Lägga om teak i sittbrunnen?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
Per2
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 22 maj 2020, 12:11

Lägga om teak i sittbrunnen?

Inlägg av Per2 » sön 07 mar 2021, 17:03

Hej, jag lyfte på några teakplankor som hade glipat, och kan konstatera att brädan under är helt vattensjuk (ungefär samma konsistens som knäckebröd).

Wut todo?

Se bild:
20210305_164207.jpg
Sittbrunn, Beason 31, rutten plywood under teakribbor

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: Lägga om teak i sittbrunnen?

Inlägg av Yapdiver » mån 08 mar 2021, 12:59

Ta bort allt, slipa rent underlaget och antingen måla med halkskyddsfärg eller lägg flexi-teak. Jag skulle personligen välja det senare alternativet.

Användarvisningsbild
Per2
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 22 maj 2020, 12:11

Re: Lägga om teak i sittbrunnen?

Inlägg av Per2 » tis 30 mar 2021, 15:13

Yapdiver skrev:
mån 08 mar 2021, 12:59
Ta bort allt, slipa rent underlaget och antingen måla med halkskyddsfärg eller lägg flexi-teak. Jag skulle personligen välja det senare alternativet.
Jag behöver nog snarast byta underlaget (plywood), sk "formplywood" har jag hört dyftas ifrån annat håll...?
(dyftades oxå på annat håll att limma ruttna underlaget med epoxi.. dono...
((jag har fö fått 2st varningar för att inte hållit mig till ämnet, på detta andra stället .....

Har även problem med gummi-listerna till luckorna, dessa luckors teakribborna är oxå angripna. Se bild.

Ett arbete som ev är ogjort om jag ändå ska ersätta luckorna.

Tyx vara gummi ifrån typ liggunderlag. På vissa är gummit på ovansidan (varvid ev ogjort arb), andra undersidan (listen runt lådan). Vissa är limmade med något som tyx ha kladdat, anda är tejpade med någon dubbelhäftande vävtejp. Samtliga innersta lister är bortskavda (närmast gångjärnet)!

Vill hursom inte ha svarta lister, optar för det gröna materialet som syns i bilden
20210323_180634.jpg
lister runt sittbrunnen, som ev är ogjort arb om locken skall ersättas

Skriv svar