Polska segel

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Polska segel

Inlägg av feeling286 » tis 25 aug 2020, 18:51

Hej!

Någon som har färsk erfarenhet av n-Sails??

Jag köpte en Genua för nästa 20 år sedan av Narwal. Upplevde den då som rätt dålig kvalite, släppte i sömmarna efter bara några år.

Nu på hemsidan ser det ju rätt fräscht ut, framförallt när man får två segel till priset av ett så att säga.

Nackdelen är väl att man inte får ut någon till båten som vill mäta.

Någon dom provat??

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Polska segel

Inlägg av omega » ons 26 aug 2020, 14:58

Hej
Jag köpte ett genua från dem i år, tycker att seglet höll god kvalite fina sömmar, köpte ett segel i crusinglaminat.
hade lite fladder i akter liket vid hård vind högt mot vinden. Visade segelmakaren en videosnutt på det , de tog tillbaka seglet och fixade till det genast .
så bra service fint segel ok pris, Känns ibland som om segelmakarna i Sverige tävlar om vem som kan få mest betalt för deras segel. Lite synd kan man tycka

//Johan

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Polska segel

Inlägg av feeling286 » tor 27 aug 2020, 04:58

Låter lovande.

Hur funkade det? Hade dom någon säljare på plats? Eller va det alla mått via mailen och att köra bara?

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Polska segel

Inlägg av omega » tis 08 sep 2020, 15:39

Hej
De har en återförsäljare i Sverige N sails ,trevlig man att prata med

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Polska segel

Inlägg av feeling286 » lör 07 nov 2020, 08:46

Hej.

Har fått in några offerter på Genua och Stor.

Man vet ju att det skiljer i pris mellan polska och svenska loft. 27 kontra 40..
Hur hade ni tänkt?
Dom på polska tillverkas på Narwal så det är ju inget okänt precis.
Väger ju in lite att jag precis betalt ett motorbyte också🙃

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Polska segel

Inlägg av feeling286 » lör 07 nov 2020, 18:32

Frågan är ju egentligen:

Är dom svensksydda seglen så mycket bättre eller handlar det bara om billigare arbetskraft i Polen..

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Polska segel

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 08 nov 2020, 13:26

Boding har såvitt jag vet sedan väldigt länge låtit sina segel sys i Polen. Det var iaf vad jag fick reda på när jag köpte segel både till förra och nuvarande båt. Till förra båten (C32) syddes en dacronstor (inte så stor egentligen 18kvm) och när jag långt efter bad Gransegel kolla en sak minns jag att en där (säger inte vem) faktiskt blev imponerad över hantverket.
Till nuvarande båt syddes i laminatduk både genua (triradial) och stor av Bodings som jag begriper polska segelmakare. I samtalen berättades också det som sägs här, att det inte finns så många duktillverkare utan de flesta loft använder varianter av dessa dvs ofta samma.
Att jag bytte segel till Gransegel berodde inte på missbelåtenhet med Boding utan att när jag kollat runt det visade sig att just då hade Gransegel tillgång till den modernaste duken som var lättare; skiljde 10 kg bara på storen......Jag orkade helt enkelt inte hissa den gamla storen utan att flämta mig halvt ihjäl. De gamla seglen var inte kassa på något sätt trots 11 år. Genuan har jag fortfarande som reserv, storen sålde jag vidare. Den hade för övrigt 3 genomgående lattor - något som Gransegel inte tyckte den nya skulle ha......men nu sitter det 3 genomgående och vilken skillnad!

Det är också i sig intressant: alla loft menade att jag skulle ha en överlappande genua och den blev på 31 kvm - själv ville jag ha en fock på 24, som båten ursprungligen ritades med. Men blev överväldigad av alla expertis... Så man får se upp och använda egen erfarenhet av just ens egen båt osv.
Focken vi har nu är en Glider på drygt 23 kvm och fungerar jättebra; litet tapp i mycket svag vind men å andra sidan går vi högre nu.

Så - personligen kan jag av erfarenhet bara rekommendera Boding, som vad jag vet syr i Polen. Vilket inte nödvändigtvis betyder att dom är bäst.

mixxno
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 11 mar 2021, 13:17

Re: Polska segel

Inlägg av mixxno » tor 11 mar 2021, 14:28

Hej,
Jag har tyvärr lite dåliga erfarenheter av n-sails.
Jag ska försöka göra en lång ganska tråkig historia kort. Förra vintern beställde jag ett storsegel. Man kan välja att mäta själv eller skicka ner befintligt segel till Narwal för korrekt uppmätning utan extra kostnad så det gjorde jag.
När jag väl fick hem seglet en månad för sent så var det 15 cm för långt. Dessutom var akterrundan i den övre delen ca tre cm för liten.
Fel kan förstås uppstå men det var väldigt tråkigt att Niklas på n-sails och en representant från Narwal påstod att det inte var för långt utan att det var mitt befintliga segel som jag jämförde med som hade krympt, trots att jag la en massa tid på att skicka bilder på uppmätningar av mast och segel så vägrade de att erkänna det. De fortsatte att hävda att det inte var för långt.
Jag lämnade tillslut seglet till en lokal segelmakare som kortade av det 15 cm och jag fick göra avdrag för den kostnaden och lite till samt leva med ca 1 procent mindre segel.
Seglet har visat sig hålla riktigt fin kvalitet och jag är nöjd med egenskaperna så där har jag inget att klaga på. Det är bara sorgligt att inte n-sails kunde erkänna och be om ursäkt istället för att hävda att köparen (jag) hade fel.
Så jag skulle säga att det är en liten chansning…

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Polska segel

Inlägg av feeling286 » tor 11 mar 2021, 17:13

Ok, tråkigt att höra.
Det va just den biten man va lite rädd för.
Nu provade jag Boding denna gång på rullgenuan.
Kändes bra att fysiskt kunna gå in och prata, klämma och känna på material etc, ”göteborg”

Kändes som en kunnig säljare och ett attraktivt pris.
Vi får vänta och se helt enkelt.
// Johan

Skriv svar