Förkoppra propellerblad!

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Förkoppra propellerblad!

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 14 apr 2021, 11:28

För ett antal år sen fick jag av en artikel i SXK:s regi impulsen till att förkoppra bladen på propellern; navet målades. Inköpte kopparsulfat och resultatet blev bra. varade i 2 säsonger. Eftersom det tycktes svårt att få tag i kopparsulfaten blev det istället att måla bladen, med s:a färg som användes till drevet. Fungerade sådär; färgen slits ju av.
I år lyckades jag få tag i kopparsulfat igen (Nitor)via "Conceptus Group" Askim, ett städföretag.
Tillvägagångssätt: Skar en begagnad 5 liters dunk i två delar där den undre delen blev tillräckligt hög för att propellerbladet skulle kunna nedsänkas.Fyllde så upp med vatten till typ 3 cm under kanten; hällde i 1,5 dl kopparsulfat och rörde om: ljusblå brygd. Anordnade så att ett propellerblad kunde hänga rakt ned i blandningen (medelst ståltråd, tunn). Strömförsörjning via ett labbaggregat, inställt på, 12 volt; blir c:a 2 A (går ju med 12V batteri eller annan 12 V strömkälla).Katoden blir propellerbladet, ansluts till minus; Till anoden använde jag en bit kopparplåt (går bra med jordfläta till bil finns överallt att köpa) som ansluts till +. Allt via krokodilklämmor. Et voilà! Efter typ 2 timmar fint jämnt kopparskikt.
Nackdelar? Kopparsulfaten inte billig. Litet mekande.
Fördelar: räcker minst 2 säsonger. Blir jämnt och fint.
Och i den ursprungliga beskrivningen framhölls att man inte skulle ha offeranod på propellern så det hade jaq inte de första åren och det verkade gå OK.
I SXK utskick har i något fall sådan använts - uppvisade minimal påverkan. Offeranod till just min propeller, Flexifold 3 bladig är väldigt dyr så där kan man spara en slant.
Kan ju verka vanskligt men det har fungerat för mig. SXK-utskicket beskrev "slabbigt" tillvägagångssätt med kopparsulfaterade "vantar" osv.

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Förkoppra propellerblad!

Inlägg av SYBY » ons 14 apr 2021, 21:29

Intressant! Funderar på detta inför nästa säsong. Några följdfrågor:
Jag tolkar det som 1,5 dl kopparsulfat till ca 2,5 liter vatten, stämmer?
Tolkar det även som att du förkopprade ett blad i taget? Om så, förbrukas kopparsulfaten eller bara anoden?
Ca 2 A, var detta aggregatets maximala output eller styrs strömmen av mängden kopparsulfat/vatten (eller något annat)?
Vad händer om man kör längre än 2 tmmar? Tjockare skikt eller avstannar processen av sig självt?

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Förkoppra propellerblad!

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 15 apr 2021, 10:19

Mängden ett ungefär för just halverad 5 liters dunk. Ett blad i taget - men - samma blandning räcker (litet nödtorftigt) till tre blad. Får man kolla.
Denna gång gjorde jag om processen en gång till på de två "sista" bladen; typ 1 dl så sammanlagt 2,5-3 dl kopparsulfat. O då ingick också den täckplatta som döljer bladens kuggar och på vilken också i vanliga fall offeranoden sitter .
Maximal output är ju mycket större - c:a 2 A är vad det "kostade" s a s; rimligen då motståndet som avgör? Jag skulle tro att om det får sitta längre blir skiktet tjockare. Lade märke till att om kraftigare blandning så sparades anoden (som ju var i form av kopparplåt). I princip kan det väl fortsätta tills den kemiska processen har avstannat beroendes på att kopparjonerna tagit slut.Tänker jag mig. Kemi var icke mitt bästa ämne o dessutom är det typ 60 år sen gymnasiet.
Anders S må åkallas!! :wink:

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Förkoppra propellerblad!

Inlägg av SYBY » tor 15 apr 2021, 22:06

Tack för svar!

skippeer
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: lör 18 maj 2019, 12:22
Ort: Göteborg

Re: Förkoppra propellerblad!

Inlägg av skippeer » tis 27 apr 2021, 22:06

Flex-o-fold behöver inte förkoppas pga att den är gjord i marin brons.
seawolf har skrivit om detta i många inlägg

Jag har kört min FOF utan färg och utan anod ett år, funkade perfekt.
Skall köra så i år oxå

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Förkoppra propellerblad!

Inlägg av Anders S » ons 28 apr 2021, 08:12

Sakta i backarna. Anoden skyddar mot andra faror än den (helt korrekt) obetydliga korrosionen mellan en bronspropeller och den rostfria axeln. Men går man den vägen måste man FÖRVISSA sig om att det absolut inte förekommer läckströmmar från elsystemet, vare sig det interna (oftast 12V) och det externa (landström).

Jag har (inte längre kvar) en snygg rosafärgad havererad GORI-propeller, som fick dödskyssen då en ny temperatursensor installerades. Sådant är lätt hänt och sensorn angavs vara VDO-standard - men var kanske inte det. Det kan ha varit andra anledningar också.

Elektrolytisk korrosion är ju släkt med den galvaniska, och behöver förvånande litet ström för att inträffa. Det är svårt att mäta sig till den, och det gäller att isolera propelleraxeln från motorns jord (om nu inte motorn har ett "äkta tvåpolssystem") och bevaka så att ingenting kan läcka via elsystemet ut i propellern.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Förkoppra propellerblad!

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 29 apr 2021, 15:35

Anders S skrev:
ons 28 apr 2021, 08:12
Sakta i backarna. Anoden skyddar mot andra faror än den (helt korrekt) obetydliga korrosionen mellan en bronspropeller och den rostfria axeln. Men går man den vägen måste man FÖRVISSA sig om att det absolut inte förekommer läckströmmar från elsystemet, vare sig det interna (oftast 12V) och det externa (landström).

Jag har (inte längre kvar) en snygg rosafärgad havererad GORI-propeller, som fick dödskyssen då en ny temperatursensor installerades. Sådant är lätt hänt och sensorn angavs vara VDO-standard - men var kanske inte det. Det kan ha varit andra anledningar också.

Elektrolytisk korrosion är ju släkt med den galvaniska, och behöver förvånande litet ström för att inträffa. Det är svårt att mäta sig till den, och det gäller att isolera propelleraxeln från motorns jord (om nu inte motorn har ett "äkta tvåpolssystem") och bevaka så att ingenting kan läcka via elsystemet ut i propellern.
Ja, friskt kopplat hälften brunnet..... :wink: I tvenne säsonger körde jag utan anod - med förkopprade blad. Och kunde inte se något mystiskt. Men det kanske händer inuti??
Jag har ju ny motor med speciell jordning (VP 1 D-20 från 2018) samt en Zinc -"saver". Månne det räcker??? Förbrukning av anoder? Jo propelleranoden går åt vart 2-3 år. Anoden på själva drevet inte alls; dito i princip kylens anod (vattenkyld alltså).SXK artikeln föreskrev särskilt att anoden skulle väck
Och att köra Flexofolden utan vare sig koppar eller färg har resulterat i massiv påväxning. Åtminstone på min ägandes båt. Hmm!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Förkoppra propellerblad!

Inlägg av Anders S » fre 30 apr 2021, 08:49

Seymor B Fudd skrev:
tor 29 apr 2021, 15:35
Anders S skrev:
ons 28 apr 2021, 08:12
Sakta i backarna. Anoden skyddar mot andra faror än den (helt korrekt) obetydliga korrosionen mellan en bronspropeller och den rostfria axeln. Men går man den vägen måste man FÖRVISSA sig om att det absolut inte förekommer läckströmmar från elsystemet, vare sig det interna (oftast 12V) och det externa (landström).

Jag har (inte längre kvar) en snygg rosafärgad havererad GORI-propeller, som fick dödskyssen då en ny temperatursensor installerades. Sådant är lätt hänt och sensorn angavs vara VDO-standard - men var kanske inte det. Det kan ha varit andra anledningar också.

Elektrolytisk korrosion är ju släkt med den galvaniska, och behöver förvånande litet ström för att inträffa. Det är svårt att mäta sig till den, och det gäller att isolera propelleraxeln från motorns jord (om nu inte motorn har ett "äkta tvåpolssystem") och bevaka så att ingenting kan läcka via elsystemet ut i propellern.
Ja, friskt kopplat hälften brunnet..... :wink: I tvenne säsonger körde jag utan anod - med förkopprade blad. Och kunde inte se något mystiskt. Men det kanske händer inuti??
Jag har ju ny motor med speciell jordning (VP 1 D-20 från 2018) samt en Zinc -"saver". Månne det räcker??? Förbrukning av anoder? Jo propelleranoden går åt vart 2-3 år. Anoden på själva drevet inte alls; dito i princip kylens anod (vattenkyld alltså).SXK artikeln föreskrev särskilt att anoden skulle väck
Och att köra Flexofolden utan vare sig koppar eller färg har resulterat i massiv påväxning. Åtminstone på min ägandes båt. Hmm!
Det här med galvanisk och elektrolytisk korrosion är svårt att skydda sig mot, mest för att det behövs så litet ström (liten potentialskillnad) för att den skall ställa till det. Det är välkänt (?) att skyddskopplade landströmsystem kan ställa till det (nolla, jord och fas, där nolla och jord inte är riktigt på samma nivå), skyddskopplade VV-beredare, batteriladdare inte att förglömma. "Zinc saver" (Diodskydd, nyttjar diodens inneboende "spänningsfall" för att blockera små liksströmmar att flyta via "jord") är en "bra grej".

En annan "bra grej" är att inte ha landström i slentrianmässigt på bryggan. :-)

Likaså kan "bondade" genomföringar ställa till det, men alldeles självklart också motorelsystemet, särskilt om det har förbindelse med propelleraxel och propeller. Sedan kör inte alla "förståsigpåare" i saltvatten, och de som provar och lyckas kan helt enkelt ha "tur" (eller, kanske mer rättvist" "inte otur" medan de som får bekymmer, helt enkelt tvärtom. Här är det kusliga att man ofta har en del kretsar permanent inkopplade, så huvudströmbrytaren tar kanske inte riktigt allt. Botemedel: Noggrannhet.

Kopparbeläggning, inga problem, och det är ju som att kopparförhyda botten (i gamla tider) eller helt enkelt måla med kopparrik giftfärg (fast slätare och med bättre fäste).

Men eftersom du skriver "propelleranoden går åt vart 2-3 år" har du ju skyddet där. Hjälper förkoppringen ändå mot uschliga skaldjur, så mycket bättre.

Det är att köra dyra foldingpropellrar (eller flöjlande) utan skyddsanod som är litet vanskligt. Har man "inte otur" kan det gå bra, alla propellrar är inte lika, inte alla båtar heller, båtgrannarna har kanske allt i ordning etc etc. Då bör det gå bra.

Min Gori tappade en kugg i synkroniseringen (blev kul effekter då bladen fällde ut olika, kan jag berätta) och fram till att den fördömda tempgivaren kopplades in (man kunde göra fel, dvs två stift för + och - , och det ena till gods - gissa vilket jag tog...) klarade sig Goripropellern fint (den var minst 15 år då). "Av skadan blir man (kanske) vis, men (definitivt) inte rik"
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Förkoppra propellerblad!

Inlägg av Seymor B Fudd » fre 30 apr 2021, 10:15

Tack för gensvar! Ja, jag (dvs livet) lärt mig att "det man inte har i huvudet får man ha i plånboken".
Sen till ämnet som sådant: jag har i princip aldrig land-strömmen vid hemmabryggan inkopplad; solcellerna tar hand om batterierna. Har mätt både här o där men inte hittat nån ström. Till skillnad från Comfort 32:an där jag(ett kort tag..) hade jordat Shipmate Decca navigatorn i en kölbult. Mätte drygt 2 volt....; strömmen mätte jag dock icke. Men ändrade fort.
Saltvatten...Minns att i Blekinge där jag i mer än 30 år hade hemmahamn fanns det såna vi benämnde djurvänner. De skulle icke ha antifärger. Rått skrattade vi vid upptagningarna - en till synes obruten matta med smådjurs bebyggelse. För att inte tala om propellrarna. Urk!
Jag sätter väl dit anoden ändå så får vi se vad som händer och återkommer i höst!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Förkoppra propellerblad!

Inlägg av Seawolf » sön 02 maj 2021, 06:54

Seymor B Fudd skrev:
fre 30 apr 2021, 10:15
Tack för gensvar! Ja, jag (dvs livet) lärt mig att "det man inte har i huvudet får man ha i plånboken".
Sen till ämnet som sådant: jag har i princip aldrig land-strömmen vid hemmabryggan inkopplad; solcellerna tar hand om batterierna. Har mätt både här o där men inte hittat nån ström. Till skillnad från Comfort 32:an där jag(ett kort tag..) hade jordat Shipmate Decca navigatorn i en kölbult. Mätte drygt 2 volt....; strömmen mätte jag dock icke. Men ändrade fort.
Saltvatten...Minns att i Blekinge där jag i mer än 30 år hade hemmahamn fanns det såna vi benämnde djurvänner. De skulle icke ha antifärger. Rått skrattade vi vid upptagningarna - en till synes obruten matta med smådjurs bebyggelse. För att inte tala om propellrarna. Urk!
Jag sätter väl dit anoden ändå så får vi se vad som händer och återkommer i höst!
Propeller av marinbrons utan offeranod = måttlig beväxning, ingen korrosion
Propeller av mässing utan offeranod = måttlig beväxning men korrosionsskador
Propeller av marinbrons med offeranod = riklig beväxning, ingen korrosion
Propeller av mässing med offeranod = riklig beväxning, ingen korrosion
Förkopprad propeller av marinbrons eller mässing utan offeranod = ingen beväxning, ingen korrosion
Förkopprad propeller av marinbrons eller mässing med offeranod = beväxning, ingen korrosion

Förutsätter att det är elektriskt avbrott (mätt med båten på land med en motståndsmätare) mellan propellerbladen och allt elektriskt (plus, minus, jord, landjord osv,)
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Förkoppra propellerblad!

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 02 maj 2021, 11:13

Har jag tydligen bronspropeller. Men måttlig beväxning? Nix - utan nån sorts skydd fullt! Kan ju vara lokala förhållanden.
Tack för förtydligande! Detta visste jag inte!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Förkoppra propellerblad!

Inlägg av Anders S » sön 02 maj 2021, 16:54

Seawolf skrev:
sön 02 maj 2021, 06:54
Seymor B Fudd skrev:
fre 30 apr 2021, 10:15
Tack för gensvar! Ja, jag (dvs livet) lärt mig att "det man inte har i huvudet får man ha i plånboken".
Sen till ämnet som sådant: jag har i princip aldrig land-strömmen vid hemmabryggan inkopplad; solcellerna tar hand om batterierna. Har mätt både här o där men inte hittat nån ström. Till skillnad från Comfort 32:an där jag(ett kort tag..) hade jordat Shipmate Decca navigatorn i en kölbult. Mätte drygt 2 volt....; strömmen mätte jag dock icke. Men ändrade fort.
Saltvatten...Minns att i Blekinge där jag i mer än 30 år hade hemmahamn fanns det såna vi benämnde djurvänner. De skulle icke ha antifärger. Rått skrattade vi vid upptagningarna - en till synes obruten matta med smådjurs bebyggelse. För att inte tala om propellrarna. Urk!
Jag sätter väl dit anoden ändå så får vi se vad som händer och återkommer i höst!
Propeller av marinbrons utan offeranod = måttlig beväxning, ingen korrosion
Propeller av mässing utan offeranod = måttlig beväxning men korrosionsskador
Propeller av marinbrons med offeranod = riklig beväxning, ingen korrosion
Propeller av mässing med offeranod = riklig beväxning, ingen korrosion
Förkopprad propeller av marinbrons eller mässing utan offeranod = ingen beväxning, ingen korrosion
Förkopprad propeller av marinbrons eller mässing med offeranod = beväxning, ingen korrosion

Förutsätter att det är elektriskt avbrott (mätt med båten på land med en motståndsmätare) mellan propellerbladen och allt elektriskt (plus, minus, jord, landjord osv,)

Det är ju just den biten som är vansklig. Man kan inte veta säkert annat än på land, innan båten landar i "elektrolyten", dvs saltvattnet. Särskilt tycker jag att man skall tänka på sk "jordplattor", sammankopplade, jordade genomföringar, åskledarjordning (gnistgap!) och annat. Att frigöra (isolera) en propelleranläggning med rak axel är inte så lätt, S-dreven är nog litet enklare.

Genom åren har jag hittat massor av skummiteter, i egna och andras båtar. Min egen miss med givarinkopplingen inte att förglömma.

Förkoppring låter ju i så fall intressant.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Förkoppra propellerblad!

Inlägg av Seawolf » mån 03 maj 2021, 07:58

Förutsatt att det finns några cm plats akter om propellern och mellan medbringaren och packboxen så kan man isolera axel/propeller från resten av båten med en sådan här:
https://www.rodahl.se/axelsystem/klamko ... kopplingar

Den kan dessutom ta upp små vinkelfel mellan axel och backslag. När man riktar in motorn mot axeln på land så vilar skrovvikten på kölen. Med båten i vattnet tynger kölen med skrovet. Detta orsakr en liten fjädring i skrovet åt olika håll. Skall man rikta in motor/axel så skall det rätteligen ske med båten i vattnet. Men inte ens det blir felfritt på en segelbåt, för när man sätter an riggen t.ex. via häckstaget så fjädrar skrovet också.
Plastmedbringaren minskar även dessa problem.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Förkoppra propellerblad!

Inlägg av Anders S » mån 03 maj 2021, 08:50

Seawolf skrev:
mån 03 maj 2021, 07:58
Förutsatt att det finns några cm plats akter om propellern och mellan medbringaren och packboxen så kan man isolera axel/propeller från resten av båten med en sådan här:
https://www.rodahl.se/axelsystem/klamko ... kopplingar

Den kan dessutom ta upp små vinkelfel mellan axel och backslag. När man riktar in motorn mot axeln på land så vilar skrovvikten på kölen. Med båten i vattnet tynger kölen med skrovet. Detta orsakr en liten fjädring i skrovet åt olika håll. Skall man rikta in motor/axel så skall det rätteligen ske med båten i vattnet. Men inte ens det blir felfritt på en segelbåt, för när man sätter an riggen t.ex. via häckstaget så fjädrar skrovet också.
Plastmedbringaren minskar även dessa problem.
En sådan kan man troligen använda i de flesta system, om de inte redan har (av ovan nämnda skäl) en sk Scatraknut (eg två CV-knutar på en dvärgaxel) eller en "phyton drive"-enhet - då går det inte (tårta på tårta, liksom). Man kan möjligen sätta den BAKOM aktre scatraknuten.

Finns plats vid backslaget, men inte bakom propellern (det är inte riktigt bra att ha en onödigt lång fri axel) kan man kapa axeln lagom för att ge plats för flexkopplingen. Men den fungerar bara om man har en flexibel packbox och en "mjuk" axelhylsa (det har man nästan alltid). Att justera motorn (i sjön) till "bästa läge" får man göra ändå.

Mina egna erfarenheter: vad gäller beväxning har det gått ganska bra att lösa med bottenfärg (polerande). Det är inte så mycket kvar i slutet på säsongen, jag måste kanske segla mer? I år prövar jag en "populär patentare" i hamnen, fett på propellern. PS: Jag har också cyklop, simfötter och underhudsfett som en (liten) valross... :-)
Anders S

Skriv svar