Två kutterstag?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
GunnarC
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 09 nov 2019, 12:02

Re: Två kutterstag?

Inlägg av GunnarC » tis 17 nov 2020, 11:34

Gardins tankar om att kryssfocken inte räcker till när förstaget sitter en bit in från stäven känner jag igen. Det var så jag funderade när jag skulle göra om försegelarrangemangen.
Lösningen blev att montera ett ”riktigt” peke, som kunde bära det yttre förstaget med maxad genua och att låta kutterstaget sitta i den gamla förstagsinfästningen. I masttoppen minimerade jag avståndet ned till kutterstagets infästning, det blev bara ett par decimeter.
Sedan valde jag att maximera kryssfocken, dels utnyttja förtriangeln helt och dels med hjälp av helhöga kolfiberlattor (skarvade) få till en försvarlig akterrunda på focken.
Båtens segelritning visar en fock som är 15 kvm medan den nya maxade är 18,5 kvm. Det är inte bara den ökade ytan som gör skillnad (även om den ju är +23%) utan i hög grad akterrundan som ger en bättre spalteffekt, liknande genuans i samspelet med storen.
Summa summarum, har man dubbla förstag och vill kryssa bekvämt även i lättvind får man ta till lösningar som ovan.

skippeer
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: lör 18 maj 2019, 12:22
Ort: Göteborg

Re: Två kutterstag?

Inlägg av skippeer » ons 18 nov 2020, 23:23

Att köra med både genuan och den självslående focken har jag inte testat ännu, kanske kan det ge lite extra tryck vid svaga vindar då rullgennakern inte bär.

En våt dröm inför nästa säsong :wink:

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Två kutterstag?

Inlägg av Gaidin » tor 19 nov 2020, 09:10

Jag har inte använt focken och genuan samtidigt men kommer att göra på långa bogar i slör.

Antingen som wing/wing åt varsitt håll (Jag har två spirbommar) eller att jag skotar hem focken så hårt det går, vilket (enligt förra ägaren) dämpar rullningen på båten.

Kuling
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 06:32

Re: Två kutterstag?

Inlägg av Kuling » tis 09 feb 2021, 21:29

Jag har klurat lite mer på detta och fundera på en variant. Går det att ha ett inre förstag med två parallella wirar? Den ena kunde användas till en kryssfock, medan den andra kunde ha en brutal stormfock preppad för överhavssegling. Inser att detta kanske är en mer teoretisk tillämpning, men jag blir nyfiken på hur man kan försöka få in "allt", även om det kanske inte kommer att förverkligas...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Två kutterstag?

Inlägg av Anders S » ons 10 feb 2021, 14:46

Det kan man ha. När man har dubbla, parallella förstag (om än inre) brukar man få problemet att fördela belastningen på dem. Det finns lösningar som kan användas, men problemet brukar bli att det ena förstaget tar all belastning (till exempel från seglet) och det andra inte belastas alls.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Två kutterstag?

Inlägg av Peter_K » ons 10 feb 2021, 18:35

Det kan man ju iof lösa genom att ha en och samma vajer som löper genom ett kraftigt block i masttoppen.
Men det känns ändå som ett väldigt arbete för att kunna hissa en kryssfock.
Alla borde ha skägg

Skriv svar