Elpanel - Flatstift eller autosäkring - val av tillverkare

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Elpanel - Flatstift eller autosäkring - val av tillverkare

Inlägg av Mats Brage » sön 27 sep 2020, 20:18

Hej,

Nu var det länge sedan jag var aktiv här men hoppa in igen.

Det börjar bli dags för mig att byta ut säkringspanelen (har två av olika modeller som tidigare ägare installerat. Det är glassäkringar på alla och med tilltagande ålder är det svårt (för att inte säga omöjligt) att hålla reda på rätt säkring.

Första frågan - ska man välja autosäkring eller flatstift - när jag sökt har jag kommit fram till att variationen av flatstift är större än variationen på autosäkringar (och jag vill inte bygga ngt själv - är inte tillräckligt kunnig) - stämmer det

Vad gäller tillverkare har jag kollat på Phililpi då jag skulle vilja ha en indikation på om lanternorna fungerar - de har en "färdig display för detta - någon som har provat eller har erfarenheter av andra liknande produkter. Jag byggde en egen säkringspanel på förra båten med Biltema-kontakter och flatstift och det fungerade bra de 5 åren jag hade den båten - ngn som har längre erfarenhet?

Tacksam för era synpunkter

//Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Elpanel - Flatstift eller autosäkring - val av tillverkare

Inlägg av Anders S » tis 29 sep 2020, 07:52

Det här är inte en alldeles trivial fråga.

Till att börja med, det är troligtvis så att sk flatstiftssäkringar är att föredra före glasrörssäkringar eller "autosäkringar" (porslin med ett säkringsbleck över spetsarna). Det finns tre standardstorlekar, men bygger man upp ett eget system och byter ut befintliga säkringscentraler väljer man (tycker jag) mellanstorleken.

Men det går uppenbarligen bra att använda standard fordonsprodukter - man behöver inte betala extra dyrt för vattenskyddade "marin"-enheter om elcentralen sitter skyddad inomhus. Däremot finns det ju funktionalitet man kan önska sig som är marinspecifik, typ, lanternpanel, som dels visar, dels förhindrar att man tänder i fel kombinationer. Tänk därvid på att "lanternan fungerar" är litet annorlunda om man mäter att lanternan drar ström eller om man "bara" indikerar att spänningen är tillslagen.

Då jag tog över min nuvarande båt (15 år sedan) krävdes en uppdatering av elsystemet (Gamla systemet, SUFA, som tröttnat här och där och inte heller var 100% väl kontakterat. Bland annat var deras minusskenor en smula glappa, åtminstone med de kontakter som använts. Ålder då, ca 15-18 år)

Klokt nog hade tidigare ägare använt förtent kabel, vilket gjorde det enkelt att byta ut alla kabelskor. Jag använde standard kabelskor, med flatstift där detta behövdes, ringkabelskor till "minusplint" med skruvanslutning och där anslutna enheter hade skruvförbindelse. Jag använde också rätt storlek på alla kabelskor och använde en riktig tång (inte jättedyr, men med definierat presstryck och god passning (150 kr, typ).

Flatstiftsäkringar sitter i två säkringscentraler (2*8), och för många större förbrukare har jag använt vanliga dvärgbrytare "Automatsäkringar") på 10 eller 16 A, bland annat toaletterna. Detta har fungerat väl. Kablarna till dvärgbrytarna skruvas fast och där passar en oisolerad gul flatstiftshona helt perfekt som kabelände... :-) Alla säkringar samlade bakom en lucka - ett ställe att kolla, mäta på och se så ingen kabel hoppat av (men det skall förstås bara hända i teorin...)

Nu finns det ändå säkringar av andra typer i mitt system: Stora säkringen för batterierna är en ANL-säkring, reserv finns. En del instrument har glasrörssäkringar i små storlekar (elektriskt små) i syfte att skydda instrumentet (vanliga säkringar "skyddar kabeln" inte apparaten).

Jag upplever min installation som bekymmersfri (fattas bara...) och tror att det beror på att jag (som amatör) varit noga, använt riktiga verktyg och låtit det ta sin tid att reda ut då det varit oklara kopplingar.

Kort moralhöjare: Du kan säkerligen göra ett mycket bra jobb med standardprodukter och vill du använda litet "fiffiga" paneler, gör det. Men var noga med kablarna, anslutningarna och märk upp vad du kan!
Anders S

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Elpanel - Flatstift eller autosäkring - val av tillverkare

Inlägg av Mats Brage » tis 29 sep 2020, 08:55

Tack Anders - samma tankar som jag nu fick bekräftat.

Hela "hjärtat" (dvs stora brytare, plintar, kabel till generator, kablage mellan batterier, solcellsregulator placerad nära batteriet mm) är åtgärdat - och jag hade för första ggn på flera år en betydligt bättre laddning på batterierna via solceller (c:a 35% längre drifttid) och dessutom blir man glad när man tänker på vad mycket bättre det blev.

Jag kommer dessutom att plocka bort det mesta av hängsäkringar. Bra poäng med Lanterna-funktionaliteten.

Tack

Hälsningar

Mats
Scanner 391 nr 142

Skriv svar