Latmasken62 skrev: ↑tor 20 aug 2020, 18:14
Hej,
jag har precis köpt en Ohlson 29 med "ny" utbytes MD7a med sötvattenskylning (byttes för ett år sedan). Mitt problem är att den blir överhettad även vid normala varv (16-1800rpm). Jag hittar ingen manual på nätet som beskriver en MD7a konverterad till sötvattenkylning. Någon som har ett tips om vad det kan vara? Kylarvätskan för slutna systemet kollad.
Tacksam för alla tips!
Att kolla (i ungefärlig ordning):
Kommer det sjövatten in i systemet (det kan man räkna med om det kommer ut duktigt med vatten ur avgasröret) ? Om nej, kolla ventilen (som kanske inte öppnar helt) och impellerpumpen (rem, själva impellern, locket). Därefter, värmeväxlaren så den är ren och inte har fått besök, av impellerdelar, sjögräs eller annat skräp. (dvs, enkla saker först, svåra saker sist)
Flödar det fint i det yttre systemet ("sjövattnet"), gå vidare till den inre kretsen. Här kollar man termostaten, cirkulationspumpen, alla slangar så de är hela (slangar kan spricka, det ser man, men de kan "bulna" inåt, och det ser man kanske inte utanpå).
Medan du felsöker är det inga problem använda vanligt vatten för spolning, flödeskontroll, provkörning och eventuell rensning oavsett om det är inre eller yttre kretsen. (men glöm inte glykol då du anser dig klar). Tänk på att en vanlig vattenslang leverar mycket vatten, och om motorn inte går, så fylls avgasröret snabbt, även ljuddämpare/vattenlås (sedan går det in i motorn, det vill du inte!). Behöver du spola mycket, dra tillfälliga (trädgårds)slangar från värmeväxlaren och/eller sjövattenkretsens utlopp ut i vattnet.