Hi!
Min Beason 31 ifrån 1983 har en Volvo Penta MD7B som läcker diesel i sumpen under motorn. Det läcker oanset om båten er i sjön eller ligger stille i hamn.
Jag misstenkar att det är dom två manöverdon till stopp och bränslevolym som läcker vid akseltätningarna.
Här är länk til bilder av pump:
http://www.marinepartseurope.com/da/vol ... 3644C.aspx
https://toni-einspritzpumpenservices.de ... l162-2.jpg
Har nån erfaringer av reparation av detta?
/Hans-Henrik
Volvo Pent MD7B högtryckspump läck
Volvo Pent MD7B högtryckspump läck
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Re: Volvo Pent MD7B högtryckspump läck
Generellt, så brukar insprutningspumpar behöva nya tätningar. Är din gissning på var det läcker korrkt visar sprängskissen på någr o-ringar, som man naturligtvis kan behöva byta efter många år.
Utan specifik Md7-erfarenhet kan man ju också betänka att det finns andra packningar i pumpen, I en helt annan motor (med en annan typ av pump, dessutom) träffade vi på ett riktigt tråkigt läckage, av diesel ner i vevhuset. Det här gick utmärkt att laga, men jag valde att låta en verkstad göra det för att pumpen behövde delas fullständigt - där fegade jag ur...
Jag hade vågat byta en O-ring från utsidan. Måste pumpen delas kan det vara litet knepigare att få ihop den korrekt.
Utan specifik Md7-erfarenhet kan man ju också betänka att det finns andra packningar i pumpen, I en helt annan motor (med en annan typ av pump, dessutom) träffade vi på ett riktigt tråkigt läckage, av diesel ner i vevhuset. Det här gick utmärkt att laga, men jag valde att låta en verkstad göra det för att pumpen behövde delas fullständigt - där fegade jag ur...
Jag hade vågat byta en O-ring från utsidan. Måste pumpen delas kan det vara litet knepigare att få ihop den korrekt.
Anders S
Re: Volvo Pent MD7B högtryckspump läck
Tack, Anders S,
Jag är nu tämligen säker på att det är den nedre aktuator som läcker, och o-ringarna fås som reservdelar ganska billigt. Summa för dom 4 ringer är 25 dkk plus tyvärr 100 dkk i porto - men det är väl rimligt i jämnförelse med reservdelspriser ifrån VP generelt. Men jag tror att det går att byta dessa o-ringer ambulant, jag har lite plats till värktyg på babordsidan av motorn. Men läcket är inte så stort, så det får bli ett vinterprojekt.
Men hela pumpen sitter med bara 2 muttrar (förutan dom 4 rörforbindelserna) så det är väl enkelt - om jag kan få tillgång til dom 2 muttrana utan at ta ihop hela motorn
Jag är nu tämligen säker på att det är den nedre aktuator som läcker, och o-ringarna fås som reservdelar ganska billigt. Summa för dom 4 ringer är 25 dkk plus tyvärr 100 dkk i porto - men det är väl rimligt i jämnförelse med reservdelspriser ifrån VP generelt. Men jag tror att det går att byta dessa o-ringer ambulant, jag har lite plats till värktyg på babordsidan av motorn. Men läcket är inte så stort, så det får bli ett vinterprojekt.
Men hela pumpen sitter med bara 2 muttrar (förutan dom 4 rörforbindelserna) så det är väl enkelt - om jag kan få tillgång til dom 2 muttrana utan at ta ihop hela motorn
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Re: Volvo Pent MD7B högtryckspump läck
Ja, de yttre tätningarna hade jag vågat byta. Det värsta du lär drabbas av är att lufta, och knappt det heller. Även om läckaget är helt litet, så är det ju olämpligt med bränsleläckage i motorrummet på båten, dels luktar det, men viktigare är förstås brandfaran om dieseln söker sig till isolering eller trävirke i inredningen.
Anders S