Säkra splits mellan ankarkedja och tamp?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Beemwepaouer
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 05 jul 2020, 13:40

Säkra splits mellan ankarkedja och tamp?

Inlägg av Beemwepaouer » tis 18 aug 2020, 14:37

Hej, jag bytte tampen till ankaret/ankarkättingen i våras och lyckades göra en splits som även kunde löpa bra i ankarspelet.

Men nu har tampändarna i splitsen fnasat upp sig så att de inte kommer igenom ankarspelet längre. :? :? :?

Någon som vet ett bra sätt att säkra tampändarna så att de inte fnasar upp sig?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Säkra splits mellan ankarkedja och tamp?

Inlägg av Anders S » tis 18 aug 2020, 21:24

Beemwepaouer skrev:
tis 18 aug 2020, 14:37
Hej, jag bytte tampen till ankaret/ankarkättingen i våras och lyckades göra en splits som även kunde löpa bra i ankarspelet.

Men nu har tampändarna i splitsen fnasat upp sig så att de inte kommer igenom ankarspelet längre. :? :? :?

Någon som vet ett bra sätt att säkra tampändarna så att de inte fnasar upp sig?
Fransa sig kan nog inträffa ändå, men principen är att göra splisen längre med fler instick. Teoretiskt/mekaniskt räcker tre-fyra instick - men sex sju instick skadar inte (då håller den bättre) och sedan avslutar man insticken på litet avstånd från varandra. Jag föreslår fem, sex och sju instick, så får du en avfasning och inte lika stor korumpe-potential som med alla kardelerna på samma plats.

Sedan drar du av bar h-te i linan så kardelerna sätter sig, och så gör du en prydlig tagling där fransen kan bli till över tid. Den som tycker sydda taglingar är fjäsk (eller svårt) kan komma en bra bit med krympslang över den potentiella fransningen. Sätt i så fall på tre lagom krympslangar INNAN du splitsar - eller så trär du på dem bakifrån.
Anders S

Beemwepaouer
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 05 jul 2020, 13:40

Re: Säkra splits mellan ankarkedja och tamp?

Inlägg av Beemwepaouer » ons 19 aug 2020, 12:40

Glömde att sträcka tampen, nu när jag tänkter efter... Bankade och blötte ner, men sträckte inte :-P

Får prova igen, blöta/sträcka/banka åsså testa lite krympslang! Tack för tipset! :D :D :D

Skriv svar