Två kutterstag?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
GunnarC
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 09 nov 2019, 12:02

Re: Två kutterstag?

Inlägg av GunnarC » tis 17 nov 2020, 11:34

Gardins tankar om att kryssfocken inte räcker till när förstaget sitter en bit in från stäven känner jag igen. Det var så jag funderade när jag skulle göra om försegelarrangemangen.
Lösningen blev att montera ett ”riktigt” peke, som kunde bära det yttre förstaget med maxad genua och att låta kutterstaget sitta i den gamla förstagsinfästningen. I masttoppen minimerade jag avståndet ned till kutterstagets infästning, det blev bara ett par decimeter.
Sedan valde jag att maximera kryssfocken, dels utnyttja förtriangeln helt och dels med hjälp av helhöga kolfiberlattor (skarvade) få till en försvarlig akterrunda på focken.
Båtens segelritning visar en fock som är 15 kvm medan den nya maxade är 18,5 kvm. Det är inte bara den ökade ytan som gör skillnad (även om den ju är +23%) utan i hög grad akterrundan som ger en bättre spalteffekt, liknande genuans i samspelet med storen.
Summa summarum, har man dubbla förstag och vill kryssa bekvämt även i lättvind får man ta till lösningar som ovan.

skippeer
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 18 maj 2019, 12:22
Ort: Göteborg

Re: Två kutterstag?

Inlägg av skippeer » ons 18 nov 2020, 23:23

Att köra med både genuan och den självslående focken har jag inte testat ännu, kanske kan det ge lite extra tryck vid svaga vindar då rullgennakern inte bär.

En våt dröm inför nästa säsong :wink:

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 332
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Två kutterstag?

Inlägg av Gaidin » tor 19 nov 2020, 09:10

Jag har inte använt focken och genuan samtidigt men kommer att göra på långa bogar i slör.

Antingen som wing/wing åt varsitt håll (Jag har två spirbommar) eller att jag skotar hem focken så hårt det går, vilket (enligt förra ägaren) dämpar rullningen på båten.

Skriv svar