de kanske slutar när de anser att batteriet (den friska delen) är klar, även i detta laddningsläge?
Jag lutar just nu åt att byta batteri 2, alternativt alla tre batterierna och se hur dessa uppför sig under belastningenstest efter en eller två säsonger.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Batteristatus och kontroll

Inlägg av marede » ons 02 jun 2021, 19:30

marede skrev:
tis 01 jun 2021, 11:56
Jag lutar just nu åt att byta batteri 2, alternativt alla tre batterierna och se hur dessa uppför sig under belastningenstest efter en eller två säsonger.
Efter vidare fundering byter jag nog alla tre till AGM (klassiska TUDOR LEISURE AGM 75Ah/650Wh) då de verkar vara mindre känsliga för stratifiering, och jag saknar möjlighet för "dum" (smart) överladdning med garageladdare.

Jag har tre laddningskällor att se upp med; en AC-laddare och en MPPT, båda går att ställa in för AGM, den tredje är generatorn från motorn, originalgenerator som enligt uppgift ska ge max 14.4V.


...såvida det inte låter fullständigt galet :)
//Martin
Najad 34 HR -77

kblomster
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 13 maj 2019, 19:56

Re: Batteristatus och kontroll

Inlägg av kblomster » sön 13 jun 2021, 17:57

Kan meddela eventuella intressenter som kanske läser tråden någon gång i framtiden att efter två veckor och en kort segeltur (förra helgen) så lyser "ögat" nu grönt igen på det batteri jag fyllde vatten i. Så det stämmer nog att det kan behöva skakas om lite grann för att syran ska blanda sig. Har dock inte kapacitetsprovat batteriet, har ingen utrustning för sådant. Låter mig nöja tills vidare i alla fall.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Batteristatus och kontroll

Inlägg av marede » sön 13 jun 2021, 19:21

Och mina piggnade också till och visar grönt efter att ha fyllts på och fått stå en vecka. De har dock inte skakats om, ända skillnaden är att jag flyttade ena kabeln från regulatorn så att jag nu laddar diagonalt över banken, istället för på bara det ena batteriet. Så jag gjorde ett.lappkast och bestämde mig för att behålla batterierna tillsvidare och testa dem i sommar.

Och så står det nu två flaskor batterivatten under vasken redo att användas om behov uppstår :)
//Martin
Najad 34 HR -77

Skriv svar