Vad gör dessa knappar?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Stossen
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 27 jul 2020, 10:11

Vad gör dessa knappar?

Inlägg av Stossen » lör 28 nov 2020, 18:35

Jag och sambon har sedan en tid införskaffat en Uttern 890 från 79.
Panelen är modell äldre som syns på bilden som ska vara bifogad. Förre ägaren informerade oss om när man skulle starta igång elsystemet så lyfte man den röda, varpå en signal tjöt, och sedan lyfte man den fjäderbelastade gröna så tystnade ljudet. Alles klar, men vid ett tillfälle hade vi glömt huvudströmbrytarna på och färskvattenpumpen var igång vilket jag misstänker har tjuvat duktigt med ström. Så en vacker dag när jag klev ombord hördes den bekanta signalen tjuta. Efter det så går det inte att få tyst på signalen, så fort man lyfter den röda går den igång. Det blir tyst när man lyfter den gröna men signalen startar direkt när man släpper den.
Så är det någon som känner igen denna gamla anordning och vet vad den faktiskt gör och hur den fungera? Jag har mina misstankar om att det rör sig om totalurladdade batterier som aldrig kommer återhämta sig trots full laddning. Är jag helt ute och surfar?

/Stossen
Panel.jpg

Kuling
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 06:32

Re: Vad gör dessa knappar?

Inlägg av Kuling » lör 28 nov 2020, 18:56

Har du mätt spänningen direkt på batteripolerna?

Stossen
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 27 jul 2020, 10:11

Re: Vad gör dessa knappar?

Inlägg av Stossen » lör 28 nov 2020, 19:11

Nix inte än, har läst lite om SUFA nu och fattar det som att det är en huvudsäkring och helt värdelös. Den släcker all ström vid fel. Märkligt nog så fungerar all ström trots att vi inte dragit upp den röda "on/off" knappen. Om det är en huvudsäkring borde ju Inget funka ombord sålänge inte den är uppdragen? Men som sagt, all el fungerar endå....vilket kanske inte är så bra...
Men du menar att spänningen kan vara för låg i något av batterierna efter tömningen och är bortom räddning vilket gör att autobaten larmar?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Vad gör dessa knappar?

Inlägg av Seawolf » lör 28 nov 2020, 23:04

"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar