Säkra ankare, ankarspel

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Säkra ankare, ankarspel

Inlägg av fredrikk » mån 15 jun 2020, 12:27

Det var nog ca 10 år sen sist som jag var aktiv här. Men nu har jag köpt båt igen, och då hopar sig frågorna!

Jag har gått från 26 fot till 33, och från i princip inga tekniska installationer alls till en båt med värmare, ankarspel, bogpropeller, eltoa osv. Båten har nog haft en fin uppväxt, men har försummats lite de senaste 10 åren.

Första inlägget gäller ankarspelet. Det är ett Anchorlift-spel där det finns några frågetecken:
  1. Föregående ägare har inte avlastat ankarspelet vid förtöjning (står i bruksanvisning att detta ska göras). Hur gör man detta bäst? Jag antar att man har någon sorts tamp som man fäster i kättingen och sedan drar till en knape. Vad har man för att fästa tampen i kättingen? Det är 50 m kätting. Ankaret (15 kg Bruce original) sitter på ett peke.
  2. Ankaret är inte heller säkrat vid segling. Det borde finnas någon sorts sprint någonstans, tycker jag. Hur brukar man lösa detta?
  3. Tidigare ägare har kört på 100 % med fjärrkontrollen, och helt sonika kopplat bort manöverbrytaren, som sitter lite märkligt monterat på en hylla i förpiken. Var placerar man lämpligast den?
  4. I "parkerat läge" (och vid parkering) ligger ankaret an mot gelcoaten i fören, så att det finns ett ett par mm djupt skavmärke där. Min spontana tanke var att låta göra en rostfri plåt att sätta dit för att undvika skavet. Vad finns för alternativ? En rulle till? Något annat?
/Fredrik

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Säkra ankare, ankarspel

Inlägg av Anders S » mån 15 jun 2020, 22:24

fredrikk skrev:
mån 15 jun 2020, 12:27
Det var nog ca 10 år sen sist som jag var aktiv här. Men nu har jag köpt båt igen, och då hopar sig frågorna!

Jag har gått från 26 fot till 33, och från i princip inga tekniska installationer alls till en båt med värmare, ankarspel, bogpropeller, eltoa osv. Båten har nog haft en fin uppväxt, men har försummats lite de senaste 10 åren.

Första inlägget gäller ankarspelet. Det är ett Anchorlift-spel där det finns några frågetecken:
  1. Föregående ägare har inte avlastat ankarspelet vid förtöjning (står i bruksanvisning att detta ska göras). Hur gör man detta bäst? Jag antar att man har någon sorts tamp som man fäster i kättingen och sedan drar till en knape. Vad har man för att fästa tampen i kättingen? Det är 50 m kätting. Ankaret (15 kg Bruce original) sitter på ett peke.
  2. Ankaret är inte heller säkrat vid segling. Det borde finnas någon sorts sprint någonstans, tycker jag. Hur brukar man lösa detta?
  3. Tidigare ägare har kört på 100 % med fjärrkontrollen, och helt sonika kopplat bort manöverbrytaren, som sitter lite märkligt monterat på en hylla i förpiken. Var placerar man lämpligast den?
  4. I "parkerat läge" (och vid parkering) ligger ankaret an mot gelcoaten i fören, så att det finns ett ett par mm djupt skavmärke där. Min spontana tanke var att låta göra en rostfri plåt att sätta dit för att undvika skavet. Vad finns för alternativ? En rulle till? Något annat?
/Fredrik
Välkommen tillbaka och tack för spam-anmälan, nu åtgärdad. (Jag fattar inte varför skoförsäljning har blivit så obegripligt hett på Sailguide?).

I ämnet: Det finns sk "kättingkrokar" att köpa. Dessa hakas på kättingen (passar noga i länken) och med en lagom lång tamp får man fjädring och avlastning av ankarspelet. Tampen gör man fast i en av knaparna i fören. Jag tänkte länka, men hittar bara Wichards snordyra med lås (som är en svag punkt) på Hjertmans m fl. En trasig sådan har jag liggande, medan en billig Kinakrok från Ebay (chain grab hook) hållit i många år. En annan variant: https://www.boatlab.se/media/catalog/pr ... /k_de1.jpg

Jag har en sk pelikanhake som låser ankaret, för gott mått också en "fallsäkring" i form av en tamp med en vanlig karbinhake. En tamp genom ankarschackeln runt en pulpitfot eller vard man nu har bra till fungerar också.

På min båt har jag manöverpanelen på en kabel, så står man bekvämt var man vill, och sedan ligger styrdonet i en egen liten låda i ankarboxen. Har du fjärrstyrning finns det nog en kontaktor - sådana brukar kunna fungera med flera styrknappar.

En rostfri skyddsplåt (den behöver inte vara stor) kan du prova med att limma(!) dit.
Anders S

Springfield
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 16 jun 2020, 07:19
Kontakt:

Re: Säkra ankare, ankarspel

Inlägg av Springfield » tis 16 jun 2020, 07:33

thankx

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Säkra ankare, ankarspel

Inlägg av fredrikk » tis 16 jun 2020, 17:52

Tackar! Nä, det är rätt obegripligt. Men jag antar att det finns lite skum kod på de sidorna som promotas.

En av de största utmaningarna med segling är att förstå vad det man söker har för namn. Kättingkrok var det. Jag fick mäta min kätting, och den var 7 mm, vilket tydligen är en udda dimension. Men den kroken du länkade till säljs (liknande) på Hjertmans, i en dimension som ska klara min kätting.

Just det ja, den behöver ju inte ha samma styrka för att hålla ankaret uppe, nej. Då borde man nästan kunna ta vilken hake & tamp som helst och knopa lite. Ska se vad vi kan göra.

Lösningen med en lös box låter listig. Vad har du för kabel till den? Det verkar vara 5 stycken ledare som ska till manöverbrytaren, och det känns som att det ska vara något ganska tålig kabel.

Den där rostfria plåten ska nog gå att få till. Kanske blir det snyggast om den täcker hela spetsen på fören. Ska fundera.

Tack så mycket!

Skriv svar