Dåligt replik

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Dåligt replik

Inlägg av Ridax » tis 04 maj 2021, 10:58

Har hittat en gammal stor som jag eventuellt skulle kunna använda till nuvarande 20 fots segelbåt. I mastliket hade storen ett externt rep fastsytt i mycket dåligt skick (smulades sönder as sig själv) men seglet var försett med travare, så jag vet inte hur seglet ursprungligen seglats. Jag sprätte bort repet, då det inte gjorde någon nytta längre. Öljetterna för travarna ser ok ut, men sitter väldigt nära kanten och repet hade väl en stärkte väl liket och fördelade väl krafterna något.

Har inte sett segel med helt externa likrep förut, utan de har varit insydda i en kanal. Finns det färdiga likrep med omsvepande kanal färdigt som metervara som man bara kan sy fast i kanten eller hur gör segelmakarna?

Kan man segla storen med travare som det är nu utan likrep med öljetterna ca 0.5cm från kanten (kanter ser ut som ett vanligt akterlik med avseende på fåll osv). Hur stor belastning får travarna (enkel utflyktssegling)?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dåligt replik

Inlägg av Anders S » tis 04 maj 2021, 12:02

Ridax skrev:
tis 04 maj 2021, 10:58
Har hittat en gammal stor som jag eventuellt skulle kunna använda till nuvarande 20 fots segelbåt. I mastliket hade storen ett externt rep fastsytt i mycket dåligt skick (smulades sönder as sig själv) men seglet var försett med travare, så jag vet inte hur seglet ursprungligen seglats. Jag sprätte bort repet, då det inte gjorde någon nytta längre. Öljetterna för travarna ser ok ut, men sitter väldigt nära kanten och repet hade väl en stärkte väl liket och fördelade väl krafterna något.

Har inte sett segel med helt externa likrep förut, utan de har varit insydda i en kanal. Finns det färdiga likrep med omsvepande kanal färdigt som metervara som man bara kan sy fast i kanten eller hur gör segelmakarna?

Kan man segla storen med travare som det är nu utan likrep med öljetterna ca 0.5cm från kanten (kanter ser ut som ett vanligt akterlik med avseende på fåll osv). Hur stor belastning får travarna (enkel utflyktssegling)?
Det där är en litet äldre teknik, och som du anar gör man annorlunda idag. "Färdiga" replik finns, och en vanlig variant är den sorten man sätter i försegel.

Du kan mycket väl reparera med ett nytt replik. Förslagvis tar du ett "lättsytt" likrep och syr fast det med lagom mellanrum (det ser du på seglet hur tätt). Tänk på att repet måste försträckas, så att seglet och likrepet blir stumma samtidigt då man hissar, det är knepet. Tänker du inte på det, så kommer seglets duk att töjas över gränsen långt innan repliket tar upp fallspänningen. Detta kräver (sy)arbete, men fullt GDS-möjligt. Bedöm skicket på seglet.

En segelmakare kan troligen göra/sy på ett nytt lik, om du vill ta besväret att slå nya öljetter. Att få en "modern" segelmakare att handsy ett nytt replik... Nja, troligen inte - det tar tid och tänk om du inte blir nöjd/det blir bra...

En krigslösning är kanske att dra en tunn (men stark) liklina växelvis genom öljetterna OCH travarna och förankra linan i skädda och halshorn - ifall du funderar mycket på "kan detta verkligen hålla?)
Anders S

Skriv svar