Två kutterstag?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Kuling
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 06:32

Två kutterstag?

Inlägg av Kuling » ons 11 nov 2020, 19:56

Jag har sökt på nätet men inte hittat någon som har tänkt i dessa banor. (Vilket kanske säger att man ska lägga ner funderingarna...) Här på västkusten blåser det ju oftast rätt rejält. Att rulla in genuan känns som en nödlösning. Framför allt om det brallar i ordentligt. Skulle man på en mastheadriggad Fantasi 37 kunna flytta fram genuan på en peke och placera ett kutterstag i det gamla förstagsfästet i stäven, samt göra ett nytt fäste i masten. Kutterstaget förses med en kryssfock på rulle, vilket dock flyttar stormfocksproblematiken ett hack. För en stormfock har jag därför funderat på att ha ytterligare ett kutterstag, men löstagbart, så att det kan sitta parkerat på lämplig plats. Vid överhavssegling riggas stormfocksförstaget och focken preppas och surras vid däck redo att hissas.

Men detta ger ju tre förstag. Även om bara två är riggade normalt sett så kommer det ju att krävas tre infästningar i masttoppen. Frågan är om det går att få plats med detta på de 87 cm som Selden rekommenderar (6% av 14,5 m) utan att behöva ha backstag?

Något annat jag förbiser? Möjligen avståndet mellan de båda rullarna och hur det påverkar. Tänker dock att det är sällan jag kryssar med storgenuan.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Två kutterstag?

Inlägg av Peter_K » ons 11 nov 2020, 22:15

Måste vara enklare att skaffa en ”omslagsfock” och hiss den på fockstaget..?
https://www.lundhsails.se/stormfock
Alla borde ha skägg

Kuling
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 06:32

Re: Två kutterstag?

Inlägg av Kuling » tor 12 nov 2020, 06:39

Nix, har läst tillräckligt många tester av dylika tingestar för att inse att de är skrivbordsprodukter.

GunnarC
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 09 nov 2019, 12:02

Re: Två kutterstag?

Inlägg av GunnarC » tor 12 nov 2020, 09:17

Jag har gjort just det du beskriver vad gäller förstag framflyttat ut på peke och med kutterstag i gamla förstagsfästet och i topp bara nedflyttat två-tre decimeter.
Båten är en 32-fotare, båda förstagen har profil och rulle. Både genuan och X-focken är maxade och focken gjord för att kunna rullas ned till kulingfockstorlek.
Det innebär att jag mycket enkelt och snabbt kan variera försegelytan från c:a 35 till c:a 10 kvm. Det senare funkar tillsammans med dubbelrevad stor på kulingkryss.

Jag har seglat med denna lösning i 10 år, även om kutterstaget från början var flyttbart, är mycket nöjd med lösningen och har inte känt behov av mindre försegelyta.
Den enda baksidan på myntet är att lättlätt kryss på trånga vatten blir bökig då genuan behöver rullas in när jag slår. Men fördelarna väger ju så väldigt mycket tyngre.
Det har f ö visat sig funka bra att hissa båda försegelkapellen samtidigt med spinnakerfallet vilket underlättar.

Alltså, fundera på om du verkligen behöver ett tredje förstag. Om det ändå känns nödvändigt så behöver du inte så många centimeter i toppen för att få plats med fäste och fallbox, men lite mer bök blir det förstås.

Lycka till!

andy48
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 08 apr 2010, 12:58

Re: Två kutterstag?

Inlägg av andy48 » tor 12 nov 2020, 11:36

Beror väl lite på hur och var du har tänkt att segla? Att flytta fram förstaget med genuan och sätta en kryssfock på rulle i gamla förstagsinfästningen låter som en god ide och borde väl räcka för "vanlig" västkustsegling?
Om du tänker dig segla ut på nordsjön eller vill gardera dig för att verkligen kunna segla i alla väder så borde en stormfock på ett löstagbart kutterstag vara en utmärkt lösning. Men jag skulle nog välja att sätta mastinfästningen längre ner och komplettera med två checkstag. Dessa sitter normalt fästa framme vid röstjärnen men du sträcker upp dem när du sätter stormfocken. I det läget har du ändå revat storseglet så att det går fritt från checkstagen så båda kan vara satta samtidigt.
Antar att du har två par raka spridare med dubbla undervant? I så fall får även en bättre stagning i längsled på den övre delen av masten vilket knappast är någon nackdel i riktigt busväder.

Kuling
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 06:32

Re: Två kutterstag?

Inlägg av Kuling » tor 12 nov 2020, 13:22

Jag har originalriggen med ett spridarpar. Jag är inte superförtjust i att behöva ha checkstag, men inser att det kanske behövs. Jag vet dock minst en annan Fantasi 37 som har ett inre förstag placerat 11 % ner längs masten utan checkstag. Kanske funkar det för att masten är sjukt kraftigt dimensionerad.

Moby Dick
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 04 mar 2016, 10:46

Re: Två kutterstag?

Inlägg av Moby Dick » tor 12 nov 2020, 17:41

Jag gjorde peke och monterade rulle med lättvindsgenua, ej revbar. Monterade ett kutterstag en halvmeter ner från toppen.
Focken har pistolhakar och kapell vid däck. Fallet till sittbrunn och nedhalare så man kan dra ner den från brunn.
Kuling focken kan jag halsa med kort vajer över den beslagna focken. Tänk på att vindfånget fram ökar med två rullar.
Vid manövrer för motor i hamn vill båten lättare lägga sig med aktern mot vinden.
MOBY DICK

skippeer
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: lör 18 maj 2019, 12:22
Ort: Göteborg

Re: Två kutterstag?

Inlägg av skippeer » lör 14 nov 2020, 18:18

När ser du ett behov att använda en stormfock vid kustsegling?
Väderprognoserna de närmsta 2-3 dagarna är mycket säkra så det finns ingen anledning att ge sig ut i storm.

Vi har lärt oss den hårda vägen att vi inte skall kryssa i vindar över 10 m/s, halvvind eller medvind kan vi orka med högre vindstyrkor.
Vid segling med flera ombord gäller regeln att den fegaste/mest försiktiga kan bestämma att vi inte går ut i ruskväder.

Segling inom Europa kan ske i "säkra" väderfönster vilket gjorde att vi skippa satellittelefon och SSB då vi körde Skottland runt.

Går man över Atlanten till Karibien är det inte mycket kryss men däremot på väg från Karibien till Europa, eventuellt kan en stormfock vara bra att ha då men har man gått om tid och är långt från en kust skulle jag reva och falla av vid kryss i hårda vindar.

Vi har en Selden Furlex 300S och en 204S samt ett löst extra kutterstag för att stabilisera 19/20 partialriggen och 2 flyttbara checkstag.

ninja
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 31 jan 2017, 15:25

Re: Två kutterstag?

Inlägg av ninja » lör 14 nov 2020, 19:01

Nybörjar fråga, om man slår med segel på den yttrestag, kommer den innre att "bryta" segel och göra hack i den som fångar vinden?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Två kutterstag?

Inlägg av Anders S » mån 16 nov 2020, 09:44

En sak att tänka på ifall man har dubbla (för att inte tänka på tre!) förstag i närheten av masttoppen är hur kraftspelet kommer att verka på förstagen OCH akterstaget. Då kan man tänka sig att det är ett av stagen som belastas hårdast (mest), med all sannolikhet det som bär det segel man seglar med, men samtidigt frestas man nog att sträcka upp båda stagen (alla tre om man har ett inre-inre förstag). Har man rullsegel blir det ju i praktiken nödvändigt. Ofta dimensioneras akterstaget för att motsvara förstaget, ibland med omräkning för "bättre vinkel". Ett inre förstag ytterligare kan därför kräva att man går upp en dimension på akterstaget, om så bara för ""gott mått".

Flyttar man ner det tredje inre förstaget tycker jag (givet att det används i seriösa lägen, "storm" att man accepterar att när man riggar det förstaget, så riggar man också backstagen som får höra till. På min förra rigg hade jag ett inre förstag vid andra spridaren, och backstagen som stöttade kunde man placera "vilande" utan bekymmer. Men hade stormfocken i pansarplåt BEHÖVTS hade man givetvis värdarat att riggen fick allt tänkbart stöd.
Anders S

GunnarC
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 09 nov 2019, 12:02

Re: Två kutterstag?

Inlägg av GunnarC » mån 16 nov 2020, 14:59

Anders tankar om akterstaget delar jag helt. Jag har valt att byta akterstaget till en grövre dimension. Men kanske inte i första hand för att jag var rädd att masten skulle falla framstupa när det tar i.
Nej, det primära skälet är att jag ville säkerställa att den töjning i riggen som man inte kommer undan ska ske i förstag och inte i akterstaget. Jag vill inte att masttoppen ska vandra framåt när det är som minst lämpligt.

Med detta (dubbla förstag med rullar) och mycket annat blev båten synnerligen väl åldringsanpassad. Det enda som återstår är att fundera över hur nästa steg i det obevekliga åldrandet ska tacklas.
Det är ju inte helt osannolikt att rollator blir en ofrånkomlig effekt av kroppens förfall. Jag har ännu inte kommit på en genial lösning för att hantera detta och befarar att det kan krävas en ny (nyare) båt. Alltså en med öppen akter eller s k valfångarakter så att man kan rulla ombord med rollatorn utan problem.
Den har ju sina fördelar också om någon i besättningen ägnar sig åt MOB, då kan man ju tämligen enkelt spela upp personen ifråga bara man får ett sling runt han/henne.
Ber om ursäkt för utvikningen men varav hjärta/hjärna är fullt...........

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Två kutterstag?

Inlägg av Anders S » mån 16 nov 2020, 16:32

ninja skrev:
lör 14 nov 2020, 19:01
Nybörjar fråga, om man slår med segel på den yttrestag, kommer den innre att "bryta" segel och göra hack i den som fångar vinden?
Baksidan med att ha dubbla förstag är att det blir duktigt svårt att slå med det yttre (främre, förligare) seglet. Jag tror att de som har dubbla förstag rullar in seglet och rullar ut det igen, särskilt om spalten mellan yttre och inre är smal. Så du tänker helt rätt.

Poängen är egentligen annars att man har en "kryssvänlig" fock på det inre förstaget, och ett "sträckbogssegel" på det yttre. De som har litet fråckare rejsbåtar (än min och Fantasi 37 och andra cruisingvarianter) har ju ibland en Code Zero på rulle, och det är samma princip: kryss-seglet innerst, sträckbogsseglet ytterst.

Allt detta fix bygger på att när man har motvind får man extra styrka på den skenbara vinden när man gör fart genom vattnet och så behöver man inte maximal segelyta. Men har man medvind vill man oftast hissa mycket segel...
Anders S

ninja
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 31 jan 2017, 15:25

Re: Två kutterstag?

Inlägg av ninja » mån 16 nov 2020, 20:24

OK, tack. Då är det som jag har tänkt :-)

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Två kutterstag?

Inlägg av Gaidin » tis 17 nov 2020, 09:00

Anders S skrev:
mån 16 nov 2020, 16:32
Baksidan med att ha dubbla förstag är att det blir duktigt svårt att slå med det yttre (främre, förligare) seglet. Jag tror att de som har dubbla förstag rullar in seglet och rullar ut det igen, särskilt om spalten mellan yttre och inre är smal. Så du tänker helt rätt.

Poängen är egentligen annars att man har en "kryssvänlig" fock på det inre förstaget, och ett "sträckbogssegel" på det yttre. De som har litet fråckare rejsbåtar (än min och Fantasi 37 och andra cruisingvarianter) har ju ibland en Code Zero på rulle, och det är samma princip: kryss-seglet innerst, sträckbogsseglet ytterst.

Allt detta fix bygger på att när man har motvind får man extra styrka på den skenbara vinden när man gör fart genom vattnet och så behöver man inte maximal segelyta. Men har man medvind vill man oftast hissa mycket segel...
Jag har dubbla förstag och får mycket riktigt rulla in genuan vid slag. På inre förstaget har jag en "kryssvänlig" fock som skulle kunna varit betydligt större tycker jag. Nu har jag en tung och trög båt men focken blir inte så stor om den börjar en bit in från fören.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Två kutterstag?

Inlägg av Anders S » tis 17 nov 2020, 11:11

Det finns två varianter på det här:

Den ena (gammaldags) bygger på att man har två försegel som kan samverka, typ "klyvare och fock". I det läget kan man inte ha en smal spalt, för då får inte båda seglen luft. Samtididigt blir focken (innerseglet) nödvändigtvis mindre, om så bara för att förliket blir kortare. För att kunna kryssa med klyvare kan klyvaren heller inte vara alltför stor, men den kan vara hög. Så tänkte man förr, därför att seglen blev mindre. Aerodynamiskt (fart/kvm) lönar det sig inte, även om spalteffekten gör litet nytta.

Den andra strategin har två segel, med det inre som kryssförsegel (det måste inte vara en fock, utan det kan ha ordentligt med överlapp) och med det yttre seglet som sträckbogssegel. Modern lösniong är en Code Noll, som man kan ha på rulle. En rätt fin lösningär där en rulle med mjukt stag och nertagbar. (Jag har en gennaker med strumpa - funkar, men inte lika smidigt).

Rent principiellt är det ingen skillnad med en masttopphissad gennaker/code noll och ett vanligt segel (typ, största genuan) på rulle - när det seglet är uppe. Men rullsegel är trista att byta, och att rulla in det stora och rulla ut ett mindre gillar många.
Anders S

Skriv svar