Powerbank som förbrukningsbatteri

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Bodeeen
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 17 jul 2017, 07:56

Powerbank som förbrukningsbatteri

Inlägg av Bodeeen » sön 07 jun 2020, 12:13

Hej,
Jag har under våren läst och klurat rätt mycket kring elsystem på båt. Har senaste tiden frågat mig själv om det kan vara ett alternativ att byta ut/komplettera ett traditionellt "båtbatteri" för förbrukning med en eller fler moderna "powerbanks", dvs lituimbatterier gjorda för att t.ex. ladda telefoner eller annan utrustning. Dessa finns ju nu för tiden att köpa med ganska stor kapacitet (hundratals Wh) för en rätt billig peng. Ett möjligt problem är såklart att de inte kan leverera tillräckligt med ström för t.ex. en kylbox e.dyl. men om man parallellkopplar flera borde ju detta gå att lösa. Vore intressant att höra om jag missar nån väldigt uppenbart problem här. Den stora fördelen som jag ser det vore att de vad jag förstår är betydligt tåligare mot djupa urladdningar och klarar många laddcykler. Det känns även som att det skulle kunna bli väldigt fördelaktigt prismässigt samt att man med lätthet kan ta hem och ladda "banken" mellan båtturer.

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Powerbank som förbrukningsbatteri

Inlägg av Jonjoh » fre 12 jun 2020, 09:45

Skaffa en solcell istället eller har du mycket elprylar som 80ah (man ska ju inte urladda mer än 50% så 40ha är väl mer korrekt) inte räcker till över natten t.ex?

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Powerbank som förbrukningsbatteri

Inlägg av AndersGustafsson » mån 22 jun 2020, 13:05

Jag skulle nog satsa på riktiga LiFePO-celler, med elektronik i detta fall.
/Anders G

Windsurfer
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 28 mar 2018, 17:49
Ort: Stockholm

Re: Powerbank som förbrukningsbatteri

Inlägg av Windsurfer » fre 10 jul 2020, 05:31

Varför trassla?
Du får ett riktigt lifepo4 batteri med inbyggs bms för 7500
.

http://topend.se/index.php?route=produc ... duct_id=77

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Powerbank som förbrukningsbatteri

Inlägg av Fredrik » ons 23 dec 2020, 12:23

Jag tycker också det vore intressant att använda power banks med USB-laddning. På Jula kan man t.ex. köpa 10000mAh för 99kr. Hittar man ett sätt att koppla in 10 st till elsystemet så de kan laddas via båtens normala elsystem (generator, batteriladdare och solceller) får man fördelen av att ha många batterier där var och en har egen BMS. Om ett pack lägger av är det bara att byta ut det för en hundralapp. Man kan även plocka med ett pack iland om man behöver driva sin högtalare i land t.ex. Dessutom är det lätt att uppgradera en åt gången när det kommer bättre power banks...

Vad som krävs är någon form av step-up-krets från 5V till 12V, samt en krets som kan omvandla 12V till 5V för laddningen. Man får nog bygga en snygg låda med många USB-sladdar i...

Är det någon som vet om detta går att göra och hur det skulle kunna se ut?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Powerbank som förbrukningsbatteri

Inlägg av Seawolf » ons 23 dec 2020, 15:54

Jag skaffade ett sådan Litium-starthjälpbatteri för några år sedan. De angav 8000mAh och hade 3 battericeller på vardera nära 4 volt.

Hur de räknar sina mAh är skrivet i de kinesiska stjärnorna på något fiktivt ställe.

Obotlig pessimist som jag är så kollade jag siffran genom att först ladda det fullt enligt anvisningarna. Sen belastade jag det via en 12V glödlampa som drog c:a 2 Ampere. Efter nån timme hade spänningen inte sjunkit mer än några tiondels volt, och var betryggande långt från Litiumcellers minivärden där de tvärdör. Så då dristade jag mig att lämna garaget och gick och fikade i köket. Ytterligare en halvtime senare då jag återvände till garaget var batteriet oåterkallerligt STENDÖTT, och hade då kräkts ut sig kanske omkring 3 amperetimmar. De elektroniska skydd mot djupurladdning de kan ha är troligen bara då man använder USB-utgången för att ladda mobiler etc. Vid 12-uttag finns nog oftast inga skydd alls!
Jag är alltså ganska säker på att de anger summan av de amperetimmar som alla cellerna har tillsammans, i detta fall har då vardera cellen nominellt c:a 8000/3=2600mAh

Tro alltså absolut INTE på de mAh som dessa kickstartsbatteriers tillverkare anger, de kan nog ge mycket ström kortvarigt, men att försöka ha de m som förbrukningsbatterier är troligtvis alldeles dödfött.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Powerbank som förbrukningsbatteri

Inlägg av Gaidin » mån 28 dec 2020, 09:40

Det är nog ganska sällsynt att specarna på en batteribank stämmer med verkligheten.

Man vill ju inte heller ha batterier som är brandfarliga i en båt. Tänk dig en batteribrand i båten där 100st paket börjar brinna.

Skriv svar