Byte av kompass-vilken riktning skall jag gå?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Byte av kompass-vilken riktning skall jag gå?

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 09 sep 2020, 16:17

Min båt haver tvenne stora runda Suunto kompasser (från 1986) monterade på ömse sidor av nedgången. Den ena har nu gett sig, läcker, kompassrosen lutar betänkligt.
Så jag tänker mig byta den eller dom....Men hur f-n få loss? Vill ju inte skada gelcoaten. Ringen på framsidan sitter med skruvar och dom är ju lätta att få av - men sen är det antagligen tätmassa eftersom det är tills vidare helt omöjligt att ens rucka på ringen. På andra sidan skottet mängder av skruvar som sitter otroligt hårt - har med möda lyckats skruva ut en enda en liten bit. Skall jag behöva ta fram multimaskinen......Men på insidan sitter de knepigt till också. Givetvis.
Nån som genomfört en sån här operation???

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Byte av kompass-vilken riktning skall jag gå?

Inlägg av Anders S » ons 09 sep 2020, 19:55

Ett skott i mörkret... men kan det vara en sådan här?

Kanske bilderna kan ge litet ledning i så fall...

https://img.tradera.net/images/108/3557 ... d698d4.jpg
https://img.tradera.net/images/108/3557 ... f8f013.jpg
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Byte av kompass-vilken riktning skall jag gå?

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 10 sep 2020, 10:00

Den kulan visste var den tog! Precis sådana! Tack tack! Uppstår genast frågan - om nu en dött av ålderdom - kommer den andra att sympatisera med detta?
Skall hela rasket bort för att ersättas av typ Silva?? Alltid dessa val :roll:
Jag ser ju hur de är fästa dock......verkar som det skulle gå att "banka" inifrån! Skruvarna som sitter som berget skall kanske då sitta kvar!
Grubbel vidtager!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Byte av kompass-vilken riktning skall jag gå?

Inlägg av Anders S » tor 10 sep 2020, 11:00

Jag har i nägot fall lyckats lossa väl fastlimmade föremål med en vässad palettkniv (hittar man i konstnärsaffärer och Panduro). Vad gäller haveri och framtida problem, så KAN det ju vara så att vätskan (ofta en sorts "lyxfotogen") har läckt ut och rosen inte flyter som den skall. (Så verkar det ju). Ibland kan man lösa det problemet, särskilt om det är påfyllningsproppen som börjat läcka.

Annars får man såklart ersätta eller byta. En kvalitetskompass kostar i sammanhanget inte så mycket, även om det såklart blir dubbelt så dyrt för två. Finns modellen kvar kan man ju åtminstone skjuta på kostnaden tills nr 2 verkligen går sönder. Det kan ju dröja.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Byte av kompass-vilken riktning skall jag gå?

Inlägg av Seymor B Fudd » fre 11 sep 2020, 11:01

Anders S skrev:
tor 10 sep 2020, 11:00
Jag har i något fall lyckats lossa väl fastlimmade föremål med en vässad palettkniv (hittar man i konstnärsaffärer och Panduro). Vad gäller haveri och framtida problem, så KAN det ju vara så att vätskan (ofta en sorts "lyxfotogen") har läckt ut och rosen inte flyter som den skall. (Så verkar det ju). Ibland kan man lösa det problemet, särskilt om det är påfyllningsproppen som börjat läcka.

Annars får man såklart ersätta eller byta. En kvalitetskompass kostar i sammanhanget inte så mycket, även om det såklart blir dubbelt så dyrt för två. Finns modellen kvar kan man ju åtminstone skjuta på kostnaden tills nr 2 verkligen går sönder. Det kan ju dröja.
Skall kolla upp med palett kniv! Ja kanske jag kan hitta påfyllningen?! Men sannolikt behöver jag då skruva loss de inre skruvarna o dom satt som sagt fast. Så det blir nog tvenne nya. Har bytt ut det mesta i övrigt så varför icke dessa :wink: :roll: Suunto har övergått till att tillverka allsköns prylar för "livsstilare", folk som vill ha fräcka småkompasser o annat, litet dykarklockor o så. Inga kvalitetskompasser till båtar tyvärr.
Stort tack för att du hittade fotona - till stor hjälp!

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Byte av kompass-vilken riktning skall jag gå?

Inlägg av Fredrik » ons 12 jul 2023, 09:43

Anders S skrev:
ons 09 sep 2020, 19:55
Ett skott i mörkret... men kan det vara en sådan här?

Kanske bilderna kan ge litet ledning i så fall...

https://img.tradera.net/images/108/3557 ... d698d4.jpg
https://img.tradera.net/images/108/3557 ... f8f013.jpg
Hej, jag kapar denna gamla tråd lite...

Jag har två st kompasser, likadana som på bilderna från Anders S. Belysningen har pajat och jag behöver köpa nya lampor.
Det enda jag hittar är LED-lampor för Plastimo-kompasser:
https://www.moory.se/p/plastimo-kompass ... at-12-24v/
Tror ni denna fungerar för min gamla kompass (från 80-talet), eller vet någon var man får tag i rätt del?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Byte av kompass-vilken riktning skall jag gå?

Inlägg av Anders S » ons 12 jul 2023, 10:16

Förslag: Lossa lamphuset (två skruvar) och försök lirka litet på kabeln. Då ser du dimensionerna på belysningen, för egen bedömning. Troligen kan du annars ganska enkelt använda en generisk lysdiod anpassad för 12V - röd eller vit beroende på vad man tror på gällande "mörkersynanpassning". Kjell har röda för 12v, Electrokit har vita. Risken är väl möjligen att belysningen då blir "för bra"... (har du inte lödkolv eller dito kompetens kan säkert Plastimolampan fungera utmärkt).

Friskt kopplat, hälften brunnet...
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Byte av kompass-vilken riktning skall jag gå?

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 12 jul 2023, 17:25

Lycka till! Efter mycket grisigt och knepigt jobb fick jag bort mina gamla Suunto (där den hela kommer att sättas i en snygg låda för bruk i hemmet), plastade igen hålen till del (epoxispackel) och nu sitter det tvenne Plastimo kompasser där.
Jag har tidigare kollat upp just lampor, när båda Suunto fungerade) men hittade aldrig några så hoppas du har bättre tur. Är det LED är det väl viktigt med polerna.
Nedanstående ett inlägg på https://www.byggahus.se/forum/threads/v ... gt.253406/
(inlägg av moderatorn på Bygghusforumet. Antagligen överkurs men extra grubbel är bra för hjärnan!

Du måste ju skilja på "pol" på primärsidan av trafon/drivern och sekundärsidan.
Det finns också en uppsjö av olika "standarder" för hur LED skall driva.
Själva LED lampan, alltså komponenten som lyser har egenskaper som totalt skiljer den från en glödlampa. Det går bara ström i en riktning, det är grundfunktionen för en Diod (LED = Light Emitting Diod). Den ursprungliga funktionen för en vanlig diod är som likriktare.
Men en diod har fler spännande egenskaper. Även i strömmens framriktning så går det ingen ström överhuvudtaget innan man når diodens s.k tröskelspänning. För vanliga likritardioder är den typiskt 0,7V. För en LED brukar tröskelspänningen ligga högre, på 2 - 3 V. Men om man höjer spänningen till tröskelspänningen så leder dioden istället i princip obegränsat. TIll skillnad från en glödlampa som är s.k resistiv, den leder mer ström ju högre spänning man lägger på.
Men en LED som man försöker driva med ex. dubbla tröskelspänningen kommer att försöka dra alla ström som finns i elnätet, varvid den givetvis brinner upp.
Däför skall en LED drivas med konstant ström, istället för konstant spänning. Man har alltså en drivkrets som ex. leverarer 350mA, och så blir det den spänningdet blir.
Skall tillägga att även om en diod inte leder någon ström åt fel håll, så tål den bara en viss spänning i backriktningen, övertsiger man den så bryter strömmen igenom och dioden blir förstörd. Därav att det är viktigt att polarisera rätt.
Men då finns det armaturer som är avsedda för konstantströmsmatning, och det finns armaturer som är avsedda för kontantspänning, de innehåller då egna drivare som skapar den konstanta strömmen.
Och därmed så finns det armaturer som klarar 12 AC, de skall kunna användas som ersätter för halogen, och det finns armaturer som går på 230V AC. Men i all dessa så finns det då drivkretsar inbyggda som levererar konstant ström till själva lysdioden.

:mrgreen:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Byte av kompass-vilken riktning skall jag gå?

Inlägg av Anders S » fre 14 jul 2023, 08:58

Kommentaren från "ByggHemma" avser nog hur man kan få problem när man matar lysdioder med växelström. Eftersom det vanligaste i våra båtar är 12V likström, så blir det betydligt enklare att fixa. Det finns numera 12V-anpassade lysdioder (de har ett motstånd inbyggt från början), men det är inte särskilt svårt att ordna detta för valfri lysdiodmodell - det finns riktigt små sådana. Ett motstånd runt 560 ohm (en standardresistans) kan vara lagom att börja med.

I min värld är problemet att få ut den gamla lampan med tillhörande kabel det stora, inte att få in en ersättare i form av en lysdiod. Kanske kan det vara ide att tänka på hur man trär den nya kabeln.
Anders S

Skriv svar