Fråga om överhettad MD7a
-
- Erfaren medlem
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tor 20 aug 2020, 18:07
Fråga om överhettad MD7a
Hej,
jag har precis köpt en Ohlson 29 med "ny" utbytes MD7a med sötvattenskylning (byttes för ett år sedan). Mitt problem är att den blir överhettad även vid normala varv (16-1800rpm). Jag hittar ingen manual på nätet som beskriver en MD7a konverterad till sötvattenkylning. Någon som har ett tips om vad det kan vara? Kylarvätskan för slutna systemet kollad.
Tacksam för alla tips!
jag har precis köpt en Ohlson 29 med "ny" utbytes MD7a med sötvattenskylning (byttes för ett år sedan). Mitt problem är att den blir överhettad även vid normala varv (16-1800rpm). Jag hittar ingen manual på nätet som beskriver en MD7a konverterad till sötvattenkylning. Någon som har ett tips om vad det kan vara? Kylarvätskan för slutna systemet kollad.
Tacksam för alla tips!
Re: Fråga om överhettad MD7a
Att kolla (i ungefärlig ordning):Latmasken62 skrev: ↑tor 20 aug 2020, 18:14Hej,
jag har precis köpt en Ohlson 29 med "ny" utbytes MD7a med sötvattenskylning (byttes för ett år sedan). Mitt problem är att den blir överhettad även vid normala varv (16-1800rpm). Jag hittar ingen manual på nätet som beskriver en MD7a konverterad till sötvattenkylning. Någon som har ett tips om vad det kan vara? Kylarvätskan för slutna systemet kollad.
Tacksam för alla tips!
Kommer det sjövatten in i systemet (det kan man räkna med om det kommer ut duktigt med vatten ur avgasröret) ? Om nej, kolla ventilen (som kanske inte öppnar helt) och impellerpumpen (rem, själva impellern, locket). Därefter, värmeväxlaren så den är ren och inte har fått besök, av impellerdelar, sjögräs eller annat skräp. (dvs, enkla saker först, svåra saker sist)
Flödar det fint i det yttre systemet ("sjövattnet"), gå vidare till den inre kretsen. Här kollar man termostaten, cirkulationspumpen, alla slangar så de är hela (slangar kan spricka, det ser man, men de kan "bulna" inåt, och det ser man kanske inte utanpå).
Medan du felsöker är det inga problem använda vanligt vatten för spolning, flödeskontroll, provkörning och eventuell rensning oavsett om det är inre eller yttre kretsen. (men glöm inte glykol då du anser dig klar). Tänk på att en vanlig vattenslang leverar mycket vatten, och om motorn inte går, så fylls avgasröret snabbt, även ljuddämpare/vattenlås (sedan går det in i motorn, det vill du inte!). Behöver du spola mycket, dra tillfälliga (trädgårds)slangar från värmeväxlaren och/eller sjövattenkretsens utlopp ut i vattnet.
Anders S
-
- Erfaren medlem
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tor 20 aug 2020, 18:07
Re: Fråga om överhettad MD7a
Stort tack för tipsen, Anders! Nu har jag något att gå på - helgen räddad !
Re: Fråga om överhettad MD7a
När man monterar sötvattenkylning på en gammal MD6 eller MD7 (men även andra motorer) så är det nästan omöjligt att lyckas utan att motorn genomgår en total rensning av kylkanalerna som är fulla av rostflagor och annat mök. Detta kräver att alla frostpluggar tas bort, och högrycksspolning görs med t.ex hetvatten med sand i.
Ditt problem är standard för en konvertering utan rigorös kanalrensning till sötvattenkylning på en gammal sjövattenkyld motor.
Ditt problem är standard för en konvertering utan rigorös kanalrensning till sötvattenkylning på en gammal sjövattenkyld motor.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
-
- Erfaren medlem
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tor 20 aug 2020, 18:07
Re: Fråga om överhettad MD7a
Tack för info, Seawolf. Eftersom motorn är en utbytesmotor från proffsföretag hoppas jag att den blev totalt genomgången innan de monterade sötvattenkylningen. Men säker kan man ju inte vara.
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 383
- Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28
Re: Fråga om överhettad MD7a
Vill verkligen instämma! För länge länge sen installerade jag sötvattenkylning (Martec) i en likadan motor, i vår Vega. Inköpt 1981. Motorn var från 1976 men det visade sig, när jag stolt skulle starta våren 1981, att det icke gick. Höll på i 6 timmar innan jag fick igång f-nskapet (skam den som ger sig). Dock gick den väldans ojämnt och väl stängd var det lögn att få igång den. Så seglats till närmsta motorspecialist som konstaterade en rostig cylinder av två. Fixades. Men tänk så fort den vatteninträngningen uppstod! Och förste ägaren, som jag fick en väldigt god relation med, begrep icke något, han hade ju hanterat motorn efter alla konstens regler.Seawolf skrev: ↑fre 21 aug 2020, 05:01När man monterar sötvattenkylning på en gammal MD6 eller MD7 (men även andra motorer) så är det nästan omöjligt att lyckas utan att motorn genomgår en total rensning av kylkanalerna som är fulla av rostflagor och annat mök. Detta kräver att alla frostpluggar tas bort, och högrycksspolning görs med t.ex hetvatten med sand i.
Ditt problem är standard för en konvertering utan rigorös kanalrensning till sötvattenkylning på en gammal sjövattenkyld motor.
Men så satte jag alltså in sötvattenkylningen efter att ha t ex rensat avgaslimpan (som det såg ut kring termostaten !)(som i sig ju måste bytas till annan). Förmodligen för litet, som Seawolf skriver,för jag satte listigt på ett filter bestående av dubbel nylonstrumpa lämpligt vikt; rensades i tre år men till slut inga flagor. Tror att den går ännu faktiskt!
Och som Anders S skriver - kan vara mycket annat. Kolla termostaten också - även splitter nya kan vara felaktiga - har jag själv råkat ut för...
Men systematiskt sökande, utifrån och in (alltså rikligt med vatten ut osv? och sen vidare! Pumpen går som den skall? Kan ju vara stopp i den osv).
Till slut hittar du det - men du - återkom och rapportera!
Lycka till!
Re: Fråga om överhettad MD7a
Förr hade jag en Ballad med en MD6, och en kompis hade en likadan. Jag lämnade in min till en firma i Gbg (borta nu) som hade en formidabel rensningsmaskin för kylkanalerna (varm fotogen med sand och massor av slangar som sattes mot alla borttagna frostpluggar och andra öppningar samt rundspiolning med höga flöden. Den blev som nyfödd inuti. De satte även in Martec-kylning. Detta funkade utan anmärkning.Latmasken62 skrev: ↑fre 21 aug 2020, 08:03Tack för info, Seawolf. Eftersom motorn är en utbytesmotor från proffsföretag hoppas jag att den blev totalt genomgången innan de monterade sötvattenkylningen. Men säker kan man ju inte vara.
Kompisen anlitade en annan marinmotorservicefirma som sa att de rensade kylsystemet manuellt och var något billigare. Han fick aldrig ordning på sin motor, ständiga överhettningsproblem, han fick ta bort Martecen för att kunna köra motorn på mer än höjd tomgång.....
Och då var båda motorerna bara c:a 15 år gamla och gått i saltvatten.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
-
- Erfaren medlem
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tor 20 aug 2020, 18:07
Re: Fråga om överhettad MD7a
Tack för alla tips, kommentarer och anekdoter. Efter helgens utflykt konstaterar jag att det kommer begränsat med kylvattnet ur avgasröret. Tvingas konstatera att jag får avvakta till torrsättning med åtgärd.
Återigen stort tack!!
Återigen stort tack!!