Behandla ny propeller?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Behandla ny propeller?

Inlägg av feeling286 » fre 16 apr 2021, 18:54

Hej.

Har ny propeller på denna säsong. Fast tvåbladig, båten ligger på västkusten.
Så frågan är bör man behandla den på något vis?
Måla?
Polera?
Eller cyklop någon gång under säsongen..

Den gamla drog jag ett tunt lager bottenfärg på varje år med bra resultat, så va det när jag köpte den så jag fortsatte med det.

Men nu när den är ny kanske man ska tänka om.

H//Johan

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Behandla ny propeller?

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 19 apr 2021, 14:36

Det blev så att jag fick nya propellerblad (3 st) till förra året. Blanka o fina. Men det skiter snäckorna i. Så jag målade dem med drevfärg. Blev ändå nån snäcka här o där och vackert var det inte. Så av med färgen och lika blanka blev dom igen. Nästan. :roll: Men i år nygammal procedur: förkoppring om vilket du kan läsa i tråden innan här. Nu ser dom jättefina ut igen, om än inte skinande blanka.
Så nån slags beläggning är bra åtminstone i de vatten jag seglar, södra västkusten.
Å andra sidan kan ju cyklop på o luft in vara en idé.
Jag har dykcertifikat, om än gammalt - utan tuber får man vara snabb. Dyka efter tappade nycklar o glasögon samt borttagning av tamp i propellern (utanför Bornholm) har jag lyckats med men det är upp och ner! Och faktiskt inte så enkelt att hålla sig ner om man skall jobba med något; man tenderar att flyta upp med mycket luft i lungorna. :wink:

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Behandla ny propeller?

Inlägg av feeling286 » tis 20 apr 2021, 17:02

Jag läste den.. men det får nog bli drevfärg på isf. Va är nackdelen med bottenfärg? Tar propellern skada på något sätt?

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Behandla ny propeller?

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 21 apr 2021, 08:35

Nä - propellern tar inte skada såvitt jag begriper. Men färgen slipas ju av via friktionen med vattnet. Jag sprayade färg i alla år innan jag kom på detta med förkoppring (via SXK-blad). Men tycker alltså inte att det blir snyggt. Men vem, å andra sidan, ser det.....Så måla du.
Läste nånstans (Båtliv) att det hade kommit en ny grundfärg som skall sitta bättre fast:Internationals Propeller Primer

Skriv svar