Byte av kompass-vilken riktning skall jag gå?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Seymor B Fudd
Platinamedlem

Byte av kompass-vilken riktning skall jag gå?

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 09 sep 2020, 16:17

Min båt haver tvenne stora runda Suunto kompasser (från 1986) monterade på ömse sidor av nedgången. Den ena har nu gett sig, läcker, kompassrosen lutar betänkligt.
Så jag tänker mig byta den eller dom....Men hur f-n få loss? Vill ju inte skada gelcoaten. Ringen på framsidan sitter med skruvar och dom är ju lätta att få av - men sen är det antagligen tätmassa eftersom det är tills vidare helt omöjligt att ens rucka på ringen. På andra sidan skottet mängder av skruvar som sitter otroligt hårt - har med möda lyckats skruva ut en enda en liten bit. Skall jag behöva ta fram multimaskinen......Men på insidan sitter de knepigt till också. Givetvis.
Nån som genomfört en sån här operation???

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Byte av kompass-vilken riktning skall jag gå?

Inlägg av Anders S » ons 09 sep 2020, 19:55

Ett skott i mörkret... men kan det vara en sådan här?

Kanske bilderna kan ge litet ledning i så fall...

https://img.tradera.net/images/108/3557 ... d698d4.jpg
https://img.tradera.net/images/108/3557 ... f8f013.jpg
Anders S

Seymor B Fudd
Platinamedlem

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 10 sep 2020, 10:00

Den kulan visste var den tog! Precis sådana! Tack tack! Uppstår genast frågan - om nu en dött av ålderdom - kommer den andra att sympatisera med detta?
Skall hela rasket bort för att ersättas av typ Silva?? Alltid dessa val :roll:
Jag ser ju hur de är fästa dock......verkar som det skulle gå att "banka" inifrån! Skruvarna som sitter som berget skall kanske då sitta kvar!
Grubbel vidtager!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 10 sep 2020, 11:00

Jag har i nägot fall lyckats lossa väl fastlimmade föremål med en vässad palettkniv (hittar man i konstnärsaffärer och Panduro). Vad gäller haveri och framtida problem, så KAN det ju vara så att vätskan (ofta en sorts "lyxfotogen") har läckt ut och rosen inte flyter som den skall. (Så verkar det ju). Ibland kan man lösa det problemet, särskilt om det är påfyllningsproppen som börjat läcka.

Annars får man såklart ersätta eller byta. En kvalitetskompass kostar i sammanhanget inte så mycket, även om det såklart blir dubbelt så dyrt för två. Finns modellen kvar kan man ju åtminstone skjuta på kostnaden tills nr 2 verkligen går sönder. Det kan ju dröja.
Anders S

Seymor B Fudd
Platinamedlem

Inlägg av Seymor B Fudd » fre 11 sep 2020, 11:01

Anders S skrev:
tor 10 sep 2020, 11:00
Jag har i något fall lyckats lossa väl fastlimmade föremål med en vässad palettkniv (hittar man i konstnärsaffärer och Panduro). Vad gäller haveri och framtida problem, så KAN det ju vara så att vätskan (ofta en sorts "lyxfotogen") har läckt ut och rosen inte flyter som den skall. (Så verkar det ju). Ibland kan man lösa det problemet, särskilt om det är påfyllningsproppen som börjat läcka.

Annars får man såklart ersätta eller byta. En kvalitetskompass kostar i sammanhanget inte så mycket, även om det såklart blir dubbelt så dyrt för två. Finns modellen kvar kan man ju åtminstone skjuta på kostnaden tills nr 2 verkligen går sönder. Det kan ju dröja.
Skall kolla upp med palett kniv! Ja kanske jag kan hitta påfyllningen?! Men sannolikt behöver jag då skruva loss de inre skruvarna o dom satt som sagt fast. Så det blir nog tvenne nya. Har bytt ut det mesta i övrigt så varför icke dessa :wink: :roll: Suunto har övergått till att tillverka allsköns prylar för "livsstilare", folk som vill ha fräcka småkompasser o annat, litet dykarklockor o så. Inga kvalitetskompasser till båtar tyvärr.
Stort tack för att du hittade fotona - till stor hjälp!

Skriv svar