Powerbank som förbrukningsbatteri

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Bodeeen
Rookie

Powerbank som förbrukningsbatteri

Inlägg av Bodeeen » sön 07 jun 2020, 12:13

Hej,
Jag har under våren läst och klurat rätt mycket kring elsystem på båt. Har senaste tiden frågat mig själv om det kan vara ett alternativ att byta ut/komplettera ett traditionellt "båtbatteri" för förbrukning med en eller fler moderna "powerbanks", dvs lituimbatterier gjorda för att t.ex. ladda telefoner eller annan utrustning. Dessa finns ju nu för tiden att köpa med ganska stor kapacitet (hundratals Wh) för en rätt billig peng. Ett möjligt problem är såklart att de inte kan leverera tillräckligt med ström för t.ex. en kylbox e.dyl. men om man parallellkopplar flera borde ju detta gå att lösa. Vore intressant att höra om jag missar nån väldigt uppenbart problem här. Den stora fördelen som jag ser det vore att de vad jag förstår är betydligt tåligare mot djupa urladdningar och klarar många laddcykler. Det känns även som att det skulle kunna bli väldigt fördelaktigt prismässigt samt att man med lätthet kan ta hem och ladda "banken" mellan båtturer.

Jonjoh
Guldmedlem

Re: Powerbank som förbrukningsbatteri

Inlägg av Jonjoh » fre 12 jun 2020, 09:45

Skaffa en solcell istället eller har du mycket elprylar som 80ah (man ska ju inte urladda mer än 50% så 40ha är väl mer korrekt) inte räcker till över natten t.ex?

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » mån 22 jun 2020, 13:05

Jag skulle nog satsa på riktiga LiFePO-celler, med elektronik i detta fall.
/Anders G

Windsurfer
Trogen medlem

Inlägg av Windsurfer » fre 10 jul 2020, 05:31

Varför trassla?
Du får ett riktigt lifepo4 batteri med inbyggs bms för 7500
.

http://topend.se/index.php?route=produc ... duct_id=77

Skriv svar