Trögt att lägga i växel i utombordare

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
peon
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: ons 02 sep 2015, 12:34

Trögt att lägga i växel i utombordare

Inlägg av peon » mån 06 jul 2020, 16:38

Min utombordare (suzuki DF6, 6 HK) servades i vintras (ny motorolja och växellådeolja). Den går finfint men jag har ett problem, jag behöver ta i som sjutton för att lägga in växel. Får ta i så mycket att det känns som om jag kommer att knäcka något, måste hålla emot i motorkåpan när jag drar i spaken. När växeln är i går motorn finfint, den hoppar inte ur utan jag har kört många sjömil med den. Har googlat på liknande problem men i de träffar jag får så hoppar växeln ur till neutral efter ett tag och det gör inte min. Behöver även ta i för att lägga ur växeln. Nån som har upplevt liknande problem? Är det helt enkelt spak/wire:ar som är tröga och behöver smörjas eller något i växelhuset som är trasigt?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Trögt att lägga i växel i utombordare

Inlägg av Anders S » tis 07 jul 2020, 18:31

peon skrev:
mån 06 jul 2020, 16:38
Min utombordare (suzuki DF6, 6 HK) servades i vintras (ny motorolja och växellådeolja). Den går finfint men jag har ett problem, jag behöver ta i som sjutton för att lägga in växel. Får ta i så mycket att det känns som om jag kommer att knäcka något, måste hålla emot i motorkåpan när jag drar i spaken. När växeln är i går motorn finfint, den hoppar inte ur utan jag har kört många sjömil med den. Har googlat på liknande problem men i de träffar jag får så hoppar växeln ur till neutral efter ett tag och det gör inte min. Behöver även ta i för att lägga ur växeln. Nån som har upplevt liknande problem? Är det helt enkelt spak/wire:ar som är tröga och behöver smörjas eller något i växelhuset som är trasigt?
Det är litet grand ett skott i mörkret (bildligt talat):

Eftersom du bytt olja i växelhuset KAN det tänkas att den oljan inte passar riktigt. De flesta utombordare med växel har en mycket enkel växelmekanism, en hylsa som glider på axeln. Denna styrs av växelföraren och denna skall IOFS också smörjas. Men är det "fel olja" i växelhuset/vinkelväxeln kan det bli så här. https://www.ssbilbehor.se/suzuki-utombo ... olja-350ml
Anders S

Skriv svar