VP segeldrev 120 S B/C/D/E

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Septeak
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 12 jul 2017, 11:54

VP segeldrev 120 S B/C/D/E

Inlägg av Septeak » mån 10 maj 2021, 21:25

haloj! Någon som har koll på vad de olika bokstäverna efter "120 S" står för? Min står det 120 S/B på. Har läst olika om vad för olja man ska ha uppi drevet men ser att det står olika saker. googlar man så kommer det flera förslag. Någon menar man ska ha samma som motorn (15W-40 ) medan nån annan menar det ska va transmissionsolja typ SAE 75W-90. Jo ja vet, det finns en del trådar om detta redan där den ene skriver si och denandre skriver så och så brukar d sluta med " läs instruktionsboken". Men vad står det där egentligen? Någon som vet?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: VP segeldrev 120 S B/C/D/E

Inlägg av Anders S » ons 12 maj 2021, 07:28

Septeak skrev:
mån 10 maj 2021, 21:25
haloj! Någon som har koll på vad de olika bokstäverna efter "120 S" står för? Min står det 120 S/B på. Har läst olika om vad för olja man ska ha uppi drevet men ser att det står olika saker. googlar man så kommer det flera förslag. Någon menar man ska ha samma som motorn (15W-40 ) medan nån annan menar det ska va transmissionsolja typ SAE 75W-90. Jo ja vet, det finns en del trådar om detta redan där den ene skriver si och denandre skriver så och så brukar d sluta med " läs instruktionsboken". Men vad står det där egentligen? Någon som vet?
Tydligen innebär tilläggen variantinformation efter sedvanlig utveckling av drevet, med mindre (eller större) ändringar. Det vill man ju veta vid reservdelsinköp eller reparation, kan man tänka sig.

Tydligen rekommenderas "vanlig motorolja" i dreven fram till /E. https://www.marinexpress.se/pdf/tips/oil_vp.pdf

Viskositet och additiv är helt annorlunda i transmissonsolja, och det här vet förstås tillverkaren bäst vad som behövs/passar/fungerar. Men rent allmänt handlar det om lagerspel och materialval, till exempel om växellådan innehåller komponenter i sk "gulmetall". Här spelar det ytterligare roll vilka kvalitetsklasser även dedikerad transmissonsolja har.

Så (jag tar inget ansvar :-) ) skall du ha "vanlig motorolja" och det enklaste är förstås att använda samma olja som motorn vill ha.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: VP segeldrev 120 S B/C/D/E

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 12 maj 2021, 15:21

Det har varit litet fram o tillbaka genom åren tycker jag. I den senaste drevvarianten jag nu har VP130 S (från 2019 12xx) skall det vara motorolja.
Hittade en länk (samma som Anders S)varur framgår att endast E varianten skall ha transmissions olja ( https://www.marinexpress.se/pdf/tips/oil_vp.pdf ).
Jag bytte ju motor 2018 men det visade sig vara knas på drevet (ett högfrekvent vinande på högre varv och ett slags lagerljud på lägre). Ingen hittade nått fel men lät gjorde det. Fick alltså ett nytt drev (även om det satt hårt inne hos VP - dom förstår sig nog inte riktigt på det här med good will). Både drev ett och drev två skulle ha motorolja. Det sista jag fick skulle vara modifierat på något sätt - oklart vilket (tänk om sådant tydliggjordes).
Hursom är det nu motorolja alltså.

Skriv svar