Avdelningen för egendomliga fel

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Avdelningen för egendomliga fel

Inlägg av Seymor B Fudd » lör 15 maj 2021, 18:31

Nytt problem: batterierna håller typ 12,5V (mätt direkt på batterierna) trots att solcellerna (2 st à 45W) laddar och att jag kan mäta upp t ex (varierar ju med solinstrålningen)0,8A hela vägen, från cell till regulator, från regulator till batterier. Regulatorn, Tracer MMPT har kontrollampor som visar på laddning! En fjärrkontroll, MeTer -ansluten via nätverkskabel till regulatorn har indikation för Error plus Charghing och visar inget fel men väl Charging. Den kan t ex visa 14,1 V (panelens spänning, det hela mätt typ 1800) men tillförd laddning 0,0 A.....Battmeter II sittande på elpanelen inne i "salongen" visar envist 12,5 och ingen laddning...(0,0 A). Lade märke till det när jag kollade typ början av april, satte på landströmsladdare kort och tänkte att det kanske var över vintern som spänningen sjunkit.
Med motorn på tomgång går laddningen från 7A snabbt ner till jämn 3,5-4 A. Efter motorstängning är batterispänningen typ 13,2 och sjunkande, som vanligt alltså,dvs med solcellerna har tidigare batterierna hållit 13,3-5 ibland över 14. Icke så längre. Cyrix som laddfördelare vad gäller generatorströmmen.
När jag lade upp båten tycktes allt fungera...
Jag har kollat (tycker jag) allt, inklusive jordning och ingenting är rört sen upptagningen.
Fattar inte :roll: Tacksam för idéer! Behövs fler mätpunkter/variabler för grubblet?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Avdelningen för egendomliga fel

Inlägg av Anders S » sön 16 maj 2021, 07:51

Seymor B Fudd skrev:
lör 15 maj 2021, 18:31
Nytt problem: batterierna håller typ 12,5V (mätt direkt på batterierna) trots att solcellerna (2 st à 45W) laddar och att jag kan mäta upp t ex (varierar ju med solinstrålningen)0,8A hela vägen, från cell till regulator, från regulator till batterier. Regulatorn, Tracer MMPT har kontrollampor som visar på laddning! En fjärrkontroll, MeTer -ansluten via nätverkskabel till regulatorn har indikation för Error plus Charghing och visar inget fel men väl Charging. Den kan t ex visa 14,1 V (panelens spänning, det hela mätt typ 1800) men tillförd laddning 0,0 A.....Battmeter II sittande på elpanelen inne i "salongen" visar envist 12,5 och ingen laddning...(0,0 A). Lade märke till det när jag kollade typ början av april, satte på landströmsladdare kort och tänkte att det kanske var över vintern som spänningen sjunkit.
Med motorn på tomgång går laddningen från 7A snabbt ner till jämn 3,5-4 A. Efter motorstängning är batterispänningen typ 13,2 och sjunkande, som vanligt alltså,dvs med solcellerna har tidigare batterierna hållit 13,3-5 ibland över 14. Icke så längre. Cyrix som laddfördelare vad gäller generatorströmmen.
När jag lade upp båten tycktes allt fungera...
Jag har kollat (tycker jag) allt, inklusive jordning och ingenting är rört sen upptagningen.
Fattar inte :roll: Tacksam för idéer! Behövs fler mätpunkter/variabler för grubblet?
Några inspel:

Är batterierna friska, dvs har du mätt varje batteri för sig efter att ha vilat "över natten" och får 12.8 som vilospänning (typiskt värde för laddad, vilat bly-syra-batteri)?

Men gissningsvis handlar det om något haveri i solcellskretsarna (solcell med backdiod, MMPT-regulator).

Börja med att koppla ur solcellsladdningen för att verifiera att generator och Battmeter fungerar korrekt.

Om inte, koppla ur battmeter och verifiera att generator med laddregulator fungerar korrekt.

Elefanter (problem av elefantkaraktär) får man "äta" bit för bit.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Avdelningen för egendomliga fel

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 17 maj 2021, 14:41

Jepp! Har börjat "äta" av el-efanten! Men går bet ( :wink: ) på solcells arrangemanget. Den gamla 25A Mobitronic laddaren visade sig icke heller fungera (säkringen var hel och alldenstund jag varit misstänksam mot den i flera år så monterade jag ut den via framstupa sidostående vä armbåge på dieseltanken, ficklampa i munnen osv...). Den är nu ersatt med en Victron Blue Power Smart 15A (knappt 1/3 så stor som Mobitronicen) som jag kopplade in diagonalt förstås på Fbat 1 och Fbat 2) . Blev diverse sladdar över som kunde samlas in. När jag sätter på laddning med den som då går i "absorptionsläge" laddar den enl tångamp. (med nya batterier...)typ 6 A initialt. Samtidigt visade Battmeter II -2,1A :o
Ack!
Har nu tillskrivit firman där jag köpte regulator och display. Få se vad de har att komma med.
Fortsättning följer. En får ente ge sig.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Avdelningen för egendomliga fel

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 18 maj 2021, 17:38

Om inte regulatorn ger nån ström ut så skulle den stängas av ett tag - så löd förslaget. Och det hade jag ju gjort reda. Men inte f-n hjälpte det :cry:
Så efter ett antal timmars testande gav jag helt sonika upp och löpte en ny. MMPT Smart solar etc från Victron, 10 A:s modellen. Både den och laddaren går att kolla via blåtand - man får reda på både de o detta. Alldenstund nu batterierna är i princip färdig laddade och håller 13,8 V just i denna fasen går inte solcellerna in; skall enl manualen skilja 5 mellan batterierna tillstånd och panelspänningen. Som ju oftast ligger kring 17-18V en solig dag. Och så ljust var det inte att panelen låg så högt. Får kolla när laddningen med laddaren är färdig.
Men nästa egendomlighet: Battmeter II visar -0,3 A trots att allt är avstängt :o Aldrig varit med om....Kollat alla anslutningar, huvdbrytarna av, inget glapp vad jag kunnat hitta. O alla säkringar hela. :roll:

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Avdelningen för egendomliga fel

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 19 maj 2021, 16:37

Jahapp efter diverse komplikationer verkar det hela fungera. Uppenbarligen förelåg fel i såväl g:a landströmsladdaren som solcellsregulatorn.
Utbytta och jag tror mig ha upptäckt att den nya regulatorn/solcellssystemet fungerar. En ev komplikation jämfört med tidigare är att denna regulator släpper bara igenom ström när det behövs (!). De andra anläggningarna jag haft genom åren har stått på hele tiden, förvisso med pytteströmmar när det varit fulladdat.
En minuskabel verkade ha en anings glapp i ena pressningen så den byttes till en som blev över när den nya motorn installerades..
Men - Battmetern fortsätter att förbrylla mig. Den visar fortfarande "minus ström" och också att batterierna skall fortsätta laddas upp. Det senare kan ju vara OK men det första?
Emellertid: Om jag slår på landströmsladdaren visar Battmetern typ -0,4-6 A; stänger jag av densamma visas -0,1-2A.
Kan det vara så att kretsreläet (Cyrix ct) pytsar ström från den ena banken till den andra och att Battmetern då uppfattar detta som minus? När jag mätte på shuntens kablar, de som går till Sbat resp Fbat plus visades vid samma tillfälle +0,3 mätt med tångampèremätaren (ja det är nog för små strömmar för att vara tillförlitligt) och Battmetern -0,5 A. Om jag stängde landströmsladdaren blev samma siffror +0,1-2 resp - 0,1-2.
Laddningen, både solccells och landströmsladdaren är kopplade till Fbat.
Hängs det med??

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Avdelningen för egendomliga fel

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 20 maj 2021, 17:17

Om det finns nån som begriper ovanstående eller kan ha synpunkter så snälla skriv - vill få det ur huvudet!!

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: Avdelningen för egendomliga fel

Inlägg av Yapdiver » sön 23 maj 2021, 18:02

Seymor B Fudd skrev:
ons 19 maj 2021, 16:37
Jahapp efter diverse komplikationer verkar det hela fungera. Uppenbarligen förelåg fel i såväl g:a landströmsladdaren som solcellsregulatorn.
Utbytta och jag tror mig ha upptäckt att den nya regulatorn/solcellssystemet fungerar. En ev komplikation jämfört med tidigare är att denna regulator släpper bara igenom ström när det behövs (!). De andra anläggningarna jag haft genom åren har stått på hele tiden, förvisso med pytteströmmar när det varit fulladdat.
En minuskabel verkade ha en anings glapp i ena pressningen så den byttes till en som blev över när den nya motorn installerades..
Men - Battmetern fortsätter att förbrylla mig. Den visar fortfarande "minus ström" och också att batterierna skall fortsätta laddas upp. Det senare kan ju vara OK men det första?
Emellertid: Om jag slår på landströmsladdaren visar Battmetern typ -0,4-6 A; stänger jag av densamma visas -0,1-2A.
Kan det vara så att kretsreläet (Cyrix ct) pytsar ström från den ena banken till den andra och att Battmetern då uppfattar detta som minus? När jag mätte på shuntens kablar, de som går till Sbat resp Fbat plus visades vid samma tillfälle +0,3 mätt med tångampèremätaren (ja det är nog för små strömmar för att vara tillförlitligt) och Battmetern -0,5 A. Om jag stängde landströmsladdaren blev samma siffror +0,1-2 resp - 0,1-2.
Laddningen, både solccells och landströmsladdaren är kopplade till Fbat.
Hängs det med??
Verkar osannolikt att Cyrixen skulle dra ström när du inte har motorn igång, men för att testa koppla bort den och se om battmetern fortfarande visar minusström, gör den det är det antingen något som ligger och slukar eller så kan också vara så att battmetern behöver återställas till verklig nolla.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Avdelningen för egendomliga fel

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 23 maj 2021, 18:39

Tack för inspel! Har under några dagar grubblat, kopplat och donat. Plockade bort alla batterieanslutningar och satte sen på en efter en. Och samtidigt kollat alla batterier, spänning både direkt på och via battmeter. Tycks stämma. Är så små strömmar så jag litar inte riktigt på A värdena från tångampmätaren. Har en ny ty den gamla som var i proffsklass dog.
Faktiskt drar Cyrixen enl databladet 220 mA när den är stängd. Och det motsvarar ju Battmeterns - 0,2A.
Vilospänningen på samtliga batterier enligt mätning med instrument 12,8. Battmetern anger också detta. Till slut stängde jag landströmsladdaren (efter att ha provat i olika kombinationer, på/av, varje bat för sig etc etc. och kopplade till slut in nya solcellsregulatorn och si - typ 13,65 V och + 0,1 A och inga felmeddelanden (det har jag för övrigt inte fått från vare sig nätladdaren el solcellskretsen).
Men när jag kopplar in nätladdaren ger den enligt appen 14,xx V och 1 A. Men Battmetern visade samtidigt från -4 A ner till -0,4A!!! Sjönk alltså vartefter.
Har i denna detaljkoll icke hittat att det finns något som drar ström. Men också försökt nolla Battmetern (som jag tror man gör det- trycka samtidigt på ytterpilarna)- inte f-n hjälper det.
Skall kolla battmetern med motorn igång.
Suck :roll:

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Avdelningen för egendomliga fel

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 31 maj 2021, 18:20

Hållit på lite av o an med ovanstående - och i em. i alla fall en delseger! :D Men vägen dit....till slut vart allt av och sen på igen stegvis, verkade på något konstigt sätt som om att när jag vred på brytaren, en Plastimo batterifördelare/huvudströmbrytare som jag haft att fördela laddströmmen innan jag byte till nytt kretsrelä (Victrons Cyrix) så tycktes det fungera plötsligt för att sen när verktygen tagits bort åter inte fungera. Kollade med multimeter och si den visade vad som skulle, i just detta fall 13,8.....Men batteriet och battmetern visade bara 12,8. Grubbel! Då ser jag att jag i villan inte anslutit en speciell kabel....den från solcellen+ :oops: :oops: Aha. Tänkte jag och monterade dit den. Och plötsligt fungerade allt. T o m Battmeter II (som jag haft anledning att gå noga igenom o kunnat ändra en parameter...) Skruvade tillbaka Plastimo grejen. Men då återkom felet....Ingen laddning. Av med Plastimon och skruvade ihop kablarna från "Feed" med 1 (den till Fbat). Och si nu fungerar allt med solcellen iaf. Puh. Kan något hänga upp sig så gör det det. Plastimon ligger nu i en låda. Antagligen var detta grundfelet......vad gäller solcellerna. Så nu har jag en MMPT regulator över...Skall jag använda för att installera solceller på landet. Alltid något positivt. Och den nya Victronladdaren är än smartare och går att kolla redan från bryggan! Blir bra i vinter för då behöver jag inte knyta upp presenningen för att kolla bat status. Always look at the bright side :wink:
Sensmoral: steg för steg.-....... :roll:

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Avdelningen för egendomliga fel

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 31 maj 2021, 21:43

Frågan här flyttad.
Senast redigerad av 1 Seymor B Fudd, redigerad totalt 0 gånger.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Avdelningen för egendomliga fel

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 01 jun 2021, 15:17

Avslutar mina haranger om egendomliga fel. Kan bara konstatera att Kaos teorin kan appliceras: Slutresultatet är sensitivt beroende av begynnelsevillkoren. Det är inte kaos - mer än i den egna hjärnan. Började alltså rota i vad jag tyckt rätt friskt o nytt elsystem bara för att påminnas om att det har gått 17 år sen jag gjorde om det.
Mängder av triviala och utifrån sett dolda fel ofta p gr av dålig kontakt - även sånt som ser tillskruvat ut kanske inte är det. Men också att prylar ger upp - kan se fina ut på utsidan men inuti har det hänt saker..Tidens tand gnager.... :mrgreen:
Som Anders S framhöll: beta av systematiskt. Den som söker skall och finna. :idea:

Skriv svar