D1-20 hur koppla relä för motorrumsfläkt?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

D1-20 hur koppla relä för motorrumsfläkt?

Inlägg av Nubben » lör 15 maj 2021, 06:25

Hejsan,
Som ett resultar av att jag tog bort ladddioden då jag gick till enbankssystem så kom sidoeffekten av att motorrumsfläkten går på automatiskt då jag slår på huvudbrytaren inne i båten istllet för då motorn går igång som tidigare.

Jag spårade det till ett relä bredvid mdi boxen, som verkar få styrsströmmen från + på generatorn. Tidigare blockade dioden ström från batteriet.

Varifrån borde/kan man ta styrström till relät på en d1-20 då jag ogärna lägger in en separat brytare?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: D1-20 hur koppla relä för motorrumsfläkt?

Inlägg av Anders S » lör 15 maj 2021, 08:36

Nubben skrev:
lör 15 maj 2021, 06:25
Hejsan,
Som ett resultar av att jag tog bort ladddioden då jag gick till enbankssystem så kom sidoeffekten av att motorrumsfläkten går på automatiskt då jag slår på huvudbrytaren inne i båten istllet för då motorn går igång som tidigare.

Jag spårade det till ett relä bredvid mdi boxen, som verkar få styrsströmmen från + på generatorn. Tidigare blockade dioden ström från batteriet.

Varifrån borde/kan man ta styrström till relät på en d1-20 då jag ogärna lägger in en separat brytare?
Det behöver inte vara så knepigt. Motorrumsfläkten (dvs, reläet) kan du styra med "plus" från startlåset (ofta, men oegentligt benämnt "tändningslåset"). Då startar fläkten då du tänker köra motorn, troligen precis som du vill ha det.

Överkurs: Trycker fläkten IN luft i motorrummet? bara då finns det anledning att den går den hela tiden. Annars behövs en evakueringsfläkt bara tills motorn (som är en rejäl luftpump) suger luft, dvs då den startat. Då har man nog en dedikerad luftkanal till motorrummet, och en evakueringsfläkt kan då vara olämplig att köra vid motordrift.
Anders S

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Re: D1-20 hur koppla relä för motorrumsfläkt?

Inlägg av Nubben » lör 15 maj 2021, 08:40

Anders S skrev:
lör 15 maj 2021, 08:36
Nubben skrev:
lör 15 maj 2021, 06:25
Hejsan,
Som ett resultar av att jag tog bort ladddioden då jag gick till enbankssystem så kom sidoeffekten av att motorrumsfläkten går på automatiskt då jag slår på huvudbrytaren inne i båten istllet för då motorn går igång som tidigare.

Jag spårade det till ett relä bredvid mdi boxen, som verkar få styrsströmmen från + på generatorn. Tidigare blockade dioden ström från batteriet.

Varifrån borde/kan man ta styrström till relät på en d1-20 då jag ogärna lägger in en separat brytare?
Det behöver inte vara så knepigt. Motorrumsfläkten (dvs, reläet) kan du styra med "plus" från startlåset (ofta, men oegentligt benämnt "tändningslåset"). Då startar fläkten då du tänker köra motorn, troligen precis som du vill ha det.

Överkurs: Trycker fläkten IN luft i motorrummet? bara då finns det anledning att den går den hela tiden. Annars behövs en evakueringsfläkt bara tills motorn (som är en rejäl luftpump) suger luft, dvs då den startat. Då har man nog en dedikerad luftkanal till motorrummet, och en evakueringsfläkt kan då vara olämplig att köra vid motordrift.
Startlåset, det är en evc panel led med 4 knappar, finns det något sätt att koppla in relä på den?

Ja, fläkten trycker in luft

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: D1-20 hur koppla relä för motorrumsfläkt?

Inlägg av Anders S » lör 15 maj 2021, 08:49

Nubben skrev:
lör 15 maj 2021, 08:40
Anders S skrev:
lör 15 maj 2021, 08:36
Nubben skrev:
lör 15 maj 2021, 06:25
Hejsan,
Som ett resultar av att jag tog bort ladddioden då jag gick till enbankssystem så kom sidoeffekten av att motorrumsfläkten går på automatiskt då jag slår på huvudbrytaren inne i båten istllet för då motorn går igång som tidigare.

Jag spårade det till ett relä bredvid mdi boxen, som verkar få styrsströmmen från + på generatorn. Tidigare blockade dioden ström från batteriet.

Varifrån borde/kan man ta styrström till relät på en d1-20 då jag ogärna lägger in en separat brytare?
Det behöver inte vara så knepigt. Motorrumsfläkten (dvs, reläet) kan du styra med "plus" från startlåset (ofta, men oegentligt benämnt "tändningslåset"). Då startar fläkten då du tänker köra motorn, troligen precis som du vill ha det.

Överkurs: Trycker fläkten IN luft i motorrummet? bara då finns det anledning att den går den hela tiden. Annars behövs en evakueringsfläkt bara tills motorn (som är en rejäl luftpump) suger luft, dvs då den startat. Då har man nog en dedikerad luftkanal till motorrummet, och en evakueringsfläkt kan då vara olämplig att köra vid motordrift.
Startlåset, det är en evc panel led med 4 knappar, finns det något sätt att koppla in relä på den?

Ja, fläkten trycker in luft
Känns det (alltför) spänningsfyllt att koppla på ett startlås av den typen (det skulle jag tycka utan kopplingsschema...) får man gå "bakvägen" och kolla upp vilka kretsar som har "plus" då man slår på (startat) motorn.

Givarna för oljetryck och temperatur har troligen plus på sig, oavsett om de är tvåpoliga (en plusledning och en minusledning) eller enpoliga (minus via motorgods).

Att "tjuva" styrström till ett relä bör gå bra, det drar inte mycket. Reläets matning måste förstås vara korrekt anslutet, men det bör det ju vara redan nu.
Anders S

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Re: D1-20 hur koppla relä för motorrumsfläkt?

Inlägg av Nubben » lör 15 maj 2021, 10:22

Anders S skrev:
lör 15 maj 2021, 08:49
Nubben skrev:
lör 15 maj 2021, 08:40
Anders S skrev:
lör 15 maj 2021, 08:36


Det behöver inte vara så knepigt. Motorrumsfläkten (dvs, reläet) kan du styra med "plus" från startlåset (ofta, men oegentligt benämnt "tändningslåset"). Då startar fläkten då du tänker köra motorn, troligen precis som du vill ha det.

Överkurs: Trycker fläkten IN luft i motorrummet? bara då finns det anledning att den går den hela tiden. Annars behövs en evakueringsfläkt bara tills motorn (som är en rejäl luftpump) suger luft, dvs då den startat. Då har man nog en dedikerad luftkanal till motorrummet, och en evakueringsfläkt kan då vara olämplig att köra vid motordrift.
Startlåset, det är en evc panel led med 4 knappar, finns det något sätt att koppla in relä på den?

Ja, fläkten trycker in luft
Känns det (alltför) spänningsfyllt att koppla på ett startlås av den typen (det skulle jag tycka utan kopplingsschema...) får man gå "bakvägen" och kolla upp vilka kretsar som har "plus" då man slår på (startat) motorn.

Givarna för oljetryck och temperatur har troligen plus på sig, oavsett om de är tvåpoliga (en plusledning och en minusledning) eller enpoliga (minus via motorgods).

Att "tjuva" styrström till ett relä bör gå bra, det drar inte mycket. Reläets matning måste förstås vara korrekt anslutet, men det bör det ju vara redan nu.
Nåt sånt var jag inne på som nödlösning, men känns ju som om det borde finnas ett dedikerat uttag nånstans för dylika behov.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: D1-20 hur koppla relä för motorrumsfläkt?

Inlägg av Anders S » sön 16 maj 2021, 08:05

Nubben skrev:
lör 15 maj 2021, 10:22
Anders S skrev:
lör 15 maj 2021, 08:49
Nubben skrev:
lör 15 maj 2021, 08:40


Startlåset, det är en evc panel led med 4 knappar, finns det något sätt att koppla in relä på den?

Ja, fläkten trycker in luft
Känns det (alltför) spänningsfyllt att koppla på ett startlås av den typen (det skulle jag tycka utan kopplingsschema...) får man gå "bakvägen" och kolla upp vilka kretsar som har "plus" då man slår på (startat) motorn.

Givarna för oljetryck och temperatur har troligen plus på sig, oavsett om de är tvåpoliga (en plusledning och en minusledning) eller enpoliga (minus via motorgods).

Att "tjuva" styrström till ett relä bör gå bra, det drar inte mycket. Reläets matning måste förstås vara korrekt anslutet, men det bör det ju vara redan nu.
Nåt sånt var jag inne på som nödlösning, men känns ju som om det borde finnas ett dedikerat uttag nånstans för dylika behov.
Det finns det: På motorn sitter en "elbox" med en kabel ut från botten. I denna box sitter bland annat den återställbara huvudsäkringen och litet annat. Skälet att man inte har ett "öppet" system är sannolikt att elsystemet skall vara väderskyddat men om man ABSOLUT vill kan man gå via denna box.

Nu verkar det ju som tilluftfläkten matats via generatorns utgång (skyddad mot backström via en diod), troligen för att den inte skall riskera att tömma batteriet OCH för att den inte skall starta förrän motorn startat. Reläet drar så litet ström att det borde vara bekymmersfritt att ta ström från klämma D+ på generatorn, men då får du start av fläkten direkt vid start.
Anders S

kblomster
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 13 maj 2019, 19:56

Re: D1-20 hur koppla relä för motorrumsfläkt?

Inlägg av kblomster » sön 16 maj 2021, 20:08

Allt jag läst om motorrumsfläktar säger att om man bara har en så ska den sitta på utblåset. Motorn ordnar själv undertryck i motorrummet och behöver inte mycket hjälp med det, men syftet med fläkten är att suga ut varm luft nära högsta punkten i motorrummet så att man får en rimlig motorrumstemperatur (i många äldre båtar är motorrumsventilationen nästan obefintlig). Luftintaget (med eller utan fläkt) ska om möjligt finnas långt ner i motorrummet. Men med detta sagt så har jag svårt att tro att det skadar med en fläkt på intagssidan.

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Re: D1-20 hur koppla relä för motorrumsfläkt?

Inlägg av Nubben » fre 28 maj 2021, 18:08

Anders S skrev:
sön 16 maj 2021, 08:05
Nubben skrev:
lör 15 maj 2021, 10:22
Anders S skrev:
lör 15 maj 2021, 08:49


Känns det (alltför) spänningsfyllt att koppla på ett startlås av den typen (det skulle jag tycka utan kopplingsschema...) får man gå "bakvägen" och kolla upp vilka kretsar som har "plus" då man slår på (startat) motorn.

Givarna för oljetryck och temperatur har troligen plus på sig, oavsett om de är tvåpoliga (en plusledning och en minusledning) eller enpoliga (minus via motorgods).

Att "tjuva" styrström till ett relä bör gå bra, det drar inte mycket. Reläets matning måste förstås vara korrekt anslutet, men det bör det ju vara redan nu.
Nåt sånt var jag inne på som nödlösning, men känns ju som om det borde finnas ett dedikerat uttag nånstans för dylika behov.
Det finns det: På motorn sitter en "elbox" med en kabel ut från botten. I denna box sitter bland annat den återställbara huvudsäkringen och litet annat. Skälet att man inte har ett "öppet" system är sannolikt att elsystemet skall vara väderskyddat men om man ABSOLUT vill kan man gå via denna box.

Nu verkar det ju som tilluftfläkten matats via generatorns utgång (skyddad mot backström via en diod), troligen för att den inte skall riskera att tömma batteriet OCH för att den inte skall starta förrän motorn startat. Reläet drar så litet ström att det borde vara bekymmersfritt att ta ström från klämma D+ på generatorn, men då får du start av fläkten direkt vid start.
Tack, testade från tempgivaren. Den gav inte spänning. Men vilken är d+ på 115a generatorn? Har förgäves googlat efter detta men utan konkret framgång.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: D1-20 hur koppla relä för motorrumsfläkt?

Inlägg av Seymor B Fudd » fre 28 maj 2021, 18:39

Är det en sån här?: https://www.startmotor.se/prodimg/e6/bf ... 6dbfe6.jpg
Mer om densamma: https://www.startmotor.se/item/290%2014 ... neratorer/

Vad är det som gör att du tycker att du behöver en fläkt? Dålig lufttillförsel? Har en känsla att vi ibland behandlar dylikt litet slarvigt. Blev själv uppmärksam på, i samband med motorbyte (till just D1-20) att slangen som skulle försörja med luft var tämligen ihop tryckt, dessutom lossnade anslutningar på ett annat ställe. Kan vara knepigt att fixa, allt är ju så trångt.

kblomster
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 13 maj 2019, 19:56

Re: D1-20 hur koppla relä för motorrumsfläkt?

Inlägg av kblomster » fre 28 maj 2021, 20:11


Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Re: D1-20 hur koppla relä för motorrumsfläkt?

Inlägg av Nubben » fre 28 maj 2021, 21:04

kblomster skrev:
fre 28 maj 2021, 20:11
Tror snarare det kan vara denna: https://www.startmotor.se/item/390%2003 ... o%20Penta/
Tack! Det ser rätt ut

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: D1-20 hur koppla relä för motorrumsfläkt?

Inlägg av AndersGustafsson » tis 29 jun 2021, 11:26

Jag har en tajmer som startar då man stänger av motorn och sedan går den i ca 1,5h för att vädra ut diesellukt. Triggar den från solenoiden som styper bränsletillförseln då man slår av motorn.
/Anders G

josefoak
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 12 jul 2021, 14:02

Re: D1-20 hur koppla relä för motorrumsfläkt?

Inlägg av josefoak » ons 14 jul 2021, 12:55

kblomster skrev:
sön 16 maj 2021, 20:08
Allt jag läst om motorrumsfläktar säger att om man bara har en så ska den sitta på utblåset. Motorn ordnar själv undertryck i motorrummet och behöver inte mycket hjälp med det, men syftet med fläkten är att suga ut varm luft nära högsta punkten i motorrummet så att man får en rimlig motorrumstemperatur (i många äldre båtar är motorrumsventilationen nästan obefintlig). Luftintaget (med eller utan fläkt) ska om möjligt finnas långt ner i motorrummet. Men med detta sagt så har jag svårt att tro att det skadar med en fläkt på intagssidan.
Att suga ut innebär att du behöver någonstans där frisk luft kan komma in i motorrummet förutom en väg ut, annars kan du få dålig luft etc. Om du blåser in kan behovet av motorluft leda till att fläkten körs med för hög hastighet och brinner ut. Mitt Yanmar 75-motorrum har en ventilator med en blåsmaskin - den heta luften

Skriv svar