D1-20 hur koppla relä för motorrumsfläkt?
D1-20 hur koppla relä för motorrumsfläkt?
Hejsan,
Som ett resultar av att jag tog bort ladddioden då jag gick till enbankssystem så kom sidoeffekten av att motorrumsfläkten går på automatiskt då jag slår på huvudbrytaren inne i båten istllet för då motorn går igång som tidigare.
Jag spårade det till ett relä bredvid mdi boxen, som verkar få styrsströmmen från + på generatorn. Tidigare blockade dioden ström från batteriet.
Varifrån borde/kan man ta styrström till relät på en d1-20 då jag ogärna lägger in en separat brytare?
Som ett resultar av att jag tog bort ladddioden då jag gick till enbankssystem så kom sidoeffekten av att motorrumsfläkten går på automatiskt då jag slår på huvudbrytaren inne i båten istllet för då motorn går igång som tidigare.
Jag spårade det till ett relä bredvid mdi boxen, som verkar få styrsströmmen från + på generatorn. Tidigare blockade dioden ström från batteriet.
Varifrån borde/kan man ta styrström till relät på en d1-20 då jag ogärna lägger in en separat brytare?
Re: D1-20 hur koppla relä för motorrumsfläkt?
Det behöver inte vara så knepigt. Motorrumsfläkten (dvs, reläet) kan du styra med "plus" från startlåset (ofta, men oegentligt benämnt "tändningslåset"). Då startar fläkten då du tänker köra motorn, troligen precis som du vill ha det.Nubben skrev: ↑lör 15 maj 2021, 06:25Hejsan,
Som ett resultar av att jag tog bort ladddioden då jag gick till enbankssystem så kom sidoeffekten av att motorrumsfläkten går på automatiskt då jag slår på huvudbrytaren inne i båten istllet för då motorn går igång som tidigare.
Jag spårade det till ett relä bredvid mdi boxen, som verkar få styrsströmmen från + på generatorn. Tidigare blockade dioden ström från batteriet.
Varifrån borde/kan man ta styrström till relät på en d1-20 då jag ogärna lägger in en separat brytare?
Överkurs: Trycker fläkten IN luft i motorrummet? bara då finns det anledning att den går den hela tiden. Annars behövs en evakueringsfläkt bara tills motorn (som är en rejäl luftpump) suger luft, dvs då den startat. Då har man nog en dedikerad luftkanal till motorrummet, och en evakueringsfläkt kan då vara olämplig att köra vid motordrift.
Anders S
Re: D1-20 hur koppla relä för motorrumsfläkt?
Startlåset, det är en evc panel led med 4 knappar, finns det något sätt att koppla in relä på den?Anders S skrev: ↑lör 15 maj 2021, 08:36Det behöver inte vara så knepigt. Motorrumsfläkten (dvs, reläet) kan du styra med "plus" från startlåset (ofta, men oegentligt benämnt "tändningslåset"). Då startar fläkten då du tänker köra motorn, troligen precis som du vill ha det.Nubben skrev: ↑lör 15 maj 2021, 06:25Hejsan,
Som ett resultar av att jag tog bort ladddioden då jag gick till enbankssystem så kom sidoeffekten av att motorrumsfläkten går på automatiskt då jag slår på huvudbrytaren inne i båten istllet för då motorn går igång som tidigare.
Jag spårade det till ett relä bredvid mdi boxen, som verkar få styrsströmmen från + på generatorn. Tidigare blockade dioden ström från batteriet.
Varifrån borde/kan man ta styrström till relät på en d1-20 då jag ogärna lägger in en separat brytare?
Överkurs: Trycker fläkten IN luft i motorrummet? bara då finns det anledning att den går den hela tiden. Annars behövs en evakueringsfläkt bara tills motorn (som är en rejäl luftpump) suger luft, dvs då den startat. Då har man nog en dedikerad luftkanal till motorrummet, och en evakueringsfläkt kan då vara olämplig att köra vid motordrift.
Ja, fläkten trycker in luft
Re: D1-20 hur koppla relä för motorrumsfläkt?
Känns det (alltför) spänningsfyllt att koppla på ett startlås av den typen (det skulle jag tycka utan kopplingsschema...) får man gå "bakvägen" och kolla upp vilka kretsar som har "plus" då man slår på (startat) motorn.Nubben skrev: ↑lör 15 maj 2021, 08:40Startlåset, det är en evc panel led med 4 knappar, finns det något sätt att koppla in relä på den?Anders S skrev: ↑lör 15 maj 2021, 08:36Det behöver inte vara så knepigt. Motorrumsfläkten (dvs, reläet) kan du styra med "plus" från startlåset (ofta, men oegentligt benämnt "tändningslåset"). Då startar fläkten då du tänker köra motorn, troligen precis som du vill ha det.Nubben skrev: ↑lör 15 maj 2021, 06:25Hejsan,
Som ett resultar av att jag tog bort ladddioden då jag gick till enbankssystem så kom sidoeffekten av att motorrumsfläkten går på automatiskt då jag slår på huvudbrytaren inne i båten istllet för då motorn går igång som tidigare.
Jag spårade det till ett relä bredvid mdi boxen, som verkar få styrsströmmen från + på generatorn. Tidigare blockade dioden ström från batteriet.
Varifrån borde/kan man ta styrström till relät på en d1-20 då jag ogärna lägger in en separat brytare?
Överkurs: Trycker fläkten IN luft i motorrummet? bara då finns det anledning att den går den hela tiden. Annars behövs en evakueringsfläkt bara tills motorn (som är en rejäl luftpump) suger luft, dvs då den startat. Då har man nog en dedikerad luftkanal till motorrummet, och en evakueringsfläkt kan då vara olämplig att köra vid motordrift.
Ja, fläkten trycker in luft
Givarna för oljetryck och temperatur har troligen plus på sig, oavsett om de är tvåpoliga (en plusledning och en minusledning) eller enpoliga (minus via motorgods).
Att "tjuva" styrström till ett relä bör gå bra, det drar inte mycket. Reläets matning måste förstås vara korrekt anslutet, men det bör det ju vara redan nu.
Anders S
Re: D1-20 hur koppla relä för motorrumsfläkt?
Nåt sånt var jag inne på som nödlösning, men känns ju som om det borde finnas ett dedikerat uttag nånstans för dylika behov.Anders S skrev: ↑lör 15 maj 2021, 08:49Känns det (alltför) spänningsfyllt att koppla på ett startlås av den typen (det skulle jag tycka utan kopplingsschema...) får man gå "bakvägen" och kolla upp vilka kretsar som har "plus" då man slår på (startat) motorn.Nubben skrev: ↑lör 15 maj 2021, 08:40Startlåset, det är en evc panel led med 4 knappar, finns det något sätt att koppla in relä på den?Anders S skrev: ↑lör 15 maj 2021, 08:36
Det behöver inte vara så knepigt. Motorrumsfläkten (dvs, reläet) kan du styra med "plus" från startlåset (ofta, men oegentligt benämnt "tändningslåset"). Då startar fläkten då du tänker köra motorn, troligen precis som du vill ha det.
Överkurs: Trycker fläkten IN luft i motorrummet? bara då finns det anledning att den går den hela tiden. Annars behövs en evakueringsfläkt bara tills motorn (som är en rejäl luftpump) suger luft, dvs då den startat. Då har man nog en dedikerad luftkanal till motorrummet, och en evakueringsfläkt kan då vara olämplig att köra vid motordrift.
Ja, fläkten trycker in luft
Givarna för oljetryck och temperatur har troligen plus på sig, oavsett om de är tvåpoliga (en plusledning och en minusledning) eller enpoliga (minus via motorgods).
Att "tjuva" styrström till ett relä bör gå bra, det drar inte mycket. Reläets matning måste förstås vara korrekt anslutet, men det bör det ju vara redan nu.
Re: D1-20 hur koppla relä för motorrumsfläkt?
Det finns det: På motorn sitter en "elbox" med en kabel ut från botten. I denna box sitter bland annat den återställbara huvudsäkringen och litet annat. Skälet att man inte har ett "öppet" system är sannolikt att elsystemet skall vara väderskyddat men om man ABSOLUT vill kan man gå via denna box.Nubben skrev: ↑lör 15 maj 2021, 10:22Nåt sånt var jag inne på som nödlösning, men känns ju som om det borde finnas ett dedikerat uttag nånstans för dylika behov.Anders S skrev: ↑lör 15 maj 2021, 08:49Känns det (alltför) spänningsfyllt att koppla på ett startlås av den typen (det skulle jag tycka utan kopplingsschema...) får man gå "bakvägen" och kolla upp vilka kretsar som har "plus" då man slår på (startat) motorn.
Givarna för oljetryck och temperatur har troligen plus på sig, oavsett om de är tvåpoliga (en plusledning och en minusledning) eller enpoliga (minus via motorgods).
Att "tjuva" styrström till ett relä bör gå bra, det drar inte mycket. Reläets matning måste förstås vara korrekt anslutet, men det bör det ju vara redan nu.
Nu verkar det ju som tilluftfläkten matats via generatorns utgång (skyddad mot backström via en diod), troligen för att den inte skall riskera att tömma batteriet OCH för att den inte skall starta förrän motorn startat. Reläet drar så litet ström att det borde vara bekymmersfritt att ta ström från klämma D+ på generatorn, men då får du start av fläkten direkt vid start.
Anders S
Re: D1-20 hur koppla relä för motorrumsfläkt?
Allt jag läst om motorrumsfläktar säger att om man bara har en så ska den sitta på utblåset. Motorn ordnar själv undertryck i motorrummet och behöver inte mycket hjälp med det, men syftet med fläkten är att suga ut varm luft nära högsta punkten i motorrummet så att man får en rimlig motorrumstemperatur (i många äldre båtar är motorrumsventilationen nästan obefintlig). Luftintaget (med eller utan fläkt) ska om möjligt finnas långt ner i motorrummet. Men med detta sagt så har jag svårt att tro att det skadar med en fläkt på intagssidan.
Re: D1-20 hur koppla relä för motorrumsfläkt?
Tack, testade från tempgivaren. Den gav inte spänning. Men vilken är d+ på 115a generatorn? Har förgäves googlat efter detta men utan konkret framgång.Anders S skrev: ↑sön 16 maj 2021, 08:05Det finns det: På motorn sitter en "elbox" med en kabel ut från botten. I denna box sitter bland annat den återställbara huvudsäkringen och litet annat. Skälet att man inte har ett "öppet" system är sannolikt att elsystemet skall vara väderskyddat men om man ABSOLUT vill kan man gå via denna box.Nubben skrev: ↑lör 15 maj 2021, 10:22Nåt sånt var jag inne på som nödlösning, men känns ju som om det borde finnas ett dedikerat uttag nånstans för dylika behov.Anders S skrev: ↑lör 15 maj 2021, 08:49
Känns det (alltför) spänningsfyllt att koppla på ett startlås av den typen (det skulle jag tycka utan kopplingsschema...) får man gå "bakvägen" och kolla upp vilka kretsar som har "plus" då man slår på (startat) motorn.
Givarna för oljetryck och temperatur har troligen plus på sig, oavsett om de är tvåpoliga (en plusledning och en minusledning) eller enpoliga (minus via motorgods).
Att "tjuva" styrström till ett relä bör gå bra, det drar inte mycket. Reläets matning måste förstås vara korrekt anslutet, men det bör det ju vara redan nu.
Nu verkar det ju som tilluftfläkten matats via generatorns utgång (skyddad mot backström via en diod), troligen för att den inte skall riskera att tömma batteriet OCH för att den inte skall starta förrän motorn startat. Reläet drar så litet ström att det borde vara bekymmersfritt att ta ström från klämma D+ på generatorn, men då får du start av fläkten direkt vid start.
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 384
- Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28
Re: D1-20 hur koppla relä för motorrumsfläkt?
Är det en sån här?: https://www.startmotor.se/prodimg/e6/bf ... 6dbfe6.jpg
Mer om densamma: https://www.startmotor.se/item/290%2014 ... neratorer/
Vad är det som gör att du tycker att du behöver en fläkt? Dålig lufttillförsel? Har en känsla att vi ibland behandlar dylikt litet slarvigt. Blev själv uppmärksam på, i samband med motorbyte (till just D1-20) att slangen som skulle försörja med luft var tämligen ihop tryckt, dessutom lossnade anslutningar på ett annat ställe. Kan vara knepigt att fixa, allt är ju så trångt.
Mer om densamma: https://www.startmotor.se/item/290%2014 ... neratorer/
Vad är det som gör att du tycker att du behöver en fläkt? Dålig lufttillförsel? Har en känsla att vi ibland behandlar dylikt litet slarvigt. Blev själv uppmärksam på, i samband med motorbyte (till just D1-20) att slangen som skulle försörja med luft var tämligen ihop tryckt, dessutom lossnade anslutningar på ett annat ställe. Kan vara knepigt att fixa, allt är ju så trångt.
Re: D1-20 hur koppla relä för motorrumsfläkt?
Tror snarare det kan vara denna: https://www.startmotor.se/item/390%2003 ... o%20Penta/
Re: D1-20 hur koppla relä för motorrumsfläkt?
Tack! Det ser rätt utkblomster skrev: ↑fre 28 maj 2021, 20:11Tror snarare det kan vara denna: https://www.startmotor.se/item/390%2003 ... o%20Penta/
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: D1-20 hur koppla relä för motorrumsfläkt?
Jag har en tajmer som startar då man stänger av motorn och sedan går den i ca 1,5h för att vädra ut diesellukt. Triggar den från solenoiden som styper bränsletillförseln då man slår av motorn.
/Anders G
Re: D1-20 hur koppla relä för motorrumsfläkt?
Att suga ut innebär att du behöver någonstans där frisk luft kan komma in i motorrummet förutom en väg ut, annars kan du få dålig luft etc. Om du blåser in kan behovet av motorluft leda till att fläkten körs med för hög hastighet och brinner ut. Mitt Yanmar 75-motorrum har en ventilator med en blåsmaskin - den heta luftenkblomster skrev: ↑sön 16 maj 2021, 20:08Allt jag läst om motorrumsfläktar säger att om man bara har en så ska den sitta på utblåset. Motorn ordnar själv undertryck i motorrummet och behöver inte mycket hjälp med det, men syftet med fläkten är att suga ut varm luft nära högsta punkten i motorrummet så att man får en rimlig motorrumstemperatur (i många äldre båtar är motorrumsventilationen nästan obefintlig). Luftintaget (med eller utan fläkt) ska om möjligt finnas långt ner i motorrummet. Men med detta sagt så har jag svårt att tro att det skadar med en fläkt på intagssidan.