konstant ljus på biltemas skiljerelä

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Oskarw82
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 28 aug 2020, 11:47

konstant ljus på biltemas skiljerelä

Inlägg av Oskarw82 » fre 28 aug 2020, 12:01

Hej har ett problem med biltemas skiljerelä.
Motorbatteri (12v ) är kopplad till motor och generator och sedan kopplad via pluss pol till skiljereläts ”motor”
Från minus har jag sedan dragit en kabel till ”förbrukarbatteriets minuspol.
Från pluss på förbrukarbatteriet har jag dragit en kabel till skiljereläts ”förbrukarbatteri”.
till förbrukar batteriet har jag även kopplat in solcell via en solcells regulator.

från förbrukarbatteriet sitter även en huvudbrytare som bryter alla förbrukare.
och på motor batteriet sitter det en huvudvrytare som bryter motor och generator.


Problemet är att skiljereläts lyser även när motorn och generator är avstängd.

när jag kollade volten på de två batterierna så har de exakt samma volt tal 12.1 V

har jag missat något eller kan det vara så att skiljerelät är trasigt.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: konstant ljus på biltemas skiljerelä

Inlägg av Seymor B Fudd » fre 28 aug 2020, 18:35

De skiljerelä jag haft (Septor 75) och har (Cyrix)krävde att den svarta ledningen skulle kopplas till Startbatteriets minuspol, inte förbrukarbatteriets.
Kollar du Biltemas ser det också så ut: https://www.biltema.se/BiltemaDocuments ... 19_man.pdf "Skiljereläet medger att två batterier laddas på samma gång. När motorn startas och startbat-teriets spänning når 13,3 V kopplas skiljereläet in och gör att två separata batterier (startbatteri och förbrukningsbatteri) laddas samtidigt.När spänningen sjunker till 12,8 V kopplar skiljereläet ifrån och separerar då batterierna. Frånkoppling kan ske när motorn stannar eller vid tomgång (låg spänning ut p.g.a. generatorns låga hastighet) eller när förbrukningsbatteriet har låg laddning. Om motorns varvtal ökar kommer generatorns uteffekt att upprätthålla spänningen. Ett brummande ljud kan höras när skiljereläet snabbt kopplar in och ut".
Skyllermarks har ett överskådligt schema: https://sutars.com/support/separera-bat ... ljerelaet/
Där går också den tunna ledningen till Sbat-.
Från generatorn skall lämpligen gå en ledning till startmotorn och från denna till en brytares ena anslutning ofta den hö; från den andra (vä) till batteriet. Lämpligen förfar man på samma sätt med Fbat dvs ledning från Fbat+ till brytare (vä) och från hö anslutning till förbrukarkretsen.
Blir inte klok på din beskrivning.
Hur som vore det intressant att veta när du mätte spänningen! Den är nämligen alldeles för låg; strax efter att motorn stannats bör det vara över 13 för att sen sjunka ner mot 12,6-7 på Sbat.
Man kan väl säga att Sbat och Fbat är parallellkopplade - reläet håller koll på när spänningen sjunker i det ena och riktar då om laddströmmen till det. Kan bli så att alla batterierna håller samma spänning, vid ett visst tillfälle. Men har du precis kört motorn ett tag bör alltså spänningen varan mycket högre än 12,1. Om icke är det nått fel!
Senast redigerad av 1 Seymor B Fudd, redigerad totalt 0 gånger.

Oskarw82
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 28 aug 2020, 11:47

Re: konstant ljus på biltemas skiljerelä

Inlägg av Oskarw82 » lör 29 aug 2020, 08:46

Hej tack för snabbt svar, jag ska ner till båten idag och testa flytta över minuskonton från relät till motorbatteriet.

när jag mätte volten i bägge batterierna har motorn ej varit startad på mer än 3 dagar, jag mätte även batterierna vid motorgång och då visade den 13.1 p båda batterierna. Vilket jag tycker är lite konstigt också då spänningen i motorbatteriet är så pass låg.
jag ritade ett el schema som förhoppningsvis förenklar min förklaring på hur jag kopplat
Det högra batteriet är motorbatteriet och det vänstra förbrukar.
Bilagor
0253C0F3-17F9-441E-BCD3-C0A0C3535A66.jpeg

Oskarw82
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 28 aug 2020, 11:47

Re: konstant ljus på biltemas skiljerelä

Inlägg av Oskarw82 » lör 29 aug 2020, 18:10

Har testat att koppla bort minus till minus mellan batterierna och flyttat över minus kabeln från skiljerelät till motor batteriet.
Lampan lyser konstant.

Även fast volten på båda batterierna ligger på 12,7
kommer inhandla ett nytt relä.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: konstant ljus på biltemas skiljerelä

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 02 sep 2020, 16:38

Oskarw82 skrev:
lör 29 aug 2020, 18:10
Har testat att koppla bort minus till minus mellan batterierna och flyttat över minus kabeln från skiljerelät till motor batteriet.
Lampan lyser konstant.

Även fast volten på båda batterierna ligger på 12,7
kommer inhandla ett nytt relä.
Om spänningen på batterierna är 13,1 V när motorn går är laddningen för låg! Den bör tämligen konstant ligga på drygt 14 V - kan väl sjunka neråt 13,7 typ på tomgång men absolut inte under. Iofs verkar ju batterierna i viloläge(?) vara helt OK, 12,7. O köp inget dåligt relä; Skyllermarks är OK, Cyrix bättre(mer avancerat). Dock - när jag tittar på Biltemas relä verkar ju det vara OK - dålig manual dvs jag blir inte klok på om ledindikatorn skall lysa hela tiden eller inte - den har ju trots allt kontakt med med minst ett batteri s a s. Brytaren bryter ju förbindelsen mellan generatorn/startmotor och batteri men kopplar inte bort reläet. Lysande lampa kan vara helt OK liksom en vilospänning på 12,7. Tyder förvisso på att batterierna fått laddning
Så jag skulle kolla andra länkar i kedjan innan byte av relä. Reläet separerar och prioriterar vilket batteri som skall få ström/laddning först och det bör vara startbatteriet.
Men för att göra det tydligt: Är det så att när motorn går är spänningen 13,1 V? Och vad mäter du med? Om spänningen när 13,1 efter att du stängt motorn kan det vara OK - Om batterierna sen står och efter typ en vecka är nere i 12,1 så är dom nog färdiga för slutförvaring (såvida det inte finns en strömtjuv nånstans, en lampa som är tänd typ).
Som alltid vanskligt att försöka spela "klok gubbe" på avstånd....se t ex min egen tråd om "strandsatt på havet"....där ett initialt helt omärkligt litet glapp ställde till det.

Oskarw82
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 28 aug 2020, 11:47

Re: konstant ljus på biltemas skiljerelä

Inlägg av Oskarw82 » sön 06 sep 2020, 20:57

Tack så mycket för svar, jag har faktiskt redan inhandlat ett nytt relä, dock på biltemas igen och efter bytet så lyser inte lampan när batteriet (startbatteriet) ligger under 12,8 den tändes när jag startade motorn.
när jag sedan kom ner till båten efter ca en timme så hade den slocknat igen. Så det känns som att den fungerar som den ska.
Nu går jag enbart på dioden för jag har inte varit ute med båten :)
Jag rapporterar igen när det blir en längre tripp

jag mätte 13,1 V på båda batterierna med en multimeter, när motorn gick på tomgång.
När motorn går för fullt får jag en volt på 13,8, 13,9
Ja manualen var verkligen inte den bästa.
Jag tänkte jag faktiskt skulle gå igenom elsystemet sen när båten är uppe :) för som du säger så kan det ganska lätt uppstå glapp.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: konstant ljus på biltemas skiljerelä

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 07 sep 2020, 10:59

Där ser man! Dock tycker iaf jag att laddningen verkar dålig. Borde vara högre även på tomgång. Vad är det för motor? Generator? Om gammal Paris Rhone finns troligen en diod (som skall fungera som skiljerelä) se bild (https://www.startmotor.se/item/290%2006 ... 70A/Marin/ ). Är alltså en sorts svart plastkåpa på baksidan av generatorn. Den sänker utspänningen med typ 0,7 V så det kan ju vara boven. Om du har en sån generator kan man faktiskt plocka bort den - du har ju nu ett annat skiljerelä. Inte särskilt svårt även om visst våld behövs; rita bara upp innan var de olika ledningarna går så att det blir rätt efteråt.

Skriv svar