Koservering nyare motor

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Koservering nyare motor

Inlägg av Göran A » sön 01 nov 2020, 18:16

Efter varit utan båt ett tag så har jag nu inhandlat en båt där motorn har integrerad sötvattenkylning. (Yanmar 3YM20).
Under alla år har jag alltid kört in glykol i sjövattensystemet när man haft en eftermonterad sötvattenkylning, typ Martec.
På den nya motorn så finns det en avtappningskran på lägsta punkten i sjövattensystemet, Så min fråga är att om man tappar ut vattnet där kan man skippa glykolen och ändå sova lugnt när minusgraderna drar in över landet?

Hälsningar
Göran A

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Koservering nyare motor

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 02 nov 2020, 12:20

När du har kört in glykol i sjövattensystemet (dvs glykol o vatten i lämplig blandning 50/50??) betyder det att du dels spolat bort, i möjligaste mån, saltvatten, dels försett kanalerna med en skyddande hinna av glykol. Detta minskar risken för 1)frysning2)rost.
Den nya motorn har ett slutet system (glykol + färskvatten) som inte behöver röras annat än kollas med hänsyn till koncentrationen av glykolen (tänk vindrute spolarvätska).
Men motorns slutna system kyles av sjövattnet med allt vad det innebär. Så om du bara tappar ur så gott det går detta vatten (måhända med kranen du nämner) finns risk att rost uppträder i kanalerna, o möjligen frysning i nån otillgänglig krök. Härav följer att du skall fortsätta med din omsorgsfulla tidigare rutin!
Sen kan du sova gott! :wink:

skippeer
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: lör 18 maj 2019, 12:22
Ort: Göteborg

Re: Koservering nyare motor

Inlägg av skippeer » mån 02 nov 2020, 14:53

Torrsatte båten i helgen, körde igenom en hink med färskvatten och sedan en 4 liter glykolblandning inför vintern.
Båten står frostfritt men med både livrem och hängslen mår både motor och jag bäst:-)

Använder vattenkanna för att lättare kunna sikta i sjövattenfiltret medans bottenkranen är stängd, gumman startar och stoppar motorn och jag häller.
Öppnade sedan kranen som står i halvöppet läge som ren rutin.

Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Re: Koservering nyare motor

Inlägg av Göran A » mån 02 nov 2020, 16:59

Tack för svaren.
Då blir det konservering på det vanliga sättet, en god nattsömn vid kalla nätter kan aldrig överskattas.

/Göran A

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Koservering nyare motor

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 03 nov 2020, 13:33

Göran A skrev:
mån 02 nov 2020, 16:59
Tack för svaren.
Då blir det konservering på det vanliga sättet, en god nattsömn vid kalla nätter kan aldrig överskattas.

/Göran A
Samtidigt - i din ägandes nya motor pågår en nedbrytningsprocess i det slutna systemet :o ! Så efter "viss" tid måste man byta denna blandning, ity att glykolen efterhand tappar sina goda egenskaper - åtm vad gäller korrosionsskydd. Huruvida det gäller frostskyddet åkallar jag mera kunniga att berätta om.
Men är det bytt någon gång de senaste år, har läst upp till 5år nånstans (=var "longlife glykol")annars rimligen säg vart tredje år??
Men är det gjort så kan du t o m gå i ide och sofva godt:wink:

Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Re: Koservering nyare motor

Inlägg av Göran A » tis 03 nov 2020, 20:03

Alltid spännande med ny båt och andra lösningar än vad man är van vid, upptäckte idag ett sjövattenfilter.
Brukar ni köra in glykolblandningen före filtret eller dränera filtret?

Göran A

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Koservering nyare motor

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 04 nov 2020, 13:07

Finns nog olika "skolor. Proffskillen som servade min motor o framförallt det nya drevet (för garantins skull)skruvade av locket på sjövattenfiltret och stack en slang i inloppet så det gick rakt in i systemet. Han använde därvid en rätt stor dunk, 10-15 liters, som han ställde i sittbrunnen ( i mitt fall på bridgedäcket) och från den en slang rakt ner i (i princip) i sjövattenfiltret, öppnade en kran et voila!
Själv har jag väl mest tagit av slangen vid inloppet i motorn, trätt en mindre slang i den och ner med den i dunk., Och det har tydligen fungerat men sättet med dunken tyckte jag var fiffigt så det skall jag försöka med. Om det är tungt att asa upp 10-20 liter på båten kan man ju sätta upp en tom dunk och sen fylla på. O dunken kan ju vara rätt stor då. Sjövattenfiltret skall vara tömt - men det sköter sig självt om det är monterat rakt upp o ner s a s. I sjövattenkretsen bara litet litet vatten/glykolblandning kvar.
Sen kan man gå hem o sova... alltmedan vinternattens köld är hård o stjärnorna gnistra och glimma!

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Koservering nyare motor

Inlägg av Fredrik » tor 19 nov 2020, 09:21

Jag brukar tanka färskvattentanken full innan jag tar upp båten. När båten står på land tar jag loss slangen vid sjövattenfiltret och kopplar in en slang som jag stoppar ned i färskvattentanken. Sen kör jag motorn på vattnet från tanken ett tag för att sedan avsluta med att stoppa ned slangen i en 5 litersdunk med glykolblandning. När det börjar komma glykol ut genom avgasröret stänger jag av motorn. Brukar avsluta med att öppna impellerhuset, plocka ut impellern och lägga den i en plastpåsed över vintern.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Koservering nyare motor

Inlägg av Anders S » fre 20 nov 2020, 20:46

Fredrik skrev:
tor 19 nov 2020, 09:21
Jag brukar tanka färskvattentanken full innan jag tar upp båten. När båten står på land tar jag loss slangen vid sjövattenfiltret och kopplar in en slang som jag stoppar ned i färskvattentanken. Sen kör jag motorn på vattnet från tanken ett tag för att sedan avsluta med att stoppa ned slangen i en 5 litersdunk med glykolblandning. När det börjar komma glykol ut genom avgasröret stänger jag av motorn. Brukar avsluta med att öppna impellerhuset, plocka ut impellern och lägga den i en plastpåsed över vintern.
Fyller man glykol på det sättet kan det vara bra att veta att oblandad glykol fryser (mycket) tidigare än 50/50-blandad glykol-vatten. Ren glykol fryser vid -13 grader, 50-50-blandning vid -40 (*). Det blir ju också litet billigare...

(*) Så om man vinterförvarar båten i Malgovik eller Vuoggatjälme det året det blir nytt köldrekord kan det faktiskt vara befogat att tömma båda kylsystemen... inte annars.

På frågan om ålder försämrar glykolen, så, ja, den tappar buffringsförmåga och korrosionsskydd med tiden, men inte frysskydd (om man nu inte toppar systemet varje dag under säsongen pga av någon läcka). Byte efter några år kan man väl tänka sig är bra.
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Koservering nyare motor

Inlägg av Fredrik » tor 26 nov 2020, 14:30

Anders S skrev:
fre 20 nov 2020, 20:46
Fredrik skrev:
tor 19 nov 2020, 09:21
Jag brukar tanka färskvattentanken full innan jag tar upp båten. När båten står på land tar jag loss slangen vid sjövattenfiltret och kopplar in en slang som jag stoppar ned i färskvattentanken. Sen kör jag motorn på vattnet från tanken ett tag för att sedan avsluta med att stoppa ned slangen i en 5 litersdunk med glykolblandning. När det börjar komma glykol ut genom avgasröret stänger jag av motorn. Brukar avsluta med att öppna impellerhuset, plocka ut impellern och lägga den i en plastpåsed över vintern.
Fyller man glykol på det sättet kan det vara bra att veta att oblandad glykol fryser (mycket) tidigare än 50/50-blandad glykol-vatten. Ren glykol fryser vid -13 grader, 50-50-blandning vid -40 (*). Det blir ju också litet billigare...

(*) Så om man vinterförvarar båten i Malgovik eller Vuoggatjälme det året det blir nytt köldrekord kan det faktiskt vara befogat att tömma båda kylsystemen... inte annars.

På frågan om ålder försämrar glykolen, så, ja, den tappar buffringsförmåga och korrosionsskydd med tiden, men inte frysskydd (om man nu inte toppar systemet varje dag under säsongen pga av någon läcka). Byte efter några år kan man väl tänka sig är bra.
Jag är ganska säkert på att jag skrev "glykolblandning", inte "ren glykol", att slösa en hel dunk med glykol för detta har jag inte råd med. Eftersom jag tömmer ur impellerhuset tror jag inte det finns så många ställen där det kan stå vatten och spränga sönder något heller, utan syftet är mest att glykolen ska ge en skyddande hinna på avgaskrök värmeväxlare m.m. Dessutom har jag båten i Göteborg, det har nog aldrig krupit under -10 under de år vi har haft båten.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar