Hur länge är en "ny motor" ny?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Hur länge är en "ny motor" ny?

Inlägg av Nils_D » tis 15 sep 2020, 09:04

Efter att i alla år seglat små båtar (IF, H-båt, Rj85 m fl) med utombordsmotor är det kanske dags att byta till något lite mer komfortabelt om än i samma storleksklass, som t.ex. Albin 78, HR 26 m.fl., det vill säga båtar med inombordsmotor. Då uppstår frågan om hur man skall se på motorn. Så här har jag tänkt hittills.

Originalmotor med sjövattenkylning: Ointressant.
Originalmotor med färskvattenkylning: Tänkbart men endast om den är dokumenterat väl underhållen, och professionella renoveringar.
Ny motor: Är att föredra.

Att nya motorer ofta är starkare och att det i sig är en fördel känner jag till och detta måste förstås beaktas också. Och allting är förstås också till slut en prisfråga. Men min fråga nu gäller enbart hur man skall se på motorns ålder.

På blocket ser man annonser om båtar med "nya motorer", där dessa kan vara från början på 2000-talet, och alltså upp emot 20 år gamla. Skall man betrakta en båt med en motor bytt för ca 20 år sedan som ett bättre köp än en välservad originalmotor? Eller finns det någon gräns för när motorn slutar att vara "ny" och det enbart handlar om hur väl den är servad (och möjligen hur många gångtimmar den har). Och var går i så fall den gränsen?

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Hur länge är en "ny motor" ny?

Inlägg av SYBY » tis 15 sep 2020, 09:41

Har svårt att tro att gångtimmar skulle vara ett problem på en segelbåtsmotor, det viktiga är nog att den är sötvattenskyld. På en båt med utbytt (ny) motor skulle jag se mer på att installationen verkar välgjord, snarare än på ålder.
Själv bytte jag motor 2006 och betraktar denna som fortfarande ”ny”, i betydelsen låg risk för stora problem/kostnader.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur länge är en "ny motor" ny?

Inlägg av Anders S » ons 16 sep 2020, 08:13

Frågan är befogad. Om en "ny motor" vanskötts i 20 år är den givetvis inte "ny". Överraskande många båtägare (inte bara segelbåtsägare) verkar tänka att om man byter olja varje år (i bästa fall?), så håller motorn för evigt - det gör den inte.

Jag tror att uttrycket används litet frikostigt och brukar betyda "Den ursprungliga motorn är utbytt".

Till vad och varför är då intressanta frågor. I min båt, sjösatt 1989 sitter en 1987 års Yanmar, med färskvattenkylning. Den har under åren fått en ny turbo och en ny avgassamlare. Den är, såvitt jag kan bedöma (och utan en isärtagning är det verkligen en "bedömning") i "skick som ny", dvs "jag tror inte att någonting behöver bytas, just nu, för att den skall fungera som vanligt..."

Därför borde "ny motor" egentligen betyda "Utbytt motor med garanti kvar" - det är verkligen inte vanligt.

Men det finns tumregler:

En stabil industrimotor (dvs, basen för nästan alla båtmotorer) håller ca 5000 timmar innan överhalning skall bli aktuellt. Det här gäller om den inte skadas av slarvig avställning och långvarigt stillastående ELLER om den driftas felaktigt, med för hög eller mycket för låg belastning. Men, oljebyte skall göras (oljan konserverar), kylmedia skall bytas ("glykol" konserverar, inte bara frysskyddar), bränslet skall vara rent och fuktfritt, särskilt under driftpausen okt-april etc etc. Alla "mjuka delar" (impellerpump, remmar, i förekommande fall kamremmen måste vara i skick, alla eltillbehör (startmotor, generator skall vara i gott skick. 5000 timmar i perspektiv: en segelbåt (hos oss) får oftast runt 100 timmar på motorn, per säsong...

Jag tror oerhört många utbytta motorer byts ut därför att verkstaden inte kan ge garantier på en begagnad motor, och då blir notan för att fixa en gammal sjövattenkyld diesel med slitna ventiler (kanske hårt körd?) orimlig, särskilt om kunden vill ha garanti att "Nu håller väl motorn ett par år?"

Paradexemplet är den klassiska Yanmar YSE, som sitter i 9- eller 12hk-varianten i massor av 70- och 80-talsbåtar. När en sådan fallerar eller helt enkelt bara börjar krångla är det inte så lätt att avgöra om den är räddningsbar eller inte med rimlig ekonomi. I annonsen lär det i så fall stå "ny motor", utan att det behöver betyda annat än att "Vi ersatte den med en lågprismotor därför att vi var (eller kände oss) tvungna och gjorde jobbet själva, det blev nog bra". En sådan "ny motor" skall man värdera på ett vaket sätt, givetvis. (Ett sätt är att tänka: "Om jag tar ut motorn och säljer den på blocket, vad får jag då?)

En "ny motor" som ersätter en 30 år gammal sjövattenkyld enstånka - om den nya är välinstallerad och med fabriksmonterad sjövattenkylning - är naturligtvis ett försäljningsargument, även om motorn är 20 år gammal. Har en motsvarande bra motor alltid suttit i båten (dvs, aldrig behövt bytas eller övervägt att bytas) är det inte särskilt mycket sämre.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Hur länge är en "ny motor" ny?

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 16 sep 2020, 12:08

Intressant ämne. Tänker mig att det finns flera variabler i detta: 1)motorkonstruktionen som sådan 2)ålder i år 3)skötsel 4)garanti argumentet som Anders S beskriver. Ibland samverkar allt.
En motor bör alltså hålla typ 5000 t innan något mer genomgripande behövs, som Anders S skriver; 100 t/säsong/år typ. Köpte en Vega 1980 - den var från -76. Motorn (MD 7A) således "gådd" 4-500 timmar. Utan sötvattenkylning. En cylinder redan rostad så renovering fick göras. Satte sen själv in Martec sötvattenkylning - om den går än, 44 år senare i så fall nu 4400 timmar....Konstruktionen? Får väl betraktas som gammalmodig, stort svänghjul, generator 35A. Nästa båt (C32 från 1981) hade MD11C, jättesvänghjul o generator 35A. Sötvattenkylning från början; spridarna renoverade 1 gg. Går troligen ännu.Bortåt 4000 t. Dessa motorer skulle jag absolut beteckna som synnerligen onya, dvs gamla, både till konstruktion och ålder.
Nästa båt, den nuvarande, tillverkad -86 hade en Yanmar 2GM20 F som när jag köpte båten 2002 borde ha gått cirka 1600 timmar. Denna motor hade en helt annan gångkultur, inget stånkande där inte. Driftsvarvtalet också typiskt högre 2400-2600. Generatorn 55A. Litet problem, startmotor bytte jag, tändningslås och ny ledning till startknapp; rök svart vid kraftigt gaspådrag. Byttes 2018 dvs troligen då mer än 3000 t. Vill jag beteckna som i grundkonstruktionen modernare (el byggd efter en annan filosofi).
Anders S gör en kreativ värderingsbedömning - vad får jag för en sån här motor på Blocket? Tror skrotvärde el högst 1000:- för Pentorna, kanske 3000:- för Yanmaren?
Varför bytte jag Yanmaren? Enl experten (vars firma senare bytte) skulle den gå typ 10 år till, med vanlig service. Hade blivit frestad av kompis som hade 3 cyl motor i sin båt, bra kraft, enkel serva! Skulle göra mig trygg framåt vägen/vågen. Dessvärre blev det inte riktigt så men nu känns det bättre.

Det har ju hänt en del i motorutvecklingen på alla dessa år. Ofta numera 3 cylindrar på ungefär samma storlek/vikt; betydligt kraftigare generatorer; förbränningsprocessen förfinad vilket resulterar i mindre räliga utsläpp. Bränsleförbrukningen mindre. Lättare att serva icke minst - viktigt.
VP D 1-20 som blev den nya motorn har dock funnit med ett bra tag - jag ville egentligen ha en Vetus, tror modernare, bättre garantier (VP:an bara 1år.....) men den fick inte plats tyvärr.
Men jag är rätt nöjd med Pentan - men har inte bästa förtroende för VP:s policy dock.
När är en motor ny? Skulle jag sälja idag skulle argumentet vara ny motor "inte ens inkörd". Och när är den det 500t? Dvs om 5 år. Därefter inte ny som i ny längre utan begagnad men sannolikt en god investering - om bra skötsel. Servad på välrenommerat varv? Eller av ägare som ger "gott intryck"?? Resten av båten - hur ser den ut. I detta fall bör man nog bedöma hunden efter håren. :wink:

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Hur länge är en "ny motor" ny?

Inlägg av Nils_D » lör 03 okt 2020, 10:02

Tack för många klargörande synpunkter.

Om jag försöker sammanfatta min tolkning blir svaret på min ursprungliga fråga om hur länge en motor är ny att den är det i ca 5 år.

Men detta är en mycket grov tumregel, och det finns flera faktorer som modifierar den grundregeln, där den viktigaste är hur väl motorn är körd och servad. Precis som med all annan teknik kan misskötsel köra slut på en motor rätt fort, och med minutiöst underhåll kan prylen hålla mycket länge. När det gäller marindieslar upp emot 50 år.

Vilket leder till den andra slutsatsen: När man fattar beslut om att köpa något begagnat är det intryck man får av säljaren minst lika viktigt som det intryck man har av det man är spekulant på. En inställning jag delar helt. Det är många båtar och bilar genom åren som jag aldrig köpt av det skälet.

Skriv svar