Byta inplastade röstjärn

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Kuling
Silvermedlem

Byta inplastade röstjärn

Inlägg av Kuling » ons 16 sep 2020, 09:39

På min 37-fotare sitter röstjärnen inplastade på ett i mitt tycke mindre lyckat vis. Se bilden, där röstjärnen sitter med den platta delen mot skrovet. Jag funderar på hur jag kan byta ut röstjärnen på bästa sätt. Jag har inga problem med dem, men vill göra detta i förebyggande syfte, då de är 38 år gamla och jag bedömer att det blir dålig stämning om de går av i fel läge.

Men hur sjutton ska jag gå tillväga? Jag är inte helt peppad på att plasta in nya på samma vis och har hört att det inte är helt optimalt. Jag har lekt med tanken på att förlänga knät under däck neråt och därefter bulta fast de nya röstjärnen i det. Men vet inte hur det skulle gå till eftersom jag inte vill borra igenom skrovet. Har också funderat på att återigen förlänga knät, sätta de nya röstjärnen vinkelrätt mot de gamla och bulta dem genom knäet med mutter på baksidan. Men av någon anledning vill jag först uttömma möjligheten att montera de nya i samma vinkel och position som de befintliga.

Kan man plasta fast bultar från knät och ut som går genom röstjärnen? Kan jag dra dem med några feta syrafasta franska träskruvar in i laminatet, med epoxiförsegling? (Känns mindre lyckat.)

Någon med tips?
Bilagor
IMG_0105.jpg
IMG_0158.jpg

Mats Brage
Diamantmedlem

Re: Byta inplastade röstjärn

Inlägg av Mats Brage » sön 27 sep 2020, 20:07

Hej,

för många år sedan hade jag motsvarande problem med min gamla F18 (ett känt problem på den modellen). Röstjärnen var av FR men bultförbandet galvat mtrl

Jag löste det så att jag slipade rent inifrån och blottlade röstjärnen, beställde lite lagom bitar som tvärgående förstärkningar och plastade igen allt därefter. Det höll bra, men nu var det en liten båt och jag vågar inte ha någon uppfattning om det skulle fungera på en större. Andra ägare till modellen gjorde så att de skruvade fast en RF band utanpå gelcoaten och motsvarade inne i båten och därigenom förstärkte. INte så snyggt tyckte jag och valde därför den andra metoden.

Hälsningar

Mats
Scanner 391 nr 142

Skriv svar