Gennaker på rulle

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Gennaker på rulle

Inlägg av Göran A » fre 04 dec 2020, 18:43

Har gennaker på rulle som jag aldrig använt. Funderar på att pröva att hissa den i hamn innan segling.
Kan det fungera att segla med gennakern ihoprullad och hissad på kryss och rulla ut den när vindriktningen tillåter?
Vid längre sträckor blir det inte aktuellt utan mer vid skärgårdssegling i lättare vindar och där man ofta ändrar kurs.
Är det något som har erfarenhet av gennaker på rulle och hur använder ni den i så fall?

Göran A

Användarvisningsbild
mikaelno
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 20:04

Re: Gennaker på rulle

Inlägg av mikaelno » lör 05 dec 2020, 09:53

Genaker på rulle är ganska optimalt då det blir lätt att hantera. Du kan gott hissa den i förväg och bara rulla ut när du använder den. Skall du slå med genakern kan du rulla in den och sedan rulla ut på andra sidan.
Jag har en genaker med strumpa som är betydligt mer jobb med.

skippeer
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: lör 18 maj 2019, 12:22
Ort: Göteborg

Re: Gennaker på rulle

Inlägg av skippeer » tis 08 dec 2020, 15:15

När vi köpte gennaker till förra båten runt 2006-2007 blev vi avrådda till att köpa med rulle så det blev med strumpa, funkade men vid hård vind var det jobbigt att få ned strumpan (troligen hade vi för lite träning).

När vi köpte längeseglingsbåten ingick en rullgennaker, underbart enkelt att hantera.
Beroende på vindprognosen och vågprognos så har vi ibland satt den i hamn innan avgång.
Jag gillar inte när inrullad gennaker står och slår pga sjögången.
Testa och lär dig hur det funkar på din båtar.

Användarvisningsbild
andres
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 14:08
Ort: Öresund

Re: Gennaker på rulle

Inlägg av andres » tor 17 dec 2020, 12:18

Min rullgennaker (Elvström från 2005) funkar tyvärr inte att segla med inrullad annat än i mycket svaga vindar då den gärna vill blåsa ut i toppen, och då kan bli helt ohanterlig. Vi hissar den alltid precis innan den ska rullas ut och tar i regel ned den igen direkt efter vi rullat in den.
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: Gennaker på rulle

Inlägg av Yapdiver » tor 17 dec 2020, 13:58

När jag köpte min gennaker blev jag avrådd från att skaffa rulle av segeltillverkaren eftersom det är svårt att rulla in den vid lite mer vind samt att den ibland rullas in "konstigt" som kan medföra veck i duken. Jag köpte med strumpa och det fungerar alldeles utmärkt.

Skriv svar