Behandling efter borttagen bottenfärg

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Robertp
Rookie

Behandling efter borttagen bottenfärg

Inlägg av Robertp » tor 02 jul 2020, 15:50

Hejsan
Jag har en nyinköpt flipper 510ht med mjuk bottenfärg. Den har legat i Mälaren så anar att den inte får användas i insjöar.
Vi kommer att ha båten på land och använda den i dalälven som jag antar räknas som en insjö.
Jag tänkte köpa färgborttagningsmedel och skrapa bort färgen.

Men då är ju frågan, ska jag behandla den efter, även om den står på land mest hela tiden?
Och vad är då bäst att behandla den med?

Nils_D
Diamantmedlem

Re: Behandling efter borttagen bottenfärg

Inlägg av Nils_D » fre 03 jul 2020, 08:44

Robertp skrev:
tor 02 jul 2020, 15:50
Hejsan
Jag har en nyinköpt flipper 510ht med mjuk bottenfärg. Den har legat i Mälaren så anar att den inte får användas i insjöar.
Vi kommer att ha båten på land och använda den i dalälven som jag antar räknas som en insjö.
Jag tänkte köpa färgborttagningsmedel och skrapa bort färgen.

Men då är ju frågan, ska jag behandla den efter, även om den står på land mest hela tiden?
Och vad är då bäst att behandla den med?
Detta är ett forum för segelbåtar och segelbåtsägare så om du har frågor i framtiden om din motorbåt rekommenderar jag dig att söka upp sajer för sådana. Det finns ett rätt aktivt forum för just Flipperbåtar bland annat.

När det gäller din fråga så förstår jag den inte. Mälaren är ju en insjö, så om båten legat i den med godkänd färg finns det vad jag kan förstå ingen som helst anledning att ändra något.

Skriv svar