Backslag , växel går ej i.

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Puff
Diamantmedlem
Inlägg: 213
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 09:06
Ort: Göteborg

Backslag , växel går ej i.

Inlägg av Puff » mån 08 jun 2020, 08:12

När jag skulle ta mig till mastkranen från bryggan upptäckte jag att jag ej kunde lägga i fram/back i ett enstaka reglage Tx-controls (från 80-talet). Har fungerat oklanderligt i alla år men årets vintervila har tydligen påverkat negativt. Någon som har idé hur att lösa det? Finns det någon pryl som kan vara utsliten? Frilägesknappen funkar och fjädrar in och ut.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Backslag , växel går ej i.

Inlägg av Peter_K » mån 08 jun 2020, 18:04

Har du kollat hur vajrarna mår..?
Alla borde ha skägg

Puff
Diamantmedlem
Inlägg: 213
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 09:06
Ort: Göteborg

Re: Backslag , växel går ej i.

Inlägg av Puff » mån 08 jun 2020, 21:47

Är på gång att göra. Det är bara så förbaskat svåråtkomligt.
Försökte komma åt för att se längden på vajern som ska vara tryckt på höljet. Men lyckades inte. Är det någon som vet std för Albin Delta med Yanmar 2gm.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Backslag , växel går ej i.

Inlägg av Anders S » tis 09 jun 2020, 17:23

Puff skrev:
mån 08 jun 2020, 08:12
När jag skulle ta mig till mastkranen från bryggan upptäckte jag att jag ej kunde lägga i fram/back i ett enstaka reglage Tx-controls (från 80-talet). Har fungerat oklanderligt i alla år men årets vintervila har tydligen påverkat negativt. Någon som har idé hur att lösa det? Finns det någon pryl som kan vara utsliten? Frilägesknappen funkar och fjädrar in och ut.
Tre olika möjligheter med symptom:

Växelspaken går överraskande lätt, inget händer: Wiren (en sk "morsekabel", trycker lika bra som den drar) har antingen gått av eller den sk tärningen har lossnat från reglagearmen eller från den gängade änden på kabeln. En lossad tärning (kopplingsled) sätter du dit igen, och så hoppas vi att du hittar låsbrickan, muttern eller vad som nu lossnat.

Växelspaken går inte alls, inget händer: Wiren sitter fast, rost eller att den fysiskt skadats och kilat fast sig i höjet. Samma bot som om kabeln brustit, byt! Krigsreparation om den korroderat fast är att smörja och motionera (går ibland), men det fungerar i så fall bara ett tag - tätningarna på kabeln är troligen borta i så fall.

Det tredje hoppas vi inte på: Växelspaken går som vanligt, armen på backslaget rör sig som den skall men inget händer, därför att något gått sönder inuti backslaget.

Man KAN tåla att wiren är litet för lång, men inte för kort. Kan du skruva ut reglaget så är det lättare att jobba också med wiren. Den är lika pysslig att få på plats där som på backslaget.
Anders S

Puff
Diamantmedlem
Inlägg: 213
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 09:06
Ort: Göteborg

Re: Backslag , växel går ej i.

Inlägg av Puff » tis 09 jun 2020, 21:41

”Motionera” hjälpte:) Så nu har jag lite tid för att kunna byta vajern, men jag undrar om smörjning av den gamla – hur gör man? En speciell krypolja?

Skriv svar