Har du kollat på en elmotor, för den tar lite plats?feeling286 skrev: ↑fre 31 jul 2020, 16:59Rätt svåra beslut när man är rätt okunnig på maskiner
Träffade en i hemmahamnen som snacka ner allt utom VP, han va dock säljare på Volvo
Känns ju som ingen kan ju sälja ”skit” om ni förstår va jag menar. Hamnar på dom typ 5 större fabrikaten så bör det ju bli bra.
Med Vetus känns ju 5 års garanti rätt lockande.
Är ju dock fortfarande måtten som styr.
Ny motor
Re: Ny motor
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 239
- Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
- Ort: Göteborg
Re: Ny motor
Har kikat på el men tycker inte riktigt det funkar hela vägen ut.
-räckvidd
-styrka
-en bra marschfart under längre tid
-batteribanken
Finns ju dagar ”tyvärr” då maskinen får jobba över 5 h och då skulle det inte funka i våran båt.
Sen undviker vi hamnar i den mån det går så nja..
Annars är ju eldriften magisk, tyst och typ inga utsläpp beroende hur man ser på det, men det är ju en annan fråga.
-räckvidd
-styrka
-en bra marschfart under längre tid
-batteribanken
Finns ju dagar ”tyvärr” då maskinen får jobba över 5 h och då skulle det inte funka i våran båt.
Sen undviker vi hamnar i den mån det går så nja..
Annars är ju eldriften magisk, tyst och typ inga utsläpp beroende hur man ser på det, men det är ju en annan fråga.
Re: Ny motor
Det verkar vara på sin plats att länka till en beskrivning av hur motoreffekt, moment och propellermoment hänger ihop.
Observera att vid lägre varvtal än det för maxeffekt, så är det varvtalsregleringen i motorns insprutningspump som ställer in varvtalet. Vid lägre varvtal krävs väldigt lite vridmoment av propellern, och varvet bestäms helt av regulatorn.
http://www.batteknik.se/prop/propellerkurva.html
Observera att vid lägre varvtal än det för maxeffekt, så är det varvtalsregleringen i motorns insprutningspump som ställer in varvtalet. Vid lägre varvtal krävs väldigt lite vridmoment av propellern, och varvet bestäms helt av regulatorn.
http://www.batteknik.se/prop/propellerkurva.html
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 383
- Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28
Re: Ny motor
Det var tydligt och klart redovisat! Tack vare dig o Anders S begriper jag nu mer än innan. Hoppas jag.
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 239
- Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
- Ort: Göteborg
Re: Ny motor
Har nu varit i personlig kontakt med 2 aktörer och tycker inte valet blir enklare.
Har givetvis inte bestämt mig för något ännu men känns inte som ”säljarna” riktigt lyssnar.
29 hk och 3 cylindrar känns ju lite överkurs på 3 ton båt om ni förstår var jag menar..
Båten ligger på Tjörn, så jag håller mig på Tjörn/Orust/stenungsund.
Är det någon som kan rekommendera någon av egna erfarenheter??
Känns ju som att hitta rätt person för arbetet är det viktigaste.
Har givetvis inte bestämt mig för något ännu men känns inte som ”säljarna” riktigt lyssnar.
29 hk och 3 cylindrar känns ju lite överkurs på 3 ton båt om ni förstår var jag menar..
Båten ligger på Tjörn, så jag håller mig på Tjörn/Orust/stenungsund.
Är det någon som kan rekommendera någon av egna erfarenheter??
Känns ju som att hitta rätt person för arbetet är det viktigaste.
Re: Ny motor
Kolla om din gamla motor kan skjutas akterut med några cm, och att det finns c:a totalt (10-bakåtskjutningen) cm utrymme för om motorn.
Om du skruvar i en volvo 2002:a så tar den c:a 11 cm mer längdutrymme totalt. Installationskostnaderna blir bara några timmar.
Det förekommer begagnade svenskkörda 2002:or då och då, och om de startar och går snällt då, och man ser till att de haft sötvattenkylning under sitt liv, samt att man lyfter av toppen, kollar spridarna, slipar in och justerar ventilerna så lär den gå finfint i minst 20 år till. Axel, medbringare, propeller osv. bör du kunna behålla, samt avgasslang, elpanel osv.
Finns bara utrymmet under huven så är detta förkrossande förmånligt.....
Kanske denna?
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 2/91033327
Om du skruvar i en volvo 2002:a så tar den c:a 11 cm mer längdutrymme totalt. Installationskostnaderna blir bara några timmar.
Det förekommer begagnade svenskkörda 2002:or då och då, och om de startar och går snällt då, och man ser till att de haft sötvattenkylning under sitt liv, samt att man lyfter av toppen, kollar spridarna, slipar in och justerar ventilerna så lär den gå finfint i minst 20 år till. Axel, medbringare, propeller osv. bör du kunna behålla, samt avgasslang, elpanel osv.
Finns bara utrymmet under huven så är detta förkrossande förmånligt.....
Kanske denna?
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 2/91033327
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 239
- Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
- Ort: Göteborg
Re: Ny motor
Lutar just nu åt en Sole’
Har varit i kontakt med ett gäng olika aktörerer men dom flesta har nog för mycket att göra. När dom tycker att jag själv ska mäta och beställa maskin så tappar jag det lite..
Fortsättning följer...
Har varit i kontakt med ett gäng olika aktörerer men dom flesta har nog för mycket att göra. När dom tycker att jag själv ska mäta och beställa maskin så tappar jag det lite..
Fortsättning följer...
Re: Ny motor
Jag bytte ut min gamla 2002:a till en ny D1-20 med 3 cylindrar, och behöll mitt gamla drev som var i ok skick. Trotts på pappret ungefär samma hk, men vilken skillnad i manöverbarhet det blev. Den nya varvar ju blixtsnabbt gentemot 2002:an och är nästan helt tyst i gången. Toppfarten är dock lika. Märk väl att Volvo anger hk på utgående axel efter transmissionen. Dom flesta anger på utgående motor vilket betyder ca 2 hk..
Re: Ny motor
En del nya marindieslar har kamrem. En del har elektronisk insprutning. Båda dessa saker är för min egen del uteslutna i en båt. Kamremmen skall bytas efter ett antal timmar. Elfel stoppar motorn.
På en helmekanisk smådiesel som får elfel men där det finns batterikapacitet kvar kan de oftast startas genom att bygla en sladd mellan plus och solenoidens startanslutning.
Exempel på sådana kamremsfria och elektronikfria motorer är Nanni och Betamarin, båda är baserade på Kubotadieslar. Det finns fler.....
På en helmekanisk smådiesel som får elfel men där det finns batterikapacitet kvar kan de oftast startas genom att bygla en sladd mellan plus och solenoidens startanslutning.
Exempel på sådana kamremsfria och elektronikfria motorer är Nanni och Betamarin, båda är baserade på Kubotadieslar. Det finns fler.....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 239
- Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
- Ort: Göteborg
Re: Ny motor
Då blir det lyft nästa helg och raka vägen till varvet.
Det blev en Sole mini 17.
- En av få som passade.
- Gillade en ”enkel” diesel
-Engagerad säljare
- Och priset givetvis
Sen får man hoppas allt flyter på och funkar som det ska.
Det blev en Sole mini 17.
- En av få som passade.
- Gillade en ”enkel” diesel
-Engagerad säljare
- Och priset givetvis
Sen får man hoppas allt flyter på och funkar som det ska.
-
- Trogen medlem
- Inlägg: 20
- Blev medlem: sön 22 apr 2018, 19:15
Re: Ny motor
Men är inte en nackdel med en ej elektronisk styrd insprutning att den alltid får så mycket diesel som gasreglaget anger oavsett belastning. Vid hög belastning så sprutar den in för mycket diesel i förhållande till varvtalet och därmed mängden luft varvid motorn börjar ryka kraftigt.Seawolf skrev: ↑fre 14 aug 2020, 06:23En del nya marindieslar har kamrem. En del har elektronisk insprutning. Båda dessa saker är för min egen del uteslutna i en båt. Kamremmen skall bytas efter ett antal timmar. Elfel stoppar motorn.
På en helmekanisk smådiesel som får elfel men där det finns batterikapacitet kvar kan de oftast startas genom att bygla en sladd mellan plus och solenoidens startanslutning.
Exempel på sådana kamremsfria och elektronikfria motorer är Nanni och Betamarin, båda är baserade på Kubotadieslar. Det finns fler.....