Trögt att lägga i växel i utombordare
Trögt att lägga i växel i utombordare
Min utombordare (suzuki DF6, 6 HK) servades i vintras (ny motorolja och växellådeolja). Den går finfint men jag har ett problem, jag behöver ta i som sjutton för att lägga in växel. Får ta i så mycket att det känns som om jag kommer att knäcka något, måste hålla emot i motorkåpan när jag drar i spaken. När växeln är i går motorn finfint, den hoppar inte ur utan jag har kört många sjömil med den. Har googlat på liknande problem men i de träffar jag får så hoppar växeln ur till neutral efter ett tag och det gör inte min. Behöver även ta i för att lägga ur växeln. Nån som har upplevt liknande problem? Är det helt enkelt spak/wire:ar som är tröga och behöver smörjas eller något i växelhuset som är trasigt?
Re: Trögt att lägga i växel i utombordare
Det är litet grand ett skott i mörkret (bildligt talat):peon skrev: ↑mån 06 jul 2020, 16:38Min utombordare (suzuki DF6, 6 HK) servades i vintras (ny motorolja och växellådeolja). Den går finfint men jag har ett problem, jag behöver ta i som sjutton för att lägga in växel. Får ta i så mycket att det känns som om jag kommer att knäcka något, måste hålla emot i motorkåpan när jag drar i spaken. När växeln är i går motorn finfint, den hoppar inte ur utan jag har kört många sjömil med den. Har googlat på liknande problem men i de träffar jag får så hoppar växeln ur till neutral efter ett tag och det gör inte min. Behöver även ta i för att lägga ur växeln. Nån som har upplevt liknande problem? Är det helt enkelt spak/wire:ar som är tröga och behöver smörjas eller något i växelhuset som är trasigt?
Eftersom du bytt olja i växelhuset KAN det tänkas att den oljan inte passar riktigt. De flesta utombordare med växel har en mycket enkel växelmekanism, en hylsa som glider på axeln. Denna styrs av växelföraren och denna skall IOFS också smörjas. Men är det "fel olja" i växelhuset/vinkelväxeln kan det bli så här. https://www.ssbilbehor.se/suzuki-utombo ... olja-350ml
Anders S