Aluminiummast med träkärna Primvent 21

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
SteffesMat
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 22 aug 2020, 12:54

Aluminiummast med träkärna Primvent 21

Inlägg av SteffesMat » fre 18 sep 2020, 16:51

Hej!
Har försökt att spana efter lämpligt inlägg kan ej finna dylika.

Min båt jag har övertagit har en aluminiummast med en inre "kärna" av trä. kring mastfoten ser det väldigt trist och torrt ut samt halva delen av yttre mastfoten har försvunnit se bild.
Vad att göra?
Kloka ord...

Steffe
Bilagor
IMG_0416.JPG

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Aluminiummast med träkärna Primvent 21

Inlägg av Anders S » fre 18 sep 2020, 20:01

SteffesMat skrev:
fre 18 sep 2020, 16:51
Hej!
Har försökt att spana efter lämpligt inlägg kan ej finna dylika.

Min båt jag har övertagit har en aluminiummast med en inre "kärna" av trä. kring mastfoten ser det väldigt trist och torrt ut samt halva delen av yttre mastfoten har försvunnit se bild.
Vad att göra?
Kloka ord...

Steffe
Välkommen till forumet.

Det är nog inte så allvarligt. Troligen har någon genialisk tidigare ägare löst passformen mot mastfoten med en passbit i något träslag som inte håller så bra. Troligen har du ett fyrkantigt hål i båtens mastfot, som motsvarar träklossens lilla utväxt. Rent principiellt är det inget som hindrar att du gör likadant med en ny bit, men om "utväxten" står i en vattenpöl i båtens däck lär den inte hålla över tid.

Bättre lösning: En sko som masten står i, gärna dränerad. Du kan göra denna sko av marinplywood i flera lager, snyggt utsågad efter mastens ytterprofil. Sedan fäster du paketet (typ, tre lager 18 mm) med genomgående skruvar och brickor.
Anders S

Skriv svar