Renovera mahognyruff

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Jonta
Guldmedlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 23:27

Renovera mahognyruff

Inlägg av Jonta » tor 30 jul 2020, 18:11

Behöver råd om hur jag ska gå vidare med renoveringen och inte göra fel/för mycket. Ruffsidorna var lackade med mörkbrun lack som flagnat medvitt trä som resultat. Lacken som sitter kvar är mycket hård och tjock. Har tagit bort det med värmepistol(varsamt) och skrapa. Kommer att ersätta ruttet trä med nya bitar somantagligen kommer att få avvikande färg/struktur.
Hålen kommer att pluggas.
Ska jag slipa trät så att missfärgningarna försvinner eller ska jag ge mig nu?
Vad tycker ni som har erfarenhet av mahognyjobb?


fjällan sida.jpg

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Renovera mahognyruff

Inlägg av AndersGustafsson » tor 30 jul 2020, 18:24

Är det solid mahogny eller fanér?
/Anders G

Jonta
Guldmedlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 23:27

Re: Renovera mahognyruff

Inlägg av Jonta » tor 30 jul 2020, 18:34

Massivt trä 20 mm från början!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Renovera mahognyruff

Inlägg av Peter_K » tor 30 jul 2020, 19:29

Man brukar betsa mahogny i mahognyfärg innan oljning och lackning.
Det kan låta konstigt, men beror på att även om man slipar, linoljar och sedan lackar så bleknar den på några år. Många båtar har dött ”skrapdöden”, dvs hård slipning för att få fram det vackra, röda igen.
Det är synd.
Alla borde ha skägg

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Renovera mahognyruff

Inlägg av Seymor B Fudd » fre 31 jul 2020, 09:48

Jonta skrev:
tor 30 jul 2020, 18:11
Behöver råd om hur jag ska gå vidare med renoveringen och inte göra fel/för mycket. Ruffsidorna var lackade med mörkbrun lack som flagnat med vitt trä som resultat. Lacken som sitter kvar är mycket hård och tjock. Har tagit bort det med värmepistol(varsamt) och skrapa. Kommer att ersätta ruttet trä med nya bitar som antagligen kommer att få avvikande färg/struktur.
Hålen kommer att pluggas.
Ska jag slipa trät så att missfärgningarna försvinner eller ska jag ge mig nu?
Vad tycker ni som har erfarenhet av mahognyjobb?
fjällan sida.jpg


Min båt har inredning i Khayamahogny, företrädes vis fanér, högklassigt sådant (=dvs tjocka mahognysidor); det finns dock många detaljer av enbart ren mahogny. När vi köpte båten var den 16 år gammal, fin tyckte jag i inredningen, men litet"dammig" här o var. I flera år satt jag vid "matbordet" och glodde på toadörren och tyckte att den var särskilt "dammig" bara för att till slut upptäcka att det var krackelerat. Läste alla möjliga råd men det slutade med att jag köpte rödsprit och gnuggade med trasa, hela inredningen faktiskt. När trasorna till slut inte längre missfärgades och ytan kändes len lackade jag allt med Nordsjös halvblanka golvlack, i de flesta fall 6-7 ggr (tills porerna var riktigt täckta). Resultatet blev helt enkelt strålande, är så precis lika fint efter 5 år, durkar som skott och alla detaljer, inklusive de av gediget trä. Har fått tillverka nytt "kabinett" till motorn, på vilket trappan står - det gjorde jag av 16 mm Khayamahogny-faner (litet tunnare mahogny skikt på det jag fick tag i - Fredrikssons trä), betsade med vatten baserat bets (Mahogny), efter att först fuktat, sen lätt våt slip om något strävt sen till slut samma procedur med 6-7 lager golvlack och måste säga att det blev jättefint. Båten känns som ny inuti.
Men ett jäkla arbete förstås.
Din inredning - väl som min lackad x ggr - jag hade gjort som ovan. Det fanns ställen, väldigt bleknade, som jag betsat (=vatten baserad lackbets alltså) och sen lackat ovanpå och det blir fint. Dock, resultatet är att alla partier har inte exakt samma ton av mahogny men iaf så oerhört mycket bättre än innan.
För att få det helt perfekt skulle du nog behöva ta bort allt, ner till vitt (el åtminstone lätt rosa) och sen betsa det och så vidare men då blir det ett enormt arbete. Man får väga cost/benefit...För mig räckte det med att få bort krackeleringarna (på de flesta ställena)och redan detta har varit jobbigt. Men alltså värt det. Som min bättre hälft uttrycker det "man får vara intresserad och det är du ju".

Jonta
Guldmedlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 23:27

Re: Renovera mahognyruff

Inlägg av Jonta » fre 19 feb 2021, 16:15

10BDAA17-FE00-417F-8466-38DC6A934EF7.jpeg
Beslutade mig för att inte betsa, slipade bort det mesta av det mörka trät. På några ställen var det så djupt att jag lät det svarta vara kvar, man måste dra en gräns någonstans. Oljade med Selder grundolja värmd till 130 g i fritösen( inga fler pommes) och infravärme tills trät var mättat. Sicklade av ytan och har nu fått på tre lager Jotun Ravilack. Spännande att lära sig nya saker, har fernissat i 10 minusgrader (fungerar enl.träbåtsgudarna).

Skriv svar