Läckande ljuddämpare MD7A

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Latmasken62
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 20 aug 2020, 18:07

Läckande ljuddämpare MD7A

Inlägg av Latmasken62 » mån 07 sep 2020, 20:07

Ljuddämpare.pdf
(807.54 KiB) Nerladdad 137 gånger
Hej,

här kommer en idiotisk fråga från novis. :roll:
Bilden visar det jag antar är ljuddämparen, som läcker som ett såll. När jag googlar för att hitta en ny ser jag ingen med detta utseende. Är det verkligen ljuddämpare? Kan den i så fall ersättas med en cylinderformad som VP säljer? För jag antar att den inte går att täta på något sätt.

Oerhört tacksam för vägledning.

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Läckande ljuddämpare MD7A

Inlägg av Nils_D » mån 07 sep 2020, 20:22

Länken till dokumentet verkar inte fungera. Föreslår du lägger in bilden direkt i texten istället. Eller lägger in en fungerande länk.

Latmasken62
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 20 aug 2020, 18:07

Re: Läckande ljuddämpare MD7A

Inlägg av Latmasken62 » mån 07 sep 2020, 20:57

Nytt försök med bilden
Bilagor
2.jpeg

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Läckande ljuddämpare MD7A

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 08 sep 2020, 11:13

Nytt försök med bilden
[/quote]

Ser onekligen ut som en (förkrigsmodell :wink: ?? ljuddämpare. Den skall nog ersättas av en modern historia med rostfria gavlar och högkvalitativt gummi i mitten. Bör dessutom troligen sänka ljudnivån en del.Bild
Det hela ger förmodligen upphov till skruvande i egendomliga ställningar! Rörböjarna kan med fördel plockas bort - hele systemet rätas ut s a s.
Modern avgas slang är mycket böjligare än den gamla sorten som kunde bli som vore den gjuten i betong. Och enastående motspänstig att ta bort .....Man kan behöva både såga (men obs försiktigt, inga repor i gods)bända o svära. Och dubbla slangklämmor skall det vara! Överallt! Kolla diametern på anslutningen vid motorn så att det blir rätt!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Läckande ljuddämpare MD7A

Inlägg av Anders S » tis 08 sep 2020, 13:30

Ljuddämpare behöver det inte vara, snarare en vattenfälla/vattenlås.

Nu kan en sådan mojäng som Helmer Mudd föreslår och visar fungera, bara den kan monteras korrekt. Utloppet lågt, inloppet högt och placerad på den rätta höjden (lågt!), så att vattnet från avgassamlaren garanterat bara hamnar i "ljuddämparen" och inte kan rinna tillbaka till motorn. Man snurrar på gavlarna för att få rätt relation mellan in och ut och så man kan montera mot durk eller skott.

Jag är inte säker på att det ser riktigt bra ut nu. Avgasledningen från motorn ser ut att gå neråt, och ifall man misslyckas med en start kanske vattnet inte trycks ut som det skall, ifall avgaskröken på motorn inte har "neråtfall".

Alternativ till Volvos modell finns, till exempel sk "vattenlås" och kombinerade vattenlås och ljuddämpare från Vetus. Visas i alla kataloger. Det finns också andra: https://www.watski.se/Ljuddmpare-113jU? ... gLGXvD_BwE
Anders S

Latmasken62
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 20 aug 2020, 18:07

Re: Läckande ljuddämpare MD7A

Inlägg av Latmasken62 » tis 08 sep 2020, 14:02

Tack båda för input! Det blir onekligen en stund i obekväm arbetsställning! Watski's variant i plast ser ut som ett lockande alternativ!
Igen tack för hjälpen till en amatör :D

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Läckande ljuddämpare MD7A

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 08 sep 2020, 16:23

Så kan man också göra - hade en sån på min gamla Comfort 32. Tar kanske t o m mindre plats/ Selmer Sudd :mrgreen:

Skriv svar