Batteristatus och kontroll
- marede
- Diamantmedlem
- Inlägg: 420
- Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
- Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik
Batteristatus och kontroll
På vissa batterier exempelvis Tudor Dual TR350 finns det ett kontrollfönster "charge control" där
- grön indikerar OK
- blå indikerar RECHARGE
- vit/ofärgad indikerar TEST
Jag förstår ju vad som menas men jag har inte förrän nu reflekterat över hur de fungerar; vad är det som gör att det är grönt, blått, eller inget alls?
Jag har grönt på två av tre batterier, och vit/ofärgad på det tredje. Samtliga inköpta på samma ställe 2018. Inkopplade till varandra, okej kablar och anslutningar. Hanterade "ganska snällt"; aldrig urladdade under 50% och alltid 100W solpanel. Bryter all el när jag inte är i båten. Panel ansluten även på vintern, även om den inte ger lika mycket under den halvan av året under en genomskinlig presenning så har jag heller inga förbrukare mer än just regulatorns egenförbrukning (Epever Tracer). Dock ligger regulatorn ansluten på just detta batteri med både plus och minus. Kan detta vara orsaken till skillnaden på batteriernas status?
Kan man testa batteriet själv med tillförlitligt resultat med typ Biltematestare, eller krävs det andra doningar för att få resultat man vågar tro på?
- grön indikerar OK
- blå indikerar RECHARGE
- vit/ofärgad indikerar TEST
Jag förstår ju vad som menas men jag har inte förrän nu reflekterat över hur de fungerar; vad är det som gör att det är grönt, blått, eller inget alls?
Jag har grönt på två av tre batterier, och vit/ofärgad på det tredje. Samtliga inköpta på samma ställe 2018. Inkopplade till varandra, okej kablar och anslutningar. Hanterade "ganska snällt"; aldrig urladdade under 50% och alltid 100W solpanel. Bryter all el när jag inte är i båten. Panel ansluten även på vintern, även om den inte ger lika mycket under den halvan av året under en genomskinlig presenning så har jag heller inga förbrukare mer än just regulatorns egenförbrukning (Epever Tracer). Dock ligger regulatorn ansluten på just detta batteri med både plus och minus. Kan detta vara orsaken till skillnaden på batteriernas status?
Kan man testa batteriet själv med tillförlitligt resultat med typ Biltematestare, eller krävs det andra doningar för att få resultat man vågar tro på?
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
Re: Batteristatus och kontroll
Tror det är en grön kula som flyter upp pga syrans densitet förändras med laddningen. Är fönstret vitt kanske batteriet saknar vatten?
Re: Batteristatus och kontroll
Ridax gissning kan vara helt rätt.
Principen är en vanig hygrometer, men för att en sådan skall fungera måste förstås kulorna (samma volym, olika vikt, kalibrerade mot syradensiteten) ha något att flyta (och sjunka) i.
Frågan är ju om det finns tre "flytkulor" eller om "vit/oförgad" betyder "ingen "flytkula". I så fall kan det vara frågan om att batteriet förlorat vatten. Det är inte uppenbart, men det kan nog tänkas att det finns påfyllningslock under någon dekal, ifall de verkar saknas. Då fyller man på vatten, som på gammaldags batterier. Sedan laddar man och håller tummarna.
Normalt bygger sk "underhållsfria" batterier på att det sitter en rekombinationsknapp i cellen, ibland i själva påfyllningslocket. Dessa fördröjer behovet av att toppa upp, men man kan gott prova att fylla på (om man hittar proppen/det finns en propp) - ibland förbrukar batterier vatten litet olika.
Anekdotiskt: Jag köpte två polska lågprisbatterier för massor av år sedan, ett drabbades av detta problem och fick litet destvatten (typ nästan en liter...). Det fungerade i flera år därefter och byttes med kompisen (som inte visade vattenbrist) efter ca 15 år då de tröttnat på mig (eller jag på dem)..
Principen är en vanig hygrometer, men för att en sådan skall fungera måste förstås kulorna (samma volym, olika vikt, kalibrerade mot syradensiteten) ha något att flyta (och sjunka) i.
Frågan är ju om det finns tre "flytkulor" eller om "vit/oförgad" betyder "ingen "flytkula". I så fall kan det vara frågan om att batteriet förlorat vatten. Det är inte uppenbart, men det kan nog tänkas att det finns påfyllningslock under någon dekal, ifall de verkar saknas. Då fyller man på vatten, som på gammaldags batterier. Sedan laddar man och håller tummarna.
Normalt bygger sk "underhållsfria" batterier på att det sitter en rekombinationsknapp i cellen, ibland i själva påfyllningslocket. Dessa fördröjer behovet av att toppa upp, men man kan gott prova att fylla på (om man hittar proppen/det finns en propp) - ibland förbrukar batterier vatten litet olika.
Anekdotiskt: Jag köpte två polska lågprisbatterier för massor av år sedan, ett drabbades av detta problem och fick litet destvatten (typ nästan en liter...). Det fungerade i flera år därefter och byttes med kompisen (som inte visade vattenbrist) efter ca 15 år då de tröttnat på mig (eller jag på dem)..
Anders S
Re: Batteristatus och kontroll
Jag har samma batteri i min båt och även mitt har numera ett vitt "öga". Jag tror som Ridax att det är en enkel syradensitetsmätare och alltså bör det vara möjligt att fylla på destillerat vatten och förlänga livslängden. Dessa batterier säljs dock med avsikten att de ska vara (i det närmaste) underhållsfria, och är därför ganska knepiga att ta sig in i. När jag frågade en kille i båtbutiken menade han att "man kan, men bör låta bli" att fylla på vatten i detta batteri (nota bene att han är jävig och säkert vill sälja nya batterier). Jag tror det går men att det kan krävas visst våld och därmed även risk för syrastänk. Har inte bestämt mig för om jag ska försöka än.
När det gäller frågan om varför det blivit på detta viset så kan det ju röra sig om skillnad i tillverkningen, men exakt hur du har grejerna kopplade kan också leda till olikheter mellan batterierna. Om de sitter i en kedja med laddningen ansluten s.a.s i ena ändan (dvs generator/solpanel kopplat till första batteriet som sedan är kopplat till det andra och därefter till det tredje) så kommer det som är närmast laddningen uppleva en något högre spänning än de andra, och det kan leda till att det överladdas. Det finns flera sätt att lösa detta på - Sutars har t.ex. typexempel på kopplingssscheman där man låter laddningen gå diagonalt genom batteribanken (dvs pluspolen från generatorn inkopplad på första batteriet och minuspolen på sista batteriet). Den nederländska firman Victron (som tillverkar allt möjligt likströmselektriskt avsett att användas med solpaneler) har en bra förklaring och förslag på lösningar i handboken Wiring Unlimited (9 MB PDF, engelska) under rubriken 3.3 Parallel battery bank wiring (sid. 18).
När det gäller frågan om varför det blivit på detta viset så kan det ju röra sig om skillnad i tillverkningen, men exakt hur du har grejerna kopplade kan också leda till olikheter mellan batterierna. Om de sitter i en kedja med laddningen ansluten s.a.s i ena ändan (dvs generator/solpanel kopplat till första batteriet som sedan är kopplat till det andra och därefter till det tredje) så kommer det som är närmast laddningen uppleva en något högre spänning än de andra, och det kan leda till att det överladdas. Det finns flera sätt att lösa detta på - Sutars har t.ex. typexempel på kopplingssscheman där man låter laddningen gå diagonalt genom batteribanken (dvs pluspolen från generatorn inkopplad på första batteriet och minuspolen på sista batteriet). Den nederländska firman Victron (som tillverkar allt möjligt likströmselektriskt avsett att användas med solpaneler) har en bra förklaring och förslag på lösningar i handboken Wiring Unlimited (9 MB PDF, engelska) under rubriken 3.3 Parallel battery bank wiring (sid. 18).
- marede
- Diamantmedlem
- Inlägg: 420
- Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
- Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik
Re: Batteristatus och kontroll
Tackar båda för dessa uttömmande svar.
Gammal bild men samma batteri, jag tror man kan lyfta på locket som etiketten sitter på. Jag ska i alla fall testa och se om det saknas vatten.
Gammal bild men samma batteri, jag tror man kan lyfta på locket som etiketten sitter på. Jag ska i alla fall testa och se om det saknas vatten.
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
- marede
- Diamantmedlem
- Inlägg: 420
- Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
- Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik
Re: Batteristatus och kontroll
Tackar även för detta, jag missade av någon anledning ditt svar igår.kblomster skrev: ↑sön 16 maj 2021, 19:49Jag har samma batteri i min båt och även mitt har numera ett vitt "öga". Jag tror som Ridax att det är en enkel syradensitetsmätare och alltså bör det vara möjligt att fylla på destillerat vatten och förlänga livslängden. Dessa batterier säljs dock med avsikten att de ska vara (i det närmaste) underhållsfria, och är därför ganska knepiga att ta sig in i. När jag frågade en kille i båtbutiken menade han att "man kan, men bör låta bli" att fylla på vatten i detta batteri (nota bene att han är jävig och säkert vill sälja nya batterier). Jag tror det går men att det kan krävas visst våld och därmed även risk för syrastänk. Har inte bestämt mig för om jag ska försöka än.
När det gäller frågan om varför det blivit på detta viset så kan det ju röra sig om skillnad i tillverkningen, men exakt hur du har grejerna kopplade kan också leda till olikheter mellan batterierna. Om de sitter i en kedja med laddningen ansluten s.a.s i ena ändan (dvs generator/solpanel kopplat till första batteriet som sedan är kopplat till det andra och därefter till det tredje) så kommer det som är närmast laddningen uppleva en något högre spänning än de andra, och det kan leda till att det överladdas. Det finns flera sätt att lösa detta på - Sutars har t.ex. typexempel på kopplingssscheman där man låter laddningen gå diagonalt genom batteribanken (dvs pluspolen från generatorn inkopplad på första batteriet och minuspolen på sista batteriet). Den nederländska firman Victron (som tillverkar allt möjligt likströmselektriskt avsett att användas med solpaneler) har en bra förklaring och förslag på lösningar i handboken Wiring Unlimited (9 MB PDF, engelska) under rubriken 3.3 Parallel battery bank wiring (sid. 18).
Då ska jag ge mig på batteriet med försiktighet. Det finns ju även risken att det blir svårt att återställa med tätt resultat om man behöver bruka för mycket våld vid öppnandet. Men det kan ju vara värt ett försiktigt försök innan jag handlar ett nytt.
Det är nog bara solpanelen som jag slarvat med och satt på ena batteriets poler (det som är vitt), men den laddar ju å andra sidan mer eller mindre hela tiden. Det ska jag se över...
[Edit]
Jag har de gamla gamla batterierna i källaren som jag ska testa på i utbildningssyfte. Jag visste att det fanns en anledning till att jag sparade dem på hyllan
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
- marede
- Diamantmedlem
- Inlägg: 420
- Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
- Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik
Re: Batteristatus och kontroll
Snabbt kollat, och ja det visade sig vara ganska enkelt att ta sig in. En liten skruvmejsel som man får in i den lilla springan på kortsidans kant för att lirka upp så pass att man får in den större skruvmejsel för grovarbetet. Sen är det bara att snäppa tillbaka locket som då verkar sitta lika bra som tidigare. Än finns hopp...
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
Re: Batteristatus och kontroll
Bra kollat! Då ska jag nog också prova. Tack!
- marede
- Diamantmedlem
- Inlägg: 420
- Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
- Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik
Re: Batteristatus och kontroll
Lycka till!
Jag passerade båten idag. Det saknades en del vatten. På båttillbehörsbutiken sa de "jag vet, det står underhållsfritt, men det kan jag lova dig att det är det INTE"
Jag fick fylla nästan en liter och ögat ändrades från vitt till ... *trummvirvel* ... svart
Körde igenom rekondprogrammet. Fortfarande svart.
Jag ska fundera på om jag ska byta det. Sen blir det till att ha lite bättre uppmärksamhet framöver. Det är i alla fall lätt att lyfta och kontrollera, och vid behov fylla på.
Jag passerade båten idag. Det saknades en del vatten. På båttillbehörsbutiken sa de "jag vet, det står underhållsfritt, men det kan jag lova dig att det är det INTE"
Jag fick fylla nästan en liter och ögat ändrades från vitt till ... *trummvirvel* ... svart
Körde igenom rekondprogrammet. Fortfarande svart.
Jag ska fundera på om jag ska byta det. Sen blir det till att ha lite bättre uppmärksamhet framöver. Det är i alla fall lätt att lyfta och kontrollera, och vid behov fylla på.
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
Re: Batteristatus och kontroll
Reklamera det, jag skulle driva det så långt som möjligt.
- marede
- Diamantmedlem
- Inlägg: 420
- Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
- Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik
Re: Batteristatus och kontroll
Nej reklamera det känner jag inte att jag kan. Hur ska jag motivera det tycker du? Dels är det nog i runda slängar tre år gammalt och därmed redan på gränsen av reklamationsrätten. Vidare tror jag att jag får svårt att motivera fabrikationsfel då bevisningen ligger på mig som konsument och jag nog får svårt att bevisa att jag inte kan ha laddat det felaktigt eller på annat sätt misskött det, rent oavsett vari det faktiska felet ligger.
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
- marede
- Diamantmedlem
- Inlägg: 420
- Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
- Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik
Re: Batteristatus och kontroll
Nu har jag testat alla tre batterier i banken. Men jag är osäker på vad jag kan läsa ut ur resultatet avseende deras skick?
Batteri 2 avviker från de andra två, och det är också detta batteri som indikerade i kontrollfönstret att något inte var som det skulle, och som jag fick fylla på med en liter vatten.
Alla batterier kördes med rekonditioneringsprogram, därefter var de losskopplade och i vila i minst 17 timmar.
Batteri 1
12,95V vilospänning
(55W lampa belastar batteriet i fyra timmar)
12,42V direkt efter bortkoppling av lampa
12,49V efter 3 timmar i vila
12,65V efter mer än ett dygn i vila
Batteri 2
13,06V vilospänning
(55W lampa belastar batteriet i fyra timmar)
12,02V direkt efter bortkoppling av lampa
12,45V efter 3 timmar i vila
12,49V efter mer än ett dygn i vila
Batteri 3
12,90V vilospänning
(55W lampa belastar batteriet i fyra timmar)
12,44V direkt efter bortkoppling av lampa
12,62V efter 3 timmar i vila
12,63V efter mer än ett dygn i vila
Kan man läsa ut något av batteriernas kvarstående kapacitet utifrån detta?
Batteri 2 avviker från de andra två, och det är också detta batteri som indikerade i kontrollfönstret att något inte var som det skulle, och som jag fick fylla på med en liter vatten.
Alla batterier kördes med rekonditioneringsprogram, därefter var de losskopplade och i vila i minst 17 timmar.
Batteri 1
12,95V vilospänning
(55W lampa belastar batteriet i fyra timmar)
12,42V direkt efter bortkoppling av lampa
12,49V efter 3 timmar i vila
12,65V efter mer än ett dygn i vila
Batteri 2
13,06V vilospänning
(55W lampa belastar batteriet i fyra timmar)
12,02V direkt efter bortkoppling av lampa
12,45V efter 3 timmar i vila
12,49V efter mer än ett dygn i vila
Batteri 3
12,90V vilospänning
(55W lampa belastar batteriet i fyra timmar)
12,44V direkt efter bortkoppling av lampa
12,62V efter 3 timmar i vila
12,63V efter mer än ett dygn i vila
Kan man läsa ut något av batteriernas kvarstående kapacitet utifrån detta?
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
Re: Batteristatus och kontroll
Underhållsfritt? Verkar som öppet mål enligt mig.marede skrev: ↑tis 18 maj 2021, 15:40Nej reklamera det känner jag inte att jag kan. Hur ska jag motivera det tycker du? Dels är det nog i runda slängar tre år gammalt och därmed redan på gränsen av reklamationsrätten. Vidare tror jag att jag får svårt att motivera fabrikationsfel då bevisningen ligger på mig som konsument och jag nog får svårt att bevisa att jag inte kan ha laddat det felaktigt eller på annat sätt misskött det, rent oavsett vari det faktiska felet ligger.
- marede
- Diamantmedlem
- Inlägg: 420
- Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
- Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik
Re: Batteristatus och kontroll
Inte aktuellt att reklamera.Yapdiver skrev: ↑sön 23 maj 2021, 17:50Underhållsfritt? Verkar som öppet mål enligt mig.marede skrev: ↑tis 18 maj 2021, 15:40Nej reklamera det känner jag inte att jag kan. Hur ska jag motivera det tycker du? Dels är det nog i runda slängar tre år gammalt och därmed redan på gränsen av reklamationsrätten. Vidare tror jag att jag får svårt att motivera fabrikationsfel då bevisningen ligger på mig som konsument och jag nog får svårt att bevisa att jag inte kan ha laddat det felaktigt eller på annat sätt misskött det, rent oavsett vari det faktiska felet ligger.
Men jag är intresserad av assistans att tolka resultatet från belastningstest.
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
Re: Batteristatus och kontroll
Vad menas med rekonditioneringsprogram?